اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

پیشنهاد هاشمی برای مقابله با تحریم‌ها/ استفاده از سلاح نفت

چرا ما نباید از نفت به عنوان یک سلاح علیه امپریالیسم شرق و غرب استفاده کنیم آیا ما نمی‌توانیم در مقابل تحریم اقتصادی و حتی غذایی آمریکا از حربه نفت استفاده کنیم.

پیشنهاد هاشمی برای مقابله با تحریم‌ها/ استفاده از سلاح نفت

رخدادهای 19 مرداد 1359

چکیده

  • رئیس جمهور در نامه ای به رئیس مجلس محمد علی رجایی را به عنوان نخست وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد . این نامه به دلیل نوع نوشتار آن باعث جنجال در مجلس شد .
  • ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور: در تفکر من و مکتبی که من خود را پای بند به آن می دانم سازش مساوی شرک است ، من در هیچ زمان  از زندگی خودم اهل سازش نبوده ام.
  • نیروهای بعث عراق شهر قصر شیرین و چندین پاسگاه مرزی را زیر آتش توپخانه قرار دادند که نیروهای پاسدار و ارتشی به این حملات پاسخ گفتند .
  • مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اصفهان از دستگیری یک زن جاسوس انگلیسی مرتبط با کودتای نافرجام نوژه خبر داد .
  • شهر نقده از ساعت 21 روز جمعه و به مدت 8 ساعت مداوم مورد حمله دو گروهک کومله و دموکرات قرار گرفت .
  • کنگره آزادی قدس با شرکت نمایندگان جنبش های آزادیبخش بیش از 20 کشور جهان کار خود را آغاز کرد .
  • هاشمی رفسنجانی : چرا ما نباید از نفت به عنوان یک سلاح علیه امپریالیسم شرق و غرب استفاده کنیم آیا ما نمی توانیم در مقابل تحریم اقتصادی و حتی غذایی آمریکا از حربه نفت استفاده کنیم .
  • آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی از تشکیل پلیس قضایی در آینده خبر داد .
  • ابوشریف معاون فرمانده سپاه پاسداران انقلاب : ما تا به حال کمک های نظامی در اختیار فلسطین قرار نداده ایم ولی از لحاظ تسلیحات و مالی می توانیم کمک کنیم .
  • سید محمد غرضی استاندار خوزستان : برای تحقق شعار نه شرقی و نه غربی باید کل فرهنگ حاکم بر ادارات حذف شود .

نامه جنجالی رئیس جمهور ؛ رجایی به مجلس معرفی شد 

دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در نامه ای به رئیس مجلس محمد علی رجایی را به عنوان نخست وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد . در این نامه آمده است : با استناد به شور هیئت منتخب و تمایلی که از سوی آن مجلس محترم اظهار شده است آقای محمد علی رجایی را به عنوان نخست وزیر معرفی می کنم . (1) در جلسه امروز مجلس متن این نامه با اعتراض گسترده نمایندگان ملت مواجه شد .

صرف نظر از درست بودن استدلال آیت الله هاشمی رفسنجانی که نامه به یک فرد ، نهاد یا گروه نباید پیش از آنکه به دست آن فرد یا نهاد برسد از رسانه ها به اطلاع عمومی رسانده شود باید از رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی و رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام پرسید که آیا وی این روش را در نامه معروف و بدون سلام خود به رهبر معظم انقلاب رعایت کرده است ؟ نامه ای که پیش از رسیدن به رهبر معظم انقلاب سر از تمامی خبرگزاری های داخلی و خارجی بر آورد .

نامه ای که پیش از مجلس از صدا و سیما خوانده شد !

ابتدا محمد جواد شرافت نماینده شوشتر گفت : قبل از این که نامه رئیس جمهور در مجلس قرائت شود و یا به دست مجلس برسد در رادیو و تلویزیون پخش شد ، این نامه خطاب به مجلس نوشته شده است و چرا پیش از آن که ما مطلع شویم دیگران آن را منتشر کرده اند . هاشمی رفسنجانی با تائید این اعتراض گفت : این روشی است که آقای رئیس جمهور تا به حال به آن عمل کرده اند و نامه هایی را که به مجلس نوشته اند پیش از آنکه در مجلس مطرح بشوند به رادیو و تلویزیون و روزنامه ها داده اند . (2)

اشکال حقوقی آیت الله محمد خامنه ای به نامه رئیس جمهور

پس از قرائت نامه از سوی هاشمی رفسنجانی آیت الله محمد خامنه ای نماینده مشهد گفت : طبق قانون اساسی رئیس جمهور فردی را برای نخست وزیری معرفی می کند و پس از کسب رای تمایل از مجلس شورای اسلامی حکم نخست وزیری برای او صادر می نمایند اما در نامه ای که قرائت شد رای تمایل مقدم بر معرفی نخست وزیر است و این بدعتی خلاف قانون اساسی خواهد شد . رئیس مجلس این نظر را تائید نکرده و گفت : منظور رئیس جمهور استمزاجی است که از مجلس به دست آورده اند .

انتقاد از مسئولیت ناپذیری رئیس جمهور در قبال نخست وزیر

عدم پذیرش مسئولیت در قبال گزینه های مطرح شده که بارها از سوی رئیس جمهور بیان شده است از دیگر انتقادات نمایندگان در جلسه امروز مجلس بود . در این رابطه محمد رشیدیان نماینده آبادان اظهار داشت : دیشب آقای بنی صدر سخنرانی کرده و گفتند آقای رجایی را بر ما تحمیل کرده اند و عده ای از مردم هم علیه مجلس و آقای رجایی شعار دادند ، مباحث مطرح شده در جلسات خصوصی باید برای مردم گفته شود تا مجلس بیش از این تضعیف نشود .

کار هیئت تفاهم بر اساس حسن تفاهم بود

در ادامه دیالمه نماینده مشهد اظهار داشت : کاری که هیئت منتخب کرد غیر رسمی و بر اساس حسن تفاهم بود اما ذکر آن در این نامه در متون رسمی کشور باقی خواهد ماند و صحیح نیست علاوه بر این که رئیس جمهور در سخنرانی های متعدد مسئولیت پذیرش آقای رجایی را به عنوان نخست وزیر بر عهده مجلس گذاشته اند .

مجید انصاری : اجازه ندهیم رئیس جمهور بیش از این سرمان کلاه بگذارد !

مجید انصاری نماینده زرند نیز با انتقاد از سخنان بنی صدر که گفته است به مجلس ارفاق کرده ام گفت : ارفاق را مجلس کرده که به رئیس جمهور کمک نموده است ، ما اجازه نمی دهیم که بیش از این سر مجلس کلاه برود و به انزوا کشیده شود .

مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اصفهان از دستگیری یک زن جاسوس انگلیسی مرتبط با کودتای نافرجام نوژه خبر داد . این زن مسئول روابط بین الملل کلیسای اسقفی در قدس و خاورمیانه بوده و یکی از افراد فعال سرویس های جاسوسی به حساب می آمد .

روزنامه بنی صدر : رجایی نخست وزیر مجلس است نه رئیس جمهور

سپس محمد میلانی نماینده تبریز گفت : به نظر من اگر مجلس مطابق این نامه رای دهد خودش موجودیت خودش را نقض می کند و ما باید کاملا مراقب باشیم خلاف قانون اساسی عمل نشود . وی افزود : روزنامه انقلاب اسلامی هم نوشته است که این نخست وزیر مجلس است نه نخست وزیر رئیس جمهور .

در ادامه چندین نماینده پیرامون این مسئله که آیا بحث در این مورد قانونی هست یا نه صحبت کردند و سرانجام رئیس مجلس در این باره از طریق قیام و قعود رای گیری به عمل آورد و بر اساس نتیجه این رای گیری بنا شد گفت و گو پیرامون نامه ریاست جمهوری ادامه پیدا کند .

حجتی کرمانی : در مقابل بنی صدر کوتاه بیائیم

در ادامه حجتی کرمانی طی سخنانی گفت : واقع مسئله این است که مجلس با رئیس جمهور اختلاف نظر دارد و این اختلاف نظر ممکن است این مملکت را در خط سقوط قرار دهد ، ما از آقای رئیس جمهور گلایه داریم که چرا نسبت به مجلس این گونه نامه می نویسند و چرا ایشان آن حالت های نفسانی شان را در نامه های رسمی منعکس می کنند اما بدتر از این عکس العملی است که مجلس نشان می دهد ، بالاخره باید یکی کوتاه بیاید تا مسئله حل شود . بیائید ما در این مورد فرمان امام را عمل کنیم .

حجتی کرمانی ادامه داد : اگر نامه آقای بنی صدر خلاف قانون بوده جلسات خصوصی ما هم خلاف قانون بوده است .

بنی صدر گفته است فارسی ، غرضی و خلخالی را اصلا نخواهم پذیرفت

احمد توکلی نماینده بهشهر در پاسخ به این اظهارات گفت : تشکیل هیئت منتخب به پیشنهاد خود آقای رئیس جمهور بوده و مجلس حاضر شد با ایشان همکاری کند یکی از مسائلی که این هیئت چند روز پیش در گزارش خود به آن اشاره کرد این بود که آقای رئیس جمهور فرموده اند اگر مجلس رای تمایل به آقای فارسی ، غرضی یا آقای خلخالی نشان بدهد من اصلا قبول نمی کنم و به مردم خواهم گفت که من مسئول نیستم ، در مورد آقای رجایی مطمئن نیستم که بتواند با من همکاری کند .

موسوی خوئینی ها : مجلس این مقدار جرم و خلاف را بپذیرد

موسوی خوئینی ها نیز با اشاره به سخنان امام خمینی که مجلس و دولت با هم همکاری کنند اظهار داشت : پیشنهاد می کنم مجلس این مقدار جرم و خلاف را بپذیرد و ملت را بیش از این نگران نکند . در ادامه و با رای گیری از نمایندگان نامه رئیس جمهور به همان صورتی که ارسال شده بود پذیرفته شد . (3)

آیا بنی صدر در برابر منافقین نرمش و سازش نکرد ؟ آیا بنی صدر با غرب و سران کفر و شرک جهانی در طول سه دهه قبل سازش نکرده است و ...آیا با این استدلال بنی صدر مشرک نیست ؟! طبیعی است که اگربخواهیم شرک را به درستی معنا کنیم کسی که به جای خدا به دشمنان خدا اطمینان کند و به آنان تکیه دهد مشرک است چه بداند و چه نداند .

از طرف دیگر بنی صدر در این سخنان بی آن که نامی ببرد مدعی می شود : آنان می گویند ایران باید استبدادی اداره شود و چرا به جای دیگران خود اینگونه کشور را اداره نکنیم ؟ و سپس به راحتی به نقد این سخن که گوینده اش مجهول است می پردازد و خود را مظلوم و محق نشان می دهد.

بنی صدر : در مکتب من سازش مساوی شرک است

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور طی سخنانی در مسجد الجواد اظهار داشت : در تفکر من و مکتبی که من خود را پای بند به آن می دانم سازش مساوی شرک است ، من در هیچ زمان  از زندگی خودم اهل سازش نبوده ام و آن چه می کنم باید برای حفظ کشور اسلامی از خطر توطئه ها و حفظ وحدت مردم برای خطرهای بزرگ باشد .

می گویند ایران را باید به صورت استبدادی اداره کرد

رئیس جمهور در ادامه بدون آنکه از کسی نام ببرد اظهار داشت : در جلساتی که عموم از آنها مطلع نمی شوند از آنها شنیده شده که کشورمان جز به شیوه استبدادی نمی توان اداره کرد و حالا که استبداد ضرورت دارد چرا ما خود آن را به کار نبریم و بگذاریم از نو عمال خارجی بیایند و آن را به کار ببرند ، دقیقا در اینجا است که ما باید هوشیار باشیم که استبداد نمی تواند جز تکیه بر عامل خارجی مستقر بشود ، خصوصا در کشوری که وابستگی های فرهنگی ، نظامی و اقتصادی آن به خارج از مرزها بسیار است و وقتی یک قدرت استبداد گرایی پیدا کرد و شیوه استبدادی گرفت از مردم جدا می شود و برای حفظ خود احتیاج او به نیروهای بیگانه افزون می گردد.(4)

کشته شدن 70 مزدور بعثی و آتش سوزی در تاسیسات نفتی عراق

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قصر شیرین اعلام کرد عوامل مزدور بعث عراق با مسموم کردن یک چشمه آب آشامیدنی در یکی از روستاهای مرزی موجب مسموم شدن 20 نفر از اهالی که اکثر آنها کودک بودند شدند . این عده در بیمارستان مهدی رضایی قصر شیرین به طور سرپایی درمان و مرخص شدند .

دیروز همچنین یک بار دیگر نیروهای بعث عراق شهر قصر شیرین و چندین پاسگاه مرزی را زیر آتش توپخانه قرار دادند که نیروهای پاسدار و ارتشی به این حملات پاسخ گفتند . در این حملات به کابل برق قصر شیرین صدماتی وارد آمد . درگیری ها تا ساعت 11 صبح ادامه داشت . (5)

دستگیری زن جاسوس انگلیسی در اصفهان

مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اصفهان از دستگیری یک زن جاسوس انگلیسی مرتبط با کودتای نافرجام نوژه خبر داد . این زن مسئول روابط بین الملل کلیسای اسقفی در قدس و خاورمیانه بوده و یکی از افراد فعال سرویس های جاسوسی به حساب می آمد . جاسوس دستگیر شده به تازگی به ایران آمده بود در رابطه با کودتای نافرجام نوژه دستگیر شده است . (6)

حمله 8 ساعته کومله و دمکرات به نقده

شهر نقده از ساعت 21 روز جمعه و به مدت 8 ساعت مداوم مورد حمله دو گروهک کومله و دموکرات قرار گرفت . با مقابله نیروهای سپاهی مهاجمان مجبور به عقب نشینی شدند . در این درگیری ها قسمتی از مسجد صاحب الزمان نقده و قسمت هایی از ساختمان های شهر آسیب دید و یکی از اهالی نیز به شهادت رسید . گفتنی است از مهاجمین نیز بر اساس آخرین گزارش های رسیده 2 نفر کشته شده اند . (7)

هاشمی : تا قدس آزاد نشود انقلاب پیروز نشده است

کنگره آزادی قدس با شرکت نمایندگان جنبش های آزادیبخش بیش از 20 کشور جهان کار خود را پیش از ظهر دیروز آغاز کرد . هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در این جمع اظهار داشت : تا روزی که انقلاب فلسطین پیروز نشود و تا روزی که اسرائیل از سرزمین های اشغالی اخراج نگردد انقلاب ما به پیروزی کامل نرسیده است. وی وجود اسرائیل در منطقه را مرکز خرابکاری و توطئه و جاسوسی دانست و از روز قدس به عنوان پیش درآمدی برای اتحاد و بسیج کلیه نیروهای مبارز برای آزادی قدس یاد کرد .

هاشمی رفسنجانی  : تا روزی که انقلاب فلسطین پیروز نشود و تا روزی که اسرائیل از سرزمین های اشغالی اخراج نگردد انقلاب ما به پیروزی کامل نرسیده است. وی وجود اسرائیل در منطقه را مرکز خرابکاری و توطئه و جاسوسی دانست و از روز قدس به عنوان پیش درآمدی برای اتحاد و بسیج کلیه نیروهای مبارز برای آزادی قدس یاد کرد .

پیشنهاد هاشمی برای مقابله با تحریم ها : استفاده از سلاح نفت

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : ما نباید اصل وجود اسرائیل را در منطقه بپذیریم و هیچ کشوری نباید در این مورد قصور ورزد زیرا تا وقتی که اسرائیل در منطقه است ما آرام نداریم . وی گفت : چرا ما نباید از نفت به عنوان یک سلاح علیه امپریالیسم شرق و غرب استفاده کنیم آیا ما نمی توانیم در مقابل تحریم اقتصادی و حتی غذایی آمریکا از حربه نفت استفاده کنیم . (8)

پلیس قضایی تشکیل می شود

آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی از تشکیل پلیس قضایی در آینده خبر داد . وی اظهار داشت : با در نظر گرفتن واقعیت های موجود کشور لزوم تشکیل پلیس قضایی با ویژگی های خاص خود یک امر اجتناب ناپذیر است و ظرف چند روز آینده تشکیلات و سازمان دهی آن روشن خواهد شد . (9)

ابوشریف : از لحاظ مالی و نظامی فلسطین را باید تقویت کنیم

ابوشریف معاون فرمانده سپاه پاسداران انقلاب گفت : ما تا به حال کمک های نظامی در اختیار فلسطین قرار نداده ایم ولی از لحاظ تسلیحات و مالی می توانیم کمک کنیم . وی ادامه داد : این کمک ها می تواند خلا ناشی از بی توجهی کشورهای دیگر در حق فلسطین را جبران کند . ابوشریف خاطرنشان ساخت که از طرف ممالک عربی نه تنها فلسطین تقویت نشده بلکه تضعیف هم شده است . (10)

غرضی : باید کل فرهنگ حاکم بر ادارات تغییر کند

سید محمد غرضی استاندار خوزستان گفت : برای تحقق شعار نه شرقی و نه غربی باید کل فرهنگ حاکم بر ادارات حذف شود . وی ادامه داد : این فرهنگ برای پیاده کردن یک سیاست استعماری توسط غرب در طول یکصد سال اخیر بر ما تحمیل شده و باید بر اساس ایدئولوژی اسلام  انقلابی و حرکت انقلابی سازماندهی جدید و مدیریت جدید منطبق با نیازهای جمهوری اسلامی به وجود آید . (11)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 19 مرداد 1359 ، صفحه 1

2- صرف نظر از درست بودن استدلال آیت الله هاشمی رفسنجانی که نامه به یک فرد ، نهاد یا گروه نباید پیش از آنکه به دست آن فرد یا نهاد برسد از رسانه ها به اطلاع عمومی رسانده شود باید از رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی و رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام پرسید که آیا وی این روش را در نامه معروف و بدون سلام خود به رهبر معظم انقلاب رعایت کرده است ؟ نامه ای که پیش از رسیدن به رهبر معظم انقلاب سر از تمامی خبرگزاری های داخلی و خارجی بر آورد و باقی ماجرا که ربطی به این نوشتار ندارد ... 

3- جمهوری اسلامی ، 20 مرداد 1359 ، صفحه 12

4- کیهان ، 19 مرداد 1359 ، صفحه 12 ، بنی صدر در این سخنرانی می گوید تا کنون سازشکار نبوده ام و سازش را شرک می دانم این سخن بنی صدر را از دو منظر می توان به نقد نشست ، نخست آنکه بنی صدر می گوید سازش را شرک می دانم و سوال اینکه آیا هرگونه سازشی از منظر اسلامی شرک است ؟ در زیارت عاشورا می خوانیم سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم ، مومنین در مقابل دوستان اهل بیت اهل نرمش ، آرامش ، طمانینه بوده و در برابر کفار سخت و شدید ، اصلی که خداوند متعال در وجود حضرت رسول قرار داده و این ویژگی را الگویی برای مسلمانان خوانده است ولی اینکه یک فرد نرمش و آرامش در برابر مومنین را شرک تلقی کند نشان از روحیه غیر دینی او دارد . از سوی دیگر و در بعد سلبی این ادعا می توان این سوالها را مطرح کرد : آیا بنی صدر در برابر منافقین نرمش و سازش نکرد ؟ آیا بنی صدر با غرب و سران کفر و شرک جهانی در طول سه دهه قبل سازش نکرده است و ...آیا با این استدلال بنی صدر مشرک نیست ؟! طبیعی است که اگربخواهیم شرک را به درستی معنا کنیم کسی که به جای خدا به دشمنان خدا اطمینان کند و به آنان تکیه دهد مشرک است چه بداند و چه نداند . نکته دیگری که باید در سخنان بنی صدر آن را به مطالعه نشست مشی وی در نقد دیگران است او ابتدا به نقل از یک فرد مجهول که نام وی نامشخص ولی وابستگی مکتبی او عیان است ادعایی را مطرح می کند و سپس به نقد آن ادعا می نشیند ، طبیعتا این مونولوگ یک طرفه از سوی بنی صدر او را پیروز میدان می سازد چرا که نقد آن چه خود به صورت باطل مطرح می کنیم بسیار آسان تر از نقد سخنی است که طرف مقابل بی واسطه و در میانه افکار عمومی مطرح کرده و ما را به چالش می کشد . بنی صدر در این سخنان بی آن که نامی ببرد مدعی می شود : آنان می گویند ایران باید استبدادی اداره شود و چرا به جای دیگران خود اینگونه کشور را اداره نکنیم ؟ و سپس به راحتی به نقد این سخن که گوینده اش مجهول است می پردازد و خود را مظلوم و محق نشان می دهد ، این روش بارها در گفتار شهید مظلوم بهشتی مورد اشاره قرار گرفته است ، این شهید بارها در سخنان خود گفته بود که از بنی صدر پرسیده ایم منظور شما در فلان سخنرانی که بود ؟ گفته است : منظورم شما نبودید ، منظور خاصی نداشتم ...

5- اطلاعات ، 19 مرداد 1359 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 19 مرداد 1359 ، صفحه 2

7- اطلاعات ، 19 مرداد 1359 ، صفحه 3

8- اطلاعات ، 19 مرداد 1359 ، صفحه 3

9- اطلاعات ، 19 مرداد 1359 ، صفحه 9

10- اطلاعات ، 19 مرداد 1359 ، صفحه 9

11- اطلاعات ، 19 مرداد 1359 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول