اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33سال پیش در چنین روزی

نمایندگان خواستار تشکیل وزارت امربه معروف و نهی از منکر شدند

40 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه ای خطاب به رئیس مجلس در طلیعه رای اعتماد به دولت جدید خواستار بنیان و تشکیل وزارت امر به معروف و نهی از منکر و معرفی وزیر مربوط در هیئت دولت جدید به مجلس شورای اسلامی شدند .

نمایندگان خواستار تشکیل وزارت امربه معروف و نهی از منکر شدند

رخدادهای 23مرداد 1359

چکیده:

صادق قطب زاده وزیر امورخارجه طی نامه ای به آندره گرومیکو وزیر امورخارجه شوروی از فعالیت های پنهان این کشور در ایران خبر داد .

  • رئیس دادگاه انقلاب اسلامی چهارمحال بختیاری در گفت و گویی از دستگیری 8 نفر از خوانین با نفوذ بختیاری در منطقه بروجن در رابطه با کودتای نوژه خبر داد .
  • معین فر: برای اداره صنعت نفت کشور یک برنامه 5 ساله تهیه و کار بررسی نهایی آن توسط مقامات صنعت آغاز شد .
  • آیت الله بهشتی : مسئله امر به معروف و نهی از منکر بخش های مختلفی دارد در قوه قضائیه دو واحد پیش بینی شده که این دو واحد باید بخشی از امر به معروف و نهی از منکر را برعهده بگیرد یکی بازرسی کل کشور و یکی دیوان عدالت که در حقیقت این دو بخش هم عهده دار قسمتی از امر به معروف و نهی از منکر در جامعه هستند .
  • دادستانی کل انقلاب سیروس آموزگار وزیر اطلاعات و جهانگردی در کابینه بختیار را احضار کرد .
  • نماینده سابق اقتصادی ایران در واشنگتن و کارشناس پیشین سازمان برنامه و بودجه در کابینه هویدا در تهران دستگیر شد .
  • بنیاد مستضعفان با انتشار اطلاعیه ای به کلیه جراید وابسته به این بنیاد شدیدا اخطار داد که از گروه گرایی خودداری کنند .
  • معاون وزارت کشور گفت : نمونه شناسنامه های جدید در سازمان ثبت احوال کشور تهیه شده و در آینده شناسنامه های کلیه افراد کشور به تدریج تعویض می شود و همچنین برای صدور شناسنامه نوزادان از شناسنامه های جدید استفاده می شود .
  • 40 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه ای خطاب به آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خواستار تشکیل وزارت امربه معروف و نهی از منکر شدند .
  • مهاجمین مسلح با سلاح های سنگین از سه جهت و به صورت شبانه به شهرستان ارومیه یورش بردند . آخرین خبرهای رسیده نیز حاکیست لشکر 64 ارومیه کلیه مواضع ضد انقلاب را در هم کوبیده و مهاجمین متواری شده اند .
  • محمد جواد حجتی کرمانی نماینده مجلس در نامه ای به محمد علی رجایی نخست وزیر تاکید کرد : عملکرد شما در وزارت آموزش و پرورش نشان می دهد که شما صددرصد مکتبی هستید ولی به صراحت بگویم روش شما صددرصد مکتبی نیست ، چون فقط دفع است و از جذب خبری نیست .
افشای فعالیت های پنهان شوروی در ایران

صادق قطب زاده وزیر امورخارجه طی نامه ای به آندره گرومیکو وزیر امورخارجه شوروی از فعالیت های پنهان این کشور در ایران خبر داد .

امام خمینی نسبت به اصول انقلاب چون کوه پابرجا است

در بخشی از این نامه آمده است : انقلاب اسلامی ما جوان است و رهبری گرچه سالخورده ولی شکست ناپذیر دارد که نسبت به اصول مورد اعتقاد خود چون کوه پا بر جاست و ما را نیز سالیان دراز در همین جهت تربیت کرده است و ما نیز موهبت استادی او را قدر می دانیم و ارج می نهیم . (1)

 صادق قطب زاده با علم به این که امام خمینی رهبری قاطع در اصول انقلاب بوده و هست برنامه کودتا و به شهادت رساندن همین رهبر قاطع را با کمک دولت های خارجی طراحی می کند و در نهایت آن می شود که در تاریخ انقلاب ذکر آن رفته است .

حزبی که از بدو تاسیس ستون پنجم شوروی بوده

در بخش دیگری از این نامه آمده است : فراموش نمی کنیم که دولت شوروی در نیم قرن گذشته خصوصا پس از شهریور 1320 با ملت ما چه کرده است حمله به کشور ما و تسخیر بخشی از خاک مقدس وطن ما و بدنبال آن پیدایش حزبی[حزب توده] که از بدو تشکیل تاکنون ستون پنجم دولت شما در خاک کشور عزیز ما بوده و هنوز هم هست و هم چنین بعد از کودتای آمریکایی هیچ حرکتی از ایرانیان مقیم کشور شما علیه رژیم جنایتکار پهلوی ندیدیم  به این ترتیب ملت ما نمی توانست فرق زیادی بین سوسیالیزم شما و سرمایه داری آمریکا مشاهده کند .

اسلحه های مارک دار شوروی در کردستان

قطب زاده در این نامه خاطر نشان کرده است : مقدار بسیار زیادی اسلحه های بسته بندی شده ساخت شوروی در بسته های دست نخورده در مهاباد کردستان پیدا شده بود ، به این گونه اسلحه ها نه ارتش ایران ، نه عراق و نه ارتش ترکیه مجهز نیستند و سوال این بود که چگونه این اسلحه های مدرن غیرموجود در منطقه به دست ضد انقلابیون فعال در کردستان افتاده بود .

وزیر امورخارجه در توضیح ادامه جنایات دولت شوروی آورده است : پول رایج روسیه برخلاف کشورهای آزاد دنیا در خارج از آن کشور ارزشی ندارد تبدیل روبل به تومان را در خارج از مرزهای شوروی و بازگشت وجوهات آن به کردستان را چگونه توجیه می کنید .

قطب زاده از گرومیکو پرسیده است : اکنون برای ما این سوال مطرح می شود که چگونه در مدت 25 سال حکومت جبار شاه حتی یک بار در کشور شما از طرف ایرانیان مقیم تظاهراتی علیه رژیم گذشته انجام نگرفت ولی در زمان حاضر علیه جمهوری اسلامی ایران در مقابل سرکنسولگری ایران در باکو تظاهرات برپا می شود ؟

دبیر اول سفارت شوروی به جاسوسی اشتغال داشت

وزیر امورخارجه در بخش دیگری از نامه خود آورده است : در تذکاریه شما آمده است که مبارزه ای همه جانبه علیه شوروی در ایران آغاز شده است ، اگر مقصودتان از مبارزه همه جانبه علیه شوروی اخراج دبیر اول سفارت شوروی در تهران می باشد باید مجددا و صریحا گفته شود متاسفانه نه تنها وی بلکه بسیاری از ماموران شما به جای انجام کارهای جاری و عادی یک سفارتخانه واقعی به جاسوسی اشتغال دارند و بهتر است هرچه زودتر اینگونه اعمال خاتمه یابد . (2)

دادستانی کل انقلاب سیروس آموزگار وزیر اطلاعات و جهانگردی در کابینه بختیار را احضار کرد . وی بایستی خود را تا 26 مرداد به شعبه 9 بازپرسی دادسرای انقلاب اسلامی واقع در اوین معرفی کند . 

دستگیری 8 خائن بختیاری در ارتباط با کودتای نوژه

رئیس دادگاه انقلاب اسلامی چهارمحال بختیاری در گفت و گویی اعلام کرد که 8 نفر از خوانین با نفوذ بختیاری در منطقه بروجن دستگیر شدند . وی گفت : دستگیری این عده در رابطه با کودتای ننگین آمریکایی – اسرائیلی بوده و توسط افراد سپاه پاسداران بروجن دستگیر شده اند . دو نفر از افراد دستگیر شده پرونده همکاری با ساواک منطقه را داشته اند . (3)

تهیه برنامه 5 ساله نفت

معین فر وزیر نفت گفت : برای اداره صنعت نفت کشور یک برنامه 5 ساله تهیه و کار بررسی نهایی آن توسط مقامات صنعت آغاز شد . وی ادامه داد : این برنامه بر اساس وضع آینده تولید ، خطوط لوله ، پالایشگاه ها و دیگر زمینه های صنعت تهیه شده است و رئوس آن به زودی به اطلاع مردم می رسد . (4)

کشف توطئه تازه علیه انقلاب

آیت الله دکتر بهشتی رئیس دیوان عالی کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی اظهار داشت : توطئه جدیدی علیه انقلاب اسلامی کشف شده است . آیت الله بهشتی در مورد دیدار اخیر خود با امام خمینی اظهار داشت : امام تاکید کردند همه مسئولان کشور کوشش کنند جو تفاهم و همکاری بیشتر از این ها که تا حالا هست به وجود آید و از هرجریانی که تفاهم و تعاون میان مسئولان را آسیب می رساند جلوگیری کنند ، تاکید داشتند که خود مسئولان در مصاحبه هایشان خیلی دقیق باشند ، کلمات و جملاتی که ممکن است مورد سوء استفاده عناصر و گروه های دارای سوء نیت قرار گیرد خودداری کنند ، مواظب باشند در حرفها و کردارخودشان و همچنین تاکید می فرمودند که روزنامه ها همیشه در جهت امیدوار کردن مردم نه اینکه امید کاذب بلکه امید واقعی در جهت امیدوارتر کردن مردم مطالب خود را منتشر کنند .

وی در مورد اختلافات رجایی و رئیس جمهور نیز گفت : من آقای رجایی را برادری با ایمان ، سخت کوش ، دارای اخلاق برجسته می شناسم و فکر می کنم یک چنین نخست وزیری عملا بتواند نیروهای اصیل انقلاب را بیش از هرکس دیگر جذب کند و او و نیروهای انقلابی جمعا از سطح بالایی از کارایی برخوردار باشند .آیت الله بهشتی ادامه دادند : به خواست خدا اولین دولت منتخب مجلس دولتی خواهد بود باتقوی ، مردمی ، با ایمان در خط مردم ، بخصوص که ایشان تاکید کردند که وزرایشان را از نهادهای جوشیده از انقلاب اسلامی انتخاب خواهند کرد .

 آیت الله بهشتی در مورد دیدار اخیر خود با امام خمینی اظهار داشت : امام تاکید کردند همه مسئولان کشور کوشش کنند جو تفاهم و همکاری بیشتر از این ها که تا حالا هست به وجود آید و از هرجریانی که تفاهم و تعاون میان مسئولان را آسیب می رساند جلوگیری کنند ، تاکید داشتند که خود مسئولان در مصاحبه هایشان خیلی دقیق باشند ، کلمات و جملاتی که ممکن است مورد سوء استفاده عناصر و گروه های دارای سوء نیت قرار گیرد خودداری کنند.

نقش قوه قضائیه در امر به معروف و نهی از منکر

رئیس دیوانعالی کشور در مورد نهادهایی که عهده دار مسئولیت امربه معروف و نهی از منکر هستند نیز گفت : مسئله امر به معروف و نهی از منکر بخش های مختلفی دارد ، یک قسمتش مربوط به عموم مردم است ، قسمت دیگر آن مربوط به رادیو و تلویزیون و مطبوعات است و بخش دیگرش با آموزش و پرورش و آموزش عالی و بعد بعدی آن مربوط به ارشاد ملی و فرهنگ و هنر و قسمت مهم آن به عهده روحانیت است که به صورت آزاد در این زمینه ها کار می کند و یک بخش هم به عهده قوه قضائیه است ، در قوه دو واحد پیش بینی شده که این دو واحد باید بخشی از امر به معروف و نهی از منکر را برعهده بگیرد یکی بازرسی کل کشور و یکی دیوان عدالت که در حقیقت این دو بخش هم عهده دار قسمتی از امر به معروف و نهی از منکر در جامعه هستند .

شورای عالی قضایی وزیر دادگستری را تعیین می کند

آیت الله بهشتی در مورد تعیین وزیر دادگستری نیز اظهار داشت : این امر بر طبق قانون اساسی از اختیارات شورای عالی قضایی است و شورای عالی قضایی می تواند حتی بیش از یک نفر ، دو نفر ، سه نفر را معرفی کند ، آن وقت آقای رجایی یکی از آن ها را به عنوان وزیر دادگستری در کابینه معرفی می کند . (5)

سیروس آموزگار به دادسرای انقلاب احضار شد

دادستانی کل انقلاب سیروس آموزگار وزیر اطلاعات و جهانگردی در کابینه بختیار را احضار کرد . وی بایستی خود را تا 26 مرداد به شعبه 9 بازپرسی دادسرای انقلاب اسلامی واقع در اوین معرفی کند . (6)

کارشناس برنامه و بودجه هویدا دستگیر شد

نماینده سابق اقتصادی ایران در واشنگتن و کارشناس پیشین سازمان برنامه و بودجه در کابینه هویدا در تهران دستگیر شد .دکتر فریدون ناصری توسط گروه ضربت کمیته منطقه  7 در ویلای مسکونی اش دستگیر و به کمیته انتقال داده شد .نامبرده در پست های حساسی در زمان وزارت منوچهر آزمون اشتغال داشته و زمانی که در پست ریاست هیئت اقتصادی ایران در واشنگتن بود قراردادهایی را با کشورها به امضا رسانیده که باعث حیف و میل بیت المال شده است . (7)

اخطار بنیاد مستضعفان به واحدهای مطبوعاتی این بنیاد

بنیاد مستضعفان با انتشار اطلاعیه ای به کلیه جراید وابسته به این بنیاد شدیدا اخطار داد که از گروه گرایی خودداری کنند .علی اکبر محتشمی پور در این نامه در مقام ناظر و عضو هیئت منتخب امام در بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرده است : بنیاد مستضعفان به هیچ وجه اجازه نمی دهد که در روزنامه های وابسته حتی یک سطر به دفاع از اعمال و رفتار شخصی مدیران روزنامه  اختصاص داده شود . (8)

معین فر : برای اداره صنعت نفت کشور یک برنامه 5 ساله تهیه و کار بررسی نهایی آن توسط مقامات صنعت آغاز شد . وی ادامه داد : این برنامه بر اساس وضع آینده تولید ، خطوط لوله ، پالایشگاه ها و دیگر زمینه های صنعت تهیه شده است و رئوس آن به زودی به اطلاع مردم می رسد.

آغاز چاپ شناسنامه های جدید

معاون وزارت کشور گفت : نمونه شناسنامه های جدید در سازمان ثبت احوال کشور تهیه شده و در آینده شناسنامه های کلیه افراد کشور به تدریج تعویض می شود و همچنین برای صدور شناسنامه نوزادان از شناسنامه های جدید استفاده می شود . شناسنامه های جدید دارای آرم جمهوری اسلامی ایران است . (9)

نمایندگان خواستار تشکیل وزارت امربه معروف و نهی از منکر شدند

40 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه ای خطاب به آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خواستار تشکیل وزارت امربه معروف و نهی از منکر شدند . در این نامه آمده است : با توجه به اراده مقدس امام امت در زمینه تاسیس وزارت امربه معروف و نهی از منکر که مرحله حساس سازندگی و تداوم انقلاب شکوهمند اسلامی ما به آن ارتباط دارد لذا در طلیعه رای اعتماد به نخست وزیر خواستار بنیان و تشکیل وزارت امر به معروف و نهی از منکر و معرفی وزیر مربوط در هیئت دولت جدید به مجلس شورای اسلامی هستیم . (10)

سرکوبی شدید حمله ضد انقلاب به ارومیه

مهاجمین مسلح با سلاح های سنگین از سه جهت و به صورت شبانه به شهرستان ارومیه یورش بردند .ساعت یک بامداد پریشب ناگهان صدای تیراندازی در چند نقطه شهر ارومیه به گوش رسید که پس از دقایقی تیراندازی با خمپاره و توپ نیز آغاز شد و صدای سلاح های سنگین نیز به گوش رسید . با شروع درگیری و تیراندازی به سوی پادگان و سپاه چند نقطه دیگر شهر منجمله میدان انقلاب ارومیه نیروهای سپاه پاسداران و پرسنل لشکر 64 ارومیه در سنگرها حضور یافته و به آتش مهاجمین پاسخ گفتند .

معاون سیاسی استاندار آذربایجان غربی در این زمینه گفت : هدف کلی مهاجمین از این حملات نامعلوم بود ولی با توجه به درگیری هایی که همزمان در اشنویه ، مهاباد و نقده به وجود آمده می توان گفت این عملیات ناشی از یک توطئه همه جانبه به منظور ایجاد ناامنی و تشنج و رعب و وحشت در سراسر استان است . آخرین خبرهای رسیده نیز حاکیست لشکر 64 ارومیه کلیه مواضع ضد انقلاب را در هم کوبیده و مهاجمین متواری شده اند . (11)

حجتی کرمانی در حالی دافعه شهید رجایی را مورد نکوهش قرار می دهد و مدعی می شود که وی در وزارت آموزش و پرورش سیاست جذب را در پیش نگرفته بود که شهید رجایی چه در دوران وزارت آموزش و پرورش و چه در طول دوران نخست وزیری و پس از آن ریاست جمهوری هر چند کوتاه با مومنین که همانا قاطبه مستضعفین کشور را تشکیل می دادند رئوف و با دشمنان اعم از ضد انقلاب داخل و خارج شدید بوده اند .

دولت اسلامی دولت حزبی نباید باشد

محمد جواد حجتی کرمانی نماینده مجلس در نامه ای به محمد علی رجایی نخست وزیر تاکید کرد : در مورد انتخاب نخست وزیر و هیئت دولت ما را عقیده بر آن است که دولت باید در چهره مردم باشد و چون توده ی مردم عضو هیچ دسته و حزبی نیستند دولت اسلامی نمی تواند دولت حزبی باشد و یا از خط مشی ترسیم شده از جانب احزاب پیروی کند . وی ادامه داد : ما با کشورهای دیگریکه احزاب بر آن حکومت می کنند فرق داریم ، در آن کشورها رهبری انقلاب را  احزاب به عهده داشته اند و در کشور ما امام و امت ، دولت باید از امام الهام بگیرد و امت .

رجایی صد درصد مکتبی نیست چون اهل دفع است !

حجتی کرمانی در ادامه با انتقاد از رجایی نوشت : عملکرد شما در وزارت آموزش و پرورش نشان می دهد که شما صددرصد مکتبی هستید ولی به صراحت بگویم روش شما صددرصد مکتبی نیست ، چون فقط دفع است و از جذب خبری نیست . وی در مقابل بنی صدر را کسی دانست که بیشتر به دنبال جذب است و به نظر می رسد در جنبه دفع ضعیف است !

مقابله با رهبری ضربه جبران ناپذیر به انقلاب

حجتی کرمانی در بخش دیگری از این نامه تاکید کرد : من معتقدم قانون اساسی را می توان عوض کرد و برایش متمم نوشت و اگر کمبودی دارد برطرف کرد ولی تزلزل در رهبری امام و یا وارد آوردن ایراد و اشکال به این رهبری و یا ایجاد خط دیگری در رهبری و یا تجزیه رهبری آن چنان ضربه ای به انقلاب می زند که قابل جبران نخواهد بود . (12)

پی نوشت :

1- صادق قطب زاده با علم به این که امام خمینی رهبری قاطع در اصول انقلاب بوده و هست برنامه کودتا و به شهادت رساندن همین رهبر قاطع را با کمک دولت های خارجی طراحی می کند و در نهایت آن می شود که در تاریخ انقلاب ذکر آن رفته است .

2- کیهان ، 23 مرداد 1359 ، صفحه 16

3- اطلاعات ، 23 مرداد 1359 ، صفحه 15

4- اطلاعات ، 23 مرداد 1359 ، صفحه 15

5- اطلاعات ، 23 مرداد 1359 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 23 مرداد 1359 ، صفحه 4

7- اطلاعات ، 23 مرداد 1359 ، صفحه 4

8- اطلاعات ، 23 مرداد 1359 ، صفحه 4

9- اطلاعات ، 23 مرداد 1359 ، صفحه 1

10- جمهوری اسلامی ، 23 مرداد 1359 ، صفحه 15

11- جمهوری اسلامی ، 23 مرداد 1359 ، صفحه 4

12- کیهان ، 23 مرداد 1359 ، صفحه 4 ، حجتی کرمانی در حالی دافعه شهید رجایی را مورد نکوهش قرار می دهد و مدعی می شود که وی در وزارت آموزش و پرورش سیاست جذب را در پیش نگرفته بود که شهید رجایی چه در دوران وزارت آموزش و پرورش و چه در طول دوران نخست وزیری و پس از آن ریاست جمهوری هر چند کوتاه با مومنین که همانا قاطبه مستضعفین کشور را تشکیل می دادند رئوف و با دشمنان اعم از ضد انقلاب داخل و خارج شدید بوده اند .

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول