اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

صنایع کوچک رمز توسعه اقتصادی کشور

حرکت در راستای سازماندهی و کمک به واحدهای کوچک و متوسط صنعتی می‌تواند راهکاری برای بهبود ساختار صنعتی کشور و رقابتی کردن این ساختار برای چالش‌های آینده ‌و منشأ بهترین پاسخ به مشکل مزمن بیکاری در کشور باشد.

صنایع کوچک رمز توسعه اقتصادی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در دو دهه اخیر تحولات کمی و کیفی زیادی در بازارهای جهانی رخ داده و بازارها به سمت منطقه‌ای شدن و جهانی شدن حرکت می‌کنند و دوره مشتری محوری در حال شکل‌گیری است، تولیدکنندگان در تلاش برای استفاده بهینه از امکانات و جلوگیری از هدر رفتن منابع هستند که نتایج آن تغییر در ساختار صنعتی بوده و از مشخصات این تغییر ساختار ترویج صنایع کوچک و متوسط است.

بنگاه‌های کوچک و متوسط تعاریف متعدد دارد؛ در حقیقت اوضاع اقتصادی و صنعتی حاکم بر کشور معرف صنایع کوچک و متوسط آن است؛ البته این صنایع معیارهایی شامل تعداد کارکنان، میزان سرمایه، حجم دارایی، کل حجم فروش و ظرفیت تولید دارند اما مهم‌ترین معیار، تعداد کارکنان است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اهمیت صنایع کوچک گفت: خوشه‌های کسب و کار مجموعه‌ای از بنگاه‌های کسب و کار متمرکز در یک منطقه جغرافیایی مشخص با فرصت‌ها و جایگاه مشترک هستند که در یک کسب و کار مشترک فعالیت کرده و با همکاری یکدیگر خدمات یا محصولات مشترکی تولید می‌کنند.

روح‌الله ابراهیمی با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی قم به‌ عنوان تابعه «سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران» فعالیت می‌کند ادامه داد: این شرکت در اسفند ماه سال 76 تاسیس شد و از فروردین سال 77 فعالیت خود را در شهرک صنعتی شکوهیه و سلفچگان آغاز کرد.

وی افزود: هم‌اکنون شرکت شهرک‌های صنعتی دارای هفت شهرک صنعتی مصوب و یک مجموعه فناوری اطلاعات است.

ابراهیمی گفت: طی سه دهه اخیر در کشورهای مختلف توسعه صنعتی از طریق توسعه خوشه‌های کسب و کار به عنوان یکی از رویکردهای مهم در دستور کار سیاست‌گذاران توسعه صنعتی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سازمان‌های بین‌المللی طرح‌های متعددی را از طریق توسعه خوشه‌ها در کشورهای مختلف اجرا و حمایت کرده‌اند.

توسعه خوشه‌های کسب و کار یکی از روش‌های موفق توسعه صنعتی

محیط کسب و کار امروزی، واحدهای کوچک و متوسط را جزیی از زنجیره تولید جهانی قرار داده ‌است.

مهم‌ترین ویژگی واحدهای کسب و کار کوچک توانایی فناوری، تربیت نیروی کار متخصص و مدیریت پیشرفته است.

طبق مطالعات بانک جهانی، صنایع کوچک با ایجاد فرصت‌های شغلی و به تبع افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی به ویژه کشورهای در حال توسعه اثرات محسوسی بر اشتغال و درآمد ملی داشته است.

بنابراین حرکت در راستای سازماندهی و کمک به واحدهای کوچک و متوسط صنعتی می‌تواند راهکاری برای بهبود ساختار صنعتی کشور و رقابتی کردن این ساختار برای چالش‌های آینده ‌و منشأ بهترین پاسخ به مشکل مزمن بیکاری در کشور باشد.

در سیاست‌های اقتصادی صنایع کوچک راهی برای رسیدن به اهداف کلی اعم از فقرزدایی، ایجاد رفاه عمومی، عدالت اجتماعی، تعادل‌های منطقه‌ای و استقلال اقتصادی است؛ این صنایع با از بین بردن مشکل بیکاری و توزیع ناعادلانه درآمد نقش مهمی بر‌ عهده دارند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با بیان اینکه در گذشته بیشترین تمرکز کشور به توسعه صنایع بزرگ بود گفت: هم‌اکنون نگاه به صنایع کوچک تغییر پیدا کرده، انعطاف‌پذیری و قدرت تطبیق صنایع کوچک و متوسط برای رفع نیازهای متغیر بازار از عمده‌ترین مزیت‌های این صنایع به شمار می‌رود.

ابراهیمی گفت: الگوی توسعه خوشه‌های کسب و کار به عنوان یکی از روش‌های موفق توسعه صنعتی در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی قرار گرفته است.

نیروی متخصص

در کشورهای مختلف سازمان‌های رسمی و غیررسمی مسئولیت آموزش و تربیت نیروی کار فنی را بر عهده دارند.

کیفیت نیروی شاغل از جمله عواملی است که در سطح بهره‌وری تولید صنایع کوچک تأثیر چشمگیری دارد، نیروی کار متخصص و دانش‌آموخته توان تولیدی بالا، قدرت کارآفرینی زیاد و در افزایش نیروی کار تأثیر بسزایی دارد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم یادآور شد: این شرکت از سال 86 با هدف تربیت نیروهای متخصص فنی و مهارتی اقدام به تاسیس مرکز علمی کاربردی شرکت شهرک‌های صنعتی کرد.

ابراهیمی افزود: تاکنون این دانشگاه نزدیک به 600 فارغ‌التحصیل در رشته‌های برق، کسب و کار، حسابداری، جوشکاری، تعاون و... داشته است.

وی با بیان جدید و نوپا بودن مباحث مطرح در خوشه‌های کسب و کار گفت: با توجه به عدم انسجام آموزش‌ها در یک رشته خاص، ایجاد رشته «مدیریت توسعه خوشه‌های کسب و کار» ضروری به نظر رسید.

ابراهیمی اظهار کرد: مأموریت این رشته مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی و ارائه راهکار‌های لازم برای ارتقاء کیفیت و جلوگیری از آسیب‌های اقتصادی است.

در دهه‌های اخیر در جهان به ویژه کشورهای جنوب شرقی آسیا، استراتژی توسعه صنعتی خود را به سمت صنایع کوچک هدایت کرده‌اند.

می‌توان گفت توسعه صنایع کوچک و متوسط رمز توسعه اقتصادی در دهه آینده است که با شدت یافتن رقابت جهانی و بی‌اعتمادی حاکم در بازار و تقاضای فزاینده برای محصولات متنوع استقبال تولیدکنندگان را از صنایع کوچک و متوسط بیشتر کرده است.

=============

گزارش از: سعیده سخایی

=============

انتهای پیام/2258/ط40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول