اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار اصفهان خبر داد

ثبت جهانی 104 مورد از صنایع دستی اصفهان در یونسکو

استاندار اصفهان گفت: چهار اثر تاریخی و 104 مورد از صنایع دستی اصفهان در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

ثبت جهانی 104 مورد از صنایع دستی اصفهان در یونسکو

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علیرضا ذاکر اصفهانی ظهر امروز در آیین اختتامیه المپیاد بین‌المللی دانشجویی ریاضی و شیمی اظهار کرد: شهر اصفهان به عنوان مرکز استان و از شهر‌های تاریخی مرکز ایران است.

وی با بیان اینکه تاریخ شهر و استان اصفهان به دو دوره پیش و پس از اسلام بر می‌گردد، اضافه کرد: در سه دوره تاریخی آل‌بویه، سلجوقیه و صفویه اصفهان پایتخت سیاسی ایران بوده است و دوره اوج و اقتدار اصفهان به این سه دوره تاریخی اختصاص دارد.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه فرهنگ و هنر ایران زمین متأثر از این دوره‌ها و به ویژه دوره صفویه بوده است، تصریح کرد: در عصر صفویه یک دوره تمدنی و تاریخی با‌شکوه در اصفهان حاکم می‌شود و در این دوره یک حوزه تمدنی و هنری مربوط به این عصر شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در دوره صفویه شاهد حضور فلسفه تمدنی خاصی به عنوان فلسفه اشراق در اصفهان بوده‌ایم، ادامه داد: بزرگانی همچون میر‌فندرسکی، میرداماد و ملاصدرا در این دوره در اصفهان خدمات برجسته‌ای را ارائه داده‌اند.

ذاکر اصفهانی با بیان اینکه در دوره صفویه اصفهان در زمینه ادب، شعر، نجوم، معماری و هنر‌های ظریف از شرایط مطلوبی برخوردار بوده است، تاکید کرد: شیخ بهایی به عنوان مدیر راهبردی و استراتژی اصفهان بوده و علوم تجربی دوره صفویه با علوم تجربی مدرن تفاوت‌هایی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه مردم اصفهان امروز وارث دستاورد‌های بزرگان در دوره صفویه هستند، افزود: باید امروز این دستاورد‌ها را بازشناسی کنیم و براساس این موضوع یک دوره  را در اصفهان باز‌آفرینی کنیم.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان از زیر‌ساخت‌های علمی، هنری و فرهنگی بسیاری برخوردار است، گفت: چهار اثر تاریخی و 104 مورد از صنایع دستی اصفهان در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

وی با بیان اینکه محور تاریخی اصفهان از ضلع شمال به جنوب در دست بررسی است، اظهار کرد: در حال حاضر با برگزاری المپیاد بین‌المللی شیمی و ریاضی دانشجویان از کشور‌های دیگر و سراسر کشور در شهر موزه‌ای اصفهان حضور دارند.

ذاکر اصفهانی با تاکید بر اینکه مجموعه فرهنگی، هنری و میراثی اصفهان خود را در سایر بخش‌های کشور حفظ کرده است، ادامه داد: انسجام‌بخشی مجموعه‌های فرهنگی، میراثی و هنری در سطح کشور ضرورت دارد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه هتل عباسی اصفهان یکی از میراث‌های این شهر است، تصریح کرد: هتل عباسی سابقه‌ای بیش از 450 سال دارد و این هتل حدود 50 سال گذشته باز‌سازی شده است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه درصدد حفظ ویژگی‌های اصفهان متناسب با شرایط و تکنولوژی‌های روز هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر حدود 150 واحد دانشگاهی و مؤسسه آموزش عالی در اصفهان وجود دارد و دانشگاه‌های موجود در سطح استان روز به روز در حال شکوفایی و پویایی بیشتر هستند.

وی به تحصیل بیش از 200 هزار دانشجو در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی موجود در سطح استان اشاره کرد و افزود: در استان اصفهان در کنار دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، شهرک‌های علمی و تحقیقاتی نیز فعالیت می‌کنند و شهر اصفهان به عنوان کریدور علمی، تحقیقاتی استان است.

ذاکر اصفهانی با اشاره به اینکه مؤسسات پژوهشی و علمی دیگر مانند مؤسسه رویان در زمینه شبیه‌سازی و سلول‌های بنیادی در استان فعالیت می‌کنند، تاکید کرد: امروز اصفهان قطب راداری کشور است و اصفهان فعالیت‌های بسیاری را در زمینه ساخت هواپیما‌های با‌سرنشین و بدون سرنشین انجام داده است.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان سرآمد دانشگاه‌های سراسر کشور است، اضافه کرد: همچنین استان اصفهان در زمینه‌های صنعتی فعالیت‌های بسیاری را انجام می‌دهد و هشت هزار و 500 واحد تولیدی، صنعتی و اقتصادی در استان اصفهان فعال است.

انتهای پیام/63004/ح40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول