اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کارگاه شعر آیینی حوزه هنری استان اردبیل مطرح شد

شعارزدگی و سطحی‌اندیشی آفتی برای شعر

در هفتمین کارگاه شعر آیینی حوزه هنری که با حضور شاعران جوان و پیشکسوت برگزار شد از شعار‌زدگی و سطحی‌اندیشی به عنوان افت شعر یاد شد.

شعارزدگی و سطحی‌اندیشی آفتی برای شعر

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اردبیل، در این کارگاه یکی از شاعران آیینی استان اردبیل با موفق عنوان کردن فعالیت یک ساله کارگاه شعر آیینی در سال 91، جهت‌گیری آموزشی و تحلیلی این کارگاه در سال 92را مفید دانست و گفت: موضوع محور کردن جلسه‌های کارگاه شعر آیینی می‌تواند این جلسات را پربار کند.

شهریار نعمتی با بیان اینکه شعر وسیله سرگرمی و تفرج و رفع خستگی نیست، گفت: شاعر به هنگام سرودن شعر باید به نیازهای عاطفی مخاطب خود توجه داشته باشد و به سمت فرهیخته کردن او گام بردارد.

وی افزود: شعر به خصوص شعر با موضوع مذهبی و دینی باید دارای پشتوانه عمیق فکری باشد چرا که شعارزدگی و سطحی‌اندیشی آفتی برای شعر و سبب آشفتگی در سامان شعر است.

اما دیگر شاعر آیینی استان اردبیل در این کارگاه با اشاره به لزوم بکارگیری ظریف و هنرمندانه احادیث و روایات در شعر اظهار داشت: ادبیات به خصوص شعر، هنر«چگونه گفتن» است. و شاعری می‌تواند اثرموفقی خلق کند که به زبان شیوا و زیبا بنویسد.

کاظم نظری بقا با بیان اینکه یک اثر شعری باید دارای اندیشه باشد، گفت: شعر هرچند پس از سروده شدن از شاعر و سراینده جدا می‌شود و مخاطبان و مشتاقان آن را مستقل و بی‌توجه به گوینده مدنظر قرار می‌دهند، اما همیشه برای راه بردن به خاستگاه آن، و نیز دریافت ذات اثر باید راهی به اندیشه و احساس سراینده‌اش گشود.

نظری بقا به تعهد در شعراشاره کرد و افزود: تعهد در شعر بحثی است که همواره در نقد آثار ادبی به عنوان معیاری ارزشمند مورد توجه بوده است. گاهی تعهد را همان مسئولیت‌شناسی اجتماعی و گاهی پایبندی به اصول انسانی قلمداد کرده‌اند اما بعد از انقلاب شاعران مذهبی به خصوص آیینی وعاشورایی تعهدرادل بستگی ونگرانی نسبت به آرمان های دینی و اعتقادی تلقی کرده‌اند و شعری که محتوای مذهبی دارد باید دارای تعهد هم باشد.

شعرخوانی غلامرضا هادی از پیشکسوتان شعر عاشورایی استان اردبیل، جعفرقلی فتح‌الهی، عادل تنظیفی و نقد آثار آنها توسط حاضران در کارگاه برنامه پایانی هفتمین جلسه کارگاه شعر آیینی حوزه هنری استان اردبیل بود.

انتهای پیام/62003/خ/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول