اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون مدیریت صنایع سازمان جهاد کشاورزی قزوین:

ظرفیت فرآوری 8 هزار تن کنسرو زیتون در قزوین وجود دارد

معاون مدیریت صنایع و دبیر کمیته سلامت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه سالانه 15 تا 20 هزار تن زیتون در استان قزوین تولید می‌شود، گفت: 8 هزار و 790 تن ظرفیت فرآوری کنسرو زیتون در استان قزوین وجود دارد.

ظرفیت فرآوری 8 هزار تن کنسرو زیتون در قزوین وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آبرادات مصلایی در نخستین کارگاه ملی ارزیابی حسی زیتون کنسروی که با حضور کارشناسان زیتون جهاد کشاورزی و تولیدکنندگان بخش خصوصی استان‌های زیتون خیز کشور بعد از ظهر امروز در سالن باغستان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: سطح باغات زیتون استان قزوین هفت هزار و 200 هکتار است که میزان محصول تولیدی آنها با توجه به شرایط جوی متفاوت است.

وی افزود: در حال حاضر شش واحد روغن کشی و بسته بندی با ظرفیت 13 هزار تن که بالاتر از زیتون موجود است، در استان قزوین در حال فعالیت است.

این مسئول با اشاره به تعداد پروانه‌های بهره‌برداری واحدهای فرآوری زیتون در استان قزوین بیان کرد: 10 واحد فرآوری زیتون با ظرفیت پنج هزار و 464 تن در سطح استان قزوین مجوز بهره‌برداری دارند که این مجوزها از سوی جهاد کشاورزی و سازمان صنایع صادر شده است.

به گفته معاون مدیریت صنایع و دبیر کمیته سلامت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، کشور ایران از نظر سطح زیر کشت زیتون در بین کشورهای زیتون خیز دنیا رتبه 23 را به خود اختصاص داده است.

مصلایی با اشاره به تفاوت زیاد میزان تولید زیتون کشورهای زیتون خیز افزود: کشورهای زیتون خیز از نظر تولید با یکدیگر متفاوت هستند زیرا تولید زیتون ارتباط مستقیمی با شرایط جوی کشورها و شرایط جوی هر سال دارد.

وی اضافه کرد: میزان زیتون برداشت شده از سطح باغات کشور در سال 2005، 61 هزار و 300 تن و در سال 2010، 36 هزار و 900 تن بود که این کاهش برداشت زیتون به دلیل شرایط جوی نامناسب بوده است.

این مسئول با بیان اینکه مصرف روغن زیتون در سطح جهان بیشتر از مصرف زیتون به صورت کنسروی است، اظهار کرد: در بیشتر کشورهای دنیا مقدار زیادی از زیتون برداشت شده از سطح باغات زیتون به روغن زیتون تبدیل شده و برای مصرف به بازار عرضه می‌شود.

65 درصد زیتون برداشت شده از باغات کشور به صورت کنسروی مصرف می‌شود

معاون مدیریت صنایع و دبیر کمیته سلامت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: این وضعیت در کشور ایران بر عکس است به طوری که 65 درصد زیتون تولید شده در کشور به صورت کنسروی و فقط 35 درصد آن به صورت روغن زیتون مصرف می‌شود.

مصلایی اضافه کرد: عواملی مانند نقدینگی، صرفه اقتصادی، عوامل آسیب زننده به زیتون و استقبال خوبی که مردم از زیتون کنسروی دارند موجب شده قسمت اعظم زیتون تولید شده در ایران به صورت کنسروی به بازار عرضه شود.

وی با بیان اینکه میزان مصرف کنسرو زیتون در کشور 850 گرم است، گفت: میزان مصرف کنسرو زیتون در ایران نسبت به دیگر کشورهای دنیا بالاست اما میزان مصرف سرانه روغن زیتون در کشور 150 گرم است که نسبت به استاندارد جهانی در سطح پایینی قرار دارد.

این مسئول با اشاره به تعداد واحدهای تولید روغن زیتون در سطح کشور تصریح کرد: در حال حاضر بر اساس آخرین آمار دفتر زیتون کشور 37 واحد روغن کشی با ظرفیت 81 هزار و 900 تن در سطح کشور فعال است.

معاون مدیریت صنایع و دبیر کمیته سلامت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه در کوتاه مدت اصلاح صنایع فرآوری زیتون با صرفه‌تر از اصلاح باغات است، گفت: در برنامه کوتاه مدت اگر صنایع مرتبط با فرآوری زیتون اصلاح شوند علاوه بر در دسترس بودن از نظر اقتصادی نیز باصرفه تر از اصلاح سیستم زیر کشت زیتون است.

مصلایی افزود: بنابراین با اصلاح سیستم‌های فرآوری زیتون گامی به سمت کیفیت که تعیین کننده وضعیت فروش و سودآوری است، برداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه توسعه کشت نیاز به منابع آب و خاک دارد، بیان کرد: با توجه به اینکه کشور ایران از نظر منابع آبی در بحران به سر می‌برد امکان اینکه سطح زیر کشت باغات زیتون را به میزان مطلوب افزایش دهیم، وجود ندارد.

این مسئول افزود: بنابراین باید برنامه‌های جدی تری در زمینه اصلاح ساختار باغات زیتون موجود و استاندارد توسعه یافتن باغات جدید در کشور وجود داشته باشد.

معاون مدیریت صنایع و دبیر کمیته سلامت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: خیلی از مناطق کشور از جمله استان‌های گیلان، قزوین و زنجان از زیتون‌های با کیفیت و طعم مناسبی برخوردارند که درصدی از آن در جاده شمال و درصدی نیز در مراکز عرضه مواد غذایی به فروش می‌رسد.

مصلایی افزود: چون زیتون از دیرباز در این استان‌ها کشت شده است بخش عمده‌ای از این کشت به صورت سنتی فرآوری و به بازار مصرف عرضه می‌شود بنابراین نظارت خاصی روی آنها صورت نمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: استان قزوین پس از مطرح شدن طرح جامع سلامت استان که برای نخستین بار در کشور به صورت پایلوت در قزوین راه‌اندازی شد، اقدام به شناسنامه دار کردن واحدهای فرآوری زیتون در سطح استان کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه این طرح در حال اجراست، ادامه داد: با این اقدام واحدهای شناسنامه دار می‌توانند محصولات خود را به گونه‌ای متفاوت تر نسبت به محصولات شناسایی نشده به بازار مصرف عرضه کنند.

انتهای پیام/77010/ک40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول