اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور منابع آب کاشان و آران و بیدگل خبر داد

خالی شدن سفره‌های زیرزمینی در 10 تا 15 سال آینده

مدیر امور منابع آب کاشان و آران و بیدگل گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی و میزان برداشت بی‌رویه سطح منابع آب‌های زیرزمینی افت کرده و پیش‌بینی می‌شود چنانچه فکر عاجلی برای آن صورت نگیرد ظرف 10 تا 15 سال آینده از بین برود.

خالی شدن سفره‌های زیرزمینی در 10 تا 15 سال آینده

مصطفی گنجی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: هر چند مساعدت با کشاورزان در این مقوله باعث شده است روز به روز سطح آب در منابع زیرزمینی افت کند ولی در حال حاضر کشت بسیاری از چاه‌ها بر اساس برداشت 6 هزار ساعت در سال انجام شده و در جلسات متعددی که با جهادکشاورزی صورت گرفته درخواست شده که از کشاورزان بخواهند سطح زیر کشت را کاهش دهند.

کاهش مصرف با اصلاح الگوی کشت

وی با بیان اینکه می‌دانیم کاهش سطح زیر کشت در زمان کوتاه کار آسانی نیست گفت: پیشنهاد برای کاهش برداشت از منابع و استفاده از آبیاری‌های تحت فشار است ولی تحقق این امر به قابلیت‌های منطقه بستگی دارد که با توجه به بررسی‌های علمی و تجربی صورت گرفته آبیاری تحت فشار در منطقه‌ای مانند آران و بیدگل با توجه به کیفیت نامطلوب آب امکان‌پذیر نیست.

مدیر امور منابع آب کاشان و آران و بیدگل به اصلاح الگوی کشت به عنوان راهکار دیگری در این راستا اشاره کرد و یادآور شد: زراعت در بسیاری از زمین‌های منطقه که زیر کشت محصولات با مصرف آب زیاد مانند طالبی، هندوانه و مواردی از این دست هستند توجیه اقتصادی نداشته و باید با تغییر الگوی کشت زمینه کاهش برداشت از منابع آبی را فراهم آورند.

کنتورهای هوشمند جایگزین کنتورهای حجمی

گنجی نصب 360 کنتور هوشمند روی چاه‌های کشاورزی از 700 چاه کشاورزی منطقه را به عنوان یکی از اقدامات امور منابع آب کاشان و آران و بیدگل ذکر کرد و گفت: در آینده‌ای نزدیک تمام کنتورهای حجمی جای خود را به کنتورهای هوشمند می‌دهند و به این طریق اگر مصرف آب بیش از حد مجاز شود کنتور به صورت اتوماتیک باعث قطع جریان آب می‌شود.

مدیر منابع آب کاشان و آران و بیدگل افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه تمامی چاه‌های کشاورزی منطقه به کنتور هوشمند مجهز نشده است به منظور جلوگیری از تبعیض میان کشاورزان، سختگیری در کاهش برداشت از منابع صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه اجبار در کاهش مصرف می‌تواند تبعات اجتماعی در بر داشته باشد گفت: پذیرش کاهش برداشت برای کشاورزی که بیش از 20 سال، سالانه 6 هزار یا 7 هزار ساعت از چاه کشاورزی برداشت کرده کاری سخت و غیرممکن است.

سالانه 5 تا 10 حلقه چاه غیرمجاز از 800 حلقه چاه پر می‌شود

وی اذعان داشت: از حدود 2 هزار حلقه چاهی که در منطقه وجود دارد یک‌هزار و 200 حلقه چاه مجاز با پروانه و 800 چاه غیرمجاز است و امور منابع آب جلوگیری از حفاری غیرمجاز و مسدود کردن آنها را با همکاری مراجع قضایی و انتظامی در دستور کار خود قرار داده که نتایج خوبی در بر داشته است.

گنجی در پاسخ به این پرسش که امور منابع آب چه اقدامی برای مسدود کردن بیش از 800 حلقه چاه غیرمجاز در منطقه انجام داده است عنوان کرد: این امر بستگی به مراجع ذی‌ربط دارد به طور متوسط سالانه حدود پنج تا 10 چاه غیرمجاز مسدود و پر می‌شود منتهی آن چیزی که باعث تسریع در پر کردن چاه‌های غیرمجاز می‌شود دستور شفاف و صریح مراجع قضایی است که اگر در این زمینه با ما همکاری کنند تعداد چاه‌های بیشتری مسدود خواهد شد.

با یک برنامه پنج ساله برداشت از چاه‌ها را به یک سوم کاهش می‌دهیم

وی افزود: مدیریت امور منابع آب با تدوین یک برنامه پنج ساله که با هماهنگی استان انجام شده است تلاش می‌کند به صورت تدریجی همکاری کشاورزان را در کاهش برداشت از منابع آب جلب کرده و برداشت از چاه‌ها را به مرز مجاز که 3 هزار ساعت در سال است تقلیل دهد و با این اقدام از خالی شدن سفره زیرزمینی جلوگیری به عمل آید.

گنجی تأکید کرد: البته تحقق این امر مشروط به همکاری متقابل سازمان‌های متولی و همکاری بین امور منابع آب، جهادکشاورزی و فرمانداری است که اگر این هماهنگی به صورت مطلوب صورت گرفته و تعامل خوبی به وجود بیاید آنگاه می‌توان به تحقق این برنامه پنج ساله دل بست در غیر این صورت شرایط چون سابق منجر به از بین رفتن منابع می‌شود.

خالی شدن سفره های زیرزمینی در 10 تا 15 سال آینده

وی با بیان اینکه در منطقه‌ای که با بحران آب مواجه است باید صرفه‌جویی صورت گیرد ابراز داشت: عمر مفید سفره‌های زیرزمینی محدود است و این منابع به عنوان منابع تجدیدناپذیر شناخته می‌شود و با توجه به کاهش نزولات جوی و میزان برداشت بی‌رویه سطح منابع مرتبط افت کرده و پیش‌بینی می‌شود چنانچه فکر عاجلی برای آن صورت نگیرد ظرف 10 تا 15 سال آینده از بین برود.

گنجی در پاسخ به این پرسش که آیا برای تغذیه مصنوعی منابع زیرزمینی اقدام صورت گرفته است متذکر شد: در حال حاضر برنامه خاصی نداریم ولی پیشنهادهایی در این خصوص مطرح شده است.

انتهای پیام/2406/ح40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول