اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مخالفان من مستکبر هستند!

بنی صدر : نمایندگان زمانی که از مردم رأی می‌گرفتند باید می‌گفتند که به مجلس می‌روند تا با رئیس جمهور مخالفت کنند ولی وقتی به مجلس آمدند و با رئیس جمهور مخالفت می‌کنند مستکبر هستند .

مخالفان من مستکبر هستند!

رخدادهای 11 مرداد 1359

چکیده

  • رئیس جمهور  : نمایندگان زمانی که از مردم رای می گرفتند باید می گفتند که به مجلس می روند تا با رئیس جمهور مخالفت کنند ولی وقتی به مجلس آمدند و با رئیس جمهور مخالفت می کنند مستکبر هستند .
  • دکتر محمد مکری سفیر ایران در مسکو : من نمی توانم در کشوری سفیر باشم که این کشور ادعای دوستی با ایران را می کند ولی مرزهای کشورم توسط بمب های صادراتی این کشور بمباران و فرزندان عزیزم یعنی پاسداران شهید می شوند .
  • اعضای سازمان مجاهدین خلق [منافقین] با قصد به هم زدن مراسم احیا در دانشگاه امام صادق به این مراسم حمله کردند .

بنی صدر : مخالفان من مستکبر هستند !

رئیس جمهور در  اجتماع گروهی از مردم تهران در مسجد شهید مطهری ضمن انتقاد شدید از دولت متجاوز اسرائیل در تعیین بیت المقدس به عنوان پایتخت این کشور خودخوانده گفت : اسرائیل به خودی خود اصالت ندارد بلکه قائم به غیر یعنی آمریکا است . بنی صدر در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از مخالفان گفت : هر جا دیدید دسته یا گروهی از راه مقایسه عمل می کنند و لو اینکه بگویند من مکتبی هستم در عمل او تردید کنید .

بنی صدر ادامه داد : من با این که نماینده ای با رئیس جمهور مخالف باشد مخالفتی ندارم ولی تا جایی که بتوانم برای موافق کردن مستکبران باج نخواهم داد ! وی اظهار داشت : نمایندگان زمانی که از مردم رای می گرفتند باید می گفتند که به مجلس می روند تا با رئیس جمهور مخالفت کنند ولی وقتی به مجلس آمدند و با رئیس جمهور مخالفت می کنند مستکبر هستند . (1)

مکری :سعی می کنیم صدور اسلحه از شوروی به عراق متوقف شود

دکتر محمد مکری سفیر ایران در مسکو با رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کرد . مکری پس از این دیدار طی مصاحبه ای با خبرنگاران گفت : روابط ما با شوروی دوستانه است ، موضع ما موضع نه شرقی و نه غربی است ، ولی بی جهت هم سرجنگ و جدال نداریم و مقدار دوستی ما با دولت ها به همان مقداری است که آنها با ما دوست هستند .

وی ادامه داد : در این ملاقات همچنین در مورد اسلحه ای که شوروی ها به عراق می دهند که مرزهای ما بمباران شود نیز بحث کردیم و من نمی توانم در کشوری سفیر باشم که این کشور ادعای دوستی با ایران را می کند ولی مرزهای کشورم توسط بمب های صادراتی این کشور بمباران و فرزندان عزیزم یعنی پاسداران شهید می شوند . مکری گفت : تلاش می کنیم صادرات سلاح از شوروی به عراق قطع شود . (2)

حمله مجاهدین خلق به مراسم احیا در دانشگاه امام صادق

اعضای سازمان مجاهدین خلق [منافقین] با قصد به هم زدن مراسم احیا در دانشگاه امام صادق به این مراسم حمله کردند . سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای به همین مناسبت تاکید کرد : در حالی که مراسم احیا در محل دانشگاه امام صادق در حال برگزاری بود و یکی از مدعوین در تبیین فرمایشات امام در حال سخنرانی بود عناصر مشکوکی که عضو سازمان مجاهدین خلق هستند به مراسم حمله کردند تا مانع این سخنرانی شوند ، این حمله در حالی صورت گرفت که پیش از مراسم گفته شده بود در صورتی که کسی سوالی داشت می تواند به صورت مکتوب از سخنران بپرسد ولی این عده در طول مراسم به قصد بر هم زدن سخنرانی ایجاد آشوب کردند .

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است : از دستگیر شدگان انواع سلاح سرد از جمله چاقو و پنجه بکس کشف شده است . (3)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 13 مرداد 1359 ، صفحه 13 ، این که بنی صدر می خواهد نمایندگان پیش از برگزاری انتخابات بایستی موضع خویش را در برابر رئیس جمهور مشخص سازند تا مردم با علم به این موضع به آنان رای دهند سخنی است که از سویی حق و از طرفی دیگر باطل می نماید و در عرف به این نحوه استدلال مغالطه می گویند . پیش از برگزاری انتخابات نه مواضع بنی صدر به روشنی عیان بود و نه نمایندگان مجلس از این که رئیس جمهور منتخب چه در سر دارد و چه می خواهد بکند مطلع بودند و حال اگر نماینده ای به مجلس راه یافت باید با استناد به این که مردم پیش و یا پس از او به فرد دیگری به عنوان رئیس جمهور رای داده اند سکوت کند ؟ آیا با این استدلال فلسفه وجودی نمایندگان مجلس و نهاد قانون گذاری و نظارتی با نام مجلس زیر سوال نمی رود ؟ از سوی دیگر همه مردم می دانستند که حزب جمهوری اسلامی و اعضای آن از ابتدا با بنی صدر به دلیل بینش وی مشکل داشتند و رای مردم به نمایندگان مورد حمایت حزب جمهوری اسلامی با علم به این اختلاف صورت گرفته بود . نکته سومی که باید در این فرصت به آن اشاره کرد آن است که بنی صدر در حالی از مردم می خواهد که اگر فردی را دیدند که از راه مقایسه عمل می کند به حقانیت او شک کنند که او  بارها در چند روز گذشته خود را با امام علی (ع) مقایسه کرده و مخالفانش را مخالفان امیرالمومنین خطاب کرده بود !

2- اطلاعات ، 13 مرداد 1359 ، صفحه 7

3- جمهوری اسلامی ، 13 مرداد 1359 ، صفحه 6

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول