اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ملی زیتون ایران مطرح کرد

ارائه روش‌های جدید برداشت زیتون در قم

رئیس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به روش‌های جدید برداشت محصول زیتون گفت: در بیشتر نقاط ایران این محصول با دست جمع‌آوری می‌شود که هزینه بالایی دارد.

ارائه روش‌های جدید برداشت زیتون در قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، احمد بلندنظر پیش ‌از ظهر امروز در مراسم آغاز برداشت زیتون از مزارع قم که در مجتمع کشت و صنعت فدک برگزار شد با بیان اینکه درخت زیتون گیاهی متناسب با شرایط کم آبی قم است گفت: زیتون از سال ششم شروع به باردهی می‌کند و تا 15 سال روند افزایش محصول خواهد داشت و سپس تا سن 50 سالگی محصول یکنواخت داشته و بعد از 80 سال با تجدید هرس حیات دوباره می‌گیرد.

وی با اشاره به از بین رفتن تمام محصولات باغ فدک در یخبندان سال 86 گفت: از مرداد ماه سال 87 دوباره شروع به کاشت گیاه زیتون در این مزرعه کردیم.

مدیر مزرعه فدک از روش‌های جدید برداشت محصول زیتون برای کشاورزان سخن گفت و افزود: در بیشتر نقاط ایران این محصول با دست جمع‌آوری می‌شود که هزینه بالایی دارد.

وی با بیان اینکه زیتون دارای چهار مرحله رشد شامل سبز، زرد، بنفش و سیاه است، افزود: برداشت زیتون در هر کدام از این مراحل مصرف خاصی دارد به عنوان مثال زیتون زرد برای کنسرو و بنفش برای روغن‌گیری مناسب است.

بلندنظر از دیگر مشکلات برداشت محصول زیتون را همگنی رسیدگی دانست و افزود: ممکن است روی یک درخت زیتون هر چهار نوع زیتون سبز، زرد، بنفش و سیاه باشد اما ملاک کار عمومیت است.

رئیس شورای ملی زیتون ایران با بیان اینکه آبیاری گیاه زیتون از موارد مهم در میزان باردهی این محصول است گفت: دفعات باردهی همیشه یکسان نیست زیرا زیتون در زمان گل‌آذین به آب زیاد نیاز دارد اما زمان گل‌دهی باید میزان آبیاری را کم کرد.

وی با اشاره به اینکه عملیات هرس کردن فنی‌ترین کار است گفت: بهترین زمان برای هرس کردن دی‌ماه است.

مدیر مزرعه فدک با اشاره به حیاتی بودن موضوع آب در استان قم گفت: بر اساس آمار جهانی هر متر مکعب آب یک دلار باید سوددهی داشته باشد.

با شروع شدن زمان برداشت محصول باغ‌های زیتون استان قم مراسمی از سوی اداره جهاد کشاورزی استان قم با حضور رضا سیار رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، سیدرضا دهناد معاون برنامه‌ریزی استانداری قم و جمعی از باغداران زیتون استان در مجتمع کشت و صنعت فدک با هدف ترویج فرهنگ کاشت و مصرف زیتون برگزار شد.

انتهای پیام/2258/ط30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول