اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

کابینه باید یکدست در خط امام باشد

محمد علی رجائی: به نظر من حکومت را باید به دست انقلابیونی سپرد که در 17 شهریور 57 و اول محرم در سرچشمه، سینه در مقابل گلوله سپر کرده بودند من از کابینه مختلط صد در صد به دور هستم و معتقدم کابینه باید به طور یکدست از انقلابیون در خط امام باشد.

کابینه باید یکدست در خط امام باشد

رخدادهای 16  مرداد 1359

چکیده:

  • مقامات آمریکایی با بسیج عده ای از مزدوران ضد انقلاب قصد حمله و آزار و اذیت دانشجویان شرکت کننده در راهپیمایی روز قدس را دارند .
  • شعبه اول دادگاه انقلاب مرکز برای رسیدگی به اتهامات 13 تن از عوامل کودتای نافرجام نوژه تشکیل جلسه داده و پس از قرائت دادخواست و استماع دفاعیات متهمان دادگاه آنان را به اعدام محکوم کرد .
  • گزارش های رسیده از لبنان حاکیست شیخ علی بدرالدین یکی از علمای شیعه لبنان و نماینده امام موسی صدر در نبطیه هدف چندین گلوله قرار گرفته و به شهادت رسید .
  • آیت الله بهشتی : اطلاعات جدیدی اخیرا به من رسیده است که عده ای در داخل و خارج تدارک یک هجوم تبلیغاتی شدید را می بینند تا با عکس های مونتاژ شده بنده را تخریب کنند .
  • محمد علی رجایی : من از کابینه مختلط صد در صد به دور هستم و معتقدم کابینه باید به طور یکدست از انقلابیون در خط امام باشد .
  • آیت الله ری شهری حاکم شرع و رئیس دادگاه انقلاب ارتش جمهوری اسلامی ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی از ارتباط گروه ها و جریان های سیاسی با کودتای نوژه خبر داد .

بسیج چماقداران برای حمله به راهپیمایی روز قدس

بر اساس گزارش های رسیده که از سوی انجمن های اسلامی دانشجویان ایرانی در آمریکا و کانادا ارسال شده است دانشجویان مسلمان ایرانی که مدتی در بازداشت پلیس آمریکا بودند و آزاد شدند اعلام کرده اند که برای شرکت در راه پیمایی روز قدس به هزاران دانشجوی مسلمانی که در واشنگتن برای شرکت در این راهپیمایی اجتماع کرده اند می پیوندند .

بر اساس این گزارش مقامات آمریکایی با بسیج عده ای از مزدوران ضد انقلاب اسلامی ایران قصد حمله و آزار و اذیت دانشجویان مسلمان ایرانی را دارند .گفتنی است تلویزیون آمریکا برنامه های عادی خود را قطع کرده چماقداران را به سوی مسیرهای راهپیمایی روز قدس در واشنگتن راهنمایی می کنند . (1)

آیت الله ری شهری: تیمسار محققی یکی از عوامل کودتا در اعترافات خود گفته است اکثر گروه های سیاسی موجود در ایران با این توطئه هماهنگ شده بودند که در تحقیقات بعدی که توسط بازجویان صورت گرفت متهمان اعتراف کردند که این هماهنگی با گروه های پان ایرانیست ها ، جبهه ملی ، سازمان چریک های فدایی خلق بوده است .

اعدام 13 عامل کودتای آمریکایی

روابط عمومی دادستانی کل انقلاب جمهوری اسلامی اعلام کرد شعبه اول دادگاه انقلاب مرکز برای رسیدگی به اتهامات 13 تن از عوامل کودتای نافرجام نوژه تشکیل و پس از قرائت دادخواست و استماع دفاعیات متهمان دادگاه ختم دادرسی را اعلام کرد .بر اساس این گزارش دادگاه انقلاب متهمین را مجرم شناخته و به عنوان یاغیان بر امام عادل و جمهوری اسلامی ، مفسدین فی الارض و محارب به اعدام محکوم کرد . این حکم سحرگاه امروز به مرحله اجرا گذاشته شد . (2)

نماینده امام موسی صدر در نبطه به شهادت رسید

گزارش های رسیده از لبنان حاکیست شیخ علی بدرالدین یکی از علمای شیعه لبنان شب گذشته در بخش نبطیه هدف چندین گلوله قرار گرفته و به شهادت رسید . شیخ بدرالدین که اصالتا اهل روستای حاروف است 4 روز پیش توسط چند ناشناس ربوده شده بود . به دنبال شهادت بدرالدین اوضاع روستای حاروف به شدت متشنج شد ، این روستا در کنترل نیروهای سعد حداد از مزدورهای رژیم صهیونیستی قرار دارد .شیخ علی بدرالدین نماینده امام موسی صدر در نبطیه بود . (3)

مونتاژ عکس آیت الله بهشتی با تصویر شاه

آیت الله بهشتی در مصاحبه مطبوعاتی گفت : اطلاعات جدیدی اخیرا به من رسیده است که عده ای در داخل و خارج تدارک یک هجوم تبلیغاتی شدید را می بینند تا با عکس های مونتاژ شده بنده را تخریب کنند .وی ادامه داد : به عنوان مثال عکسی از من در دفتر کارم برداشته اند و با اینکه در دفتر کارم هیچ عکسی از کسی وجود نداشت ، عکس شاه را در پشت سرم در عکس مونتاژ کرده اند ، البته این برای همه کسانی که از نزدیک با من آشنا هستند مسخره است ولی برای کسانی که دور هستند سوال انگیز و وسوسه انگیز است.

وی ادامه داد : به طور کلی کسانی که حس می کنند با پافشاری ما روی حفظ اصالت و هویت اسلامی انقلاب و با پافشاری ما روی این که مسئولین جامعه انقلابی باید عناصر مومن و متعبد و متعهد به اسلام و دارای پایبندی عملی به اسلام باشند و در یک کلام با پافشاری ما کسانی از دایره بیرون می روند  اینها در این توطئه ها سهیم هستند .

آیت الله بهشتی: دو مشکل اساسی در کشور داریم اولی نداشتن یک سیستم اداره قوی مسائل اجتماعی و سیاسی و دوم نداشتن یک طرح اصلی برای اقتصاد کشور ما با این مسائل روبرو هستیم و سعی در حل آن داریم و امیدواریم که آنها را به زودی انجام دهیم .

آیت الله بهشتی در بخش دیگری از این مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : دو مشکل اساسی در کشور داریم اولی نداشتن یک سیستم اداره قوی مسائل اجتماعی و سیاسی و دوم نداشتن یک طرح اصلی برای اقتصاد کشور ما با این مسائل روبرو هستیم و سعی در حل آن داریم و امیدواریم که آنها را به زودی انجام دهیم . (4)

حکومت را باید به انقلابیون سپرد

محمد علی رجایی در مصاحبه ای با خبرگزاری پارس گفت : مجلس امتحان خودش را در بعضی از برخوردها داده است و تصویب اعتبارنامه های آقایان غضنفرپور و آیت این را نشان داد . وی ادامه داد : مجلس نه در خط حزب جمهوری اسلامی است و نه بر علیه آقای رئیس جمهور برای این که اگر می خواست در خط حزب جمهوری اسلامی باشد به نظر می رسید که مثلا اعتبارنامه آقای غضنفرپور را تصویب نکند .

رجایی در پاسخ به این سوال که بنی صدر گفته است نخست وزیر باید با رئیس جمهور کار کند گفت : مجلس می گوید نخست وزیر باید در خط امام باشد و بر اساس قانون اساسی کار کند ، من این منطق را می پسندم که نخست وزیر می تواند با معیار قانون اساسی با مقام ریاست جمهوری و نه شخص معین و با مجلس و نه نماینده معین کار کند و اگر ما معیار شخص را به معیار قانون اساسی تبدیل کنیم از این بن بست خارج می شویم و با قانون اساسی می توان جلوی هرگونه حرکت غلط یا خودسری را گرفت .

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت : به نظر من حکومت را باید به دست انقلابیونی سپرد که در 17 شهریور 57 و اول محرم در سرچشمه سینه در مقابل گلوله سپر کرده بودند . وی گفت : من از کابینه مختلط صد در صد به دور هستم و معتقدم کابینه باید به طور یکدست از انقلابیون در خط امام باشد . (5)

بر اساس گزارش های رسیده که از سوی انجمن های اسلامی دانشجویان ایرانی در آمریکا و کانادا ارسال شده است دانشجویان مسلمان ایرانی که مدتی در بازداشت پلیس آمریکا بودند و آزاد شدند اعلام کرده اند که برای شرکت در راه پیمایی روز قدس به هزاران دانشجوی مسلمانی که در واشنگتن برای شرکت در این راهپیمایی اجتماع کرده اند می پیوندند .

نقش مجاهدین خلق و فدائیان در کودتای نوژه فاش شد

آیت الله ری شهری حاکم شرع و رئیس دادگاه انقلاب ارتش جمهوری اسلامی ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی از ارتباط گروه ها و جریان های سیاسی با کودتای نوژه خبر داد . وی گفت : هر چه در محاکمات و تحقیق در این مورد پیش می رویم به میزان گستردگی برنامه کودتاگران و ابعاد این کودتا ی نافرجام بیشتر پی می بریم و متوجه می شویم که خداوند چقدر به ملت مسلمان ایران رحم کرده است .

آیت الله ری شهری ادامه داد : تیمسار محققی یکی از عوامل کودتا در اعترافات خود گفته است اکثر گروه های سیاسی موجود در ایران با این توطئه هماهنگ شده بودند که در تحقیقات بعدی که توسط بازجویان صورت گرفت متهمان اعتراف کردند که این هماهنگی با گروه های پان ایرانیست ها ، جبهه ملی ، سازمان چریک های فدایی خلق بوده است .

آیت الله ری شهری گفت : آقای رکنی که یکی از اعضای حساس این کودتا بوده و نقش هماهنگ کننده شاخه نظامی را برعهده داشته است اعتراف کرد که این مسئله با سازمان مجاهدین خلق و چریک های فدایی خلق در میان گذاشته شده بود که این موضوع در جلسه ای که با تیمسار مهدیون ، تیمسار محققی و احسان داشتیم مطرح و برآورد شد که در تهران قدرت رزمی سازمان مجاهدین خلق 800 نفر و قدرت رزمی چریک های فدایی خلق 300 نفر می باشد ، که از این دو سازمان قول گرفته شده که در کار آنها دخالت نکنند و به نفع یا علیه آنها وارد عمل نشوند تا پس از پیروزی کودتا امتیازاتی به این سازمان ها داده شود .

همراهی چند روحانی رده بالا با عوامل کودتا

وی ادامه داد : این اعترافات رکنی است و ما اظهار نظری در مورد صحت یا کذب این اعترافات نکرده ایم ولی این اعترافات در دادگاه از سوی چندین متهم تائید شده است که در این هماهنگی تعدادی از روحانیون رده بالا و چند تن از آقا زاده ها نیز شرکت داشتند و چون قرائنی در صحت سخنان آنها می باشد مشغول تحقیق و بررسی آن می باشیم . (6)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 16 مرداد 1359 ، صفحه 19

2- اطلاعات ، 16 مرداد 1359 ، صفحه 1 و 19

3- جمهوری اسلامی ، 16 مرداد 1359 ، صفحه 16

4- جمهوری اسلامی ، 16 مرداد 1359 ، صفحه 6

5- جمهوری اسلامی ، 16 مرداد 1359 ، صفحه 6

6- اطلاعات ، 16 مرداد 1359 ، صفحه 20

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول