اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کارگروه پژوهش هنر حوزه هنری استان اردبیل مطرح شد

سبک زندگی ایرانی اسلامی حلقه مفقوده مشکلات فرهنگی جامعه

کارگروه پژوهش و حوزه هنری استان اردبیل سبک زندگی ایرانی - اسلامی را حلقه مفقوده مشکلات فرهنگی جامعه توصیف کرد و بر تبیین ابعاد آن تاکید کرد.

سبک زندگی ایرانی اسلامی حلقه مفقوده مشکلات فرهنگی جامعه

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در پنجمین جلسه کار گروه پژوهش استان اردبیل که ظهر امروز در اردبیل برگزار شد، کارگروه پژوهش هنر حوزه هنری استان اردبیل که چندی است فعالیت خود را آغاز کرده است با موضوع محور کردن جلسه‌های خود به طرح موضوعات و بررسی ابعاد مختلف آن می‌پردازد، این بار بررسی تغییر سبک زندگی و تاثیرات آن در آثار هنری پرداخته است.

در این جلسه یکی از اعضای کار گروه با بیان اینکه طی دوره‌های مختلف هنرهای ایرانی، ‌ایام باستان و نیز در عصر بعد از اسلام، شخصیت‌های فرهیخته و اندیشمند ظهور کرده و در توسعه هنر و فرهنگ نقش محوری و فرامرزی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: از مانی تا بهزاد، مظفرعلی و شاگردش صادق بیگ، کمال‌الملک و هادی خان تجویدی و بالاخره در آغاز قرن حاضر، استاد محمود فرشچیان هنرمند قرن بیست و یکم از هنرمندان صاحب سبک و تاثیرگذار در فرهنگ جامعه بودند و هر کدام به گونه‌ای میراث هنرهای ایرانی را معنا کرده‌اند میراثی که نقش مهمی در خلق، ثبات و حراست از سبکی در زندگی با عنوان سبک زندگی ایرانی - اسلامی برگرفته از تعالیم اصیل مکتب اسلامی داشته است.

محسن رزقی یادآور شد: از آن جایی که دین اسلام عامل رسیدن به تکامل و سعادت انسان می‌باشد سبک زندگی برگرفته از این مکتب هم برای مردم صاحب سبک ایران مهم و ارزشمند است.

وی گفت: ما ملزم به حفظ، حراست و ترویج  آن می‌باشیم که در این میان هنر به عنوان بهترین ابزار برای ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی برگرفته از دین مبین اسلام نقش مهم و ارزنده‌ای دارد. 

*حمایت از هنرمند در اوایل دوره صفویه سبب تولید شاهکارهای هنری

یکی دیگر از اعضای کار گروه پژوهش هنر حوزه هنری استان اردبیل نیز در این جلسه بیان داشت: دولت صفویه به عنوان نخستین حکومت منسجم در ایران، مذهب تشییع را در ایران رسمی کرد.

رحمان شاه‌ محمدی افزود: سلاطین صفویه با بهره‌گیری از ابزارهای هنری و زبان گویای هنر در حوزه‌های مختلف به واسطه نفوذپذیری آن در افکار عمومی به ترویج اعتقادات و باورهای دینی در جامعه پرداختند و بدین ترتیب سبک زندگی اسلامی شیعی را در جامعه نهادینه کردند.

وی تصریح کرد: سلاطین صفوی از هنرمند عصر خود به عنوان ثروت منقول دولت خود یاد می‌کردند.

این عضو کارگروه پژوهش هنر حوزه هنری استان اردبیل بیان داشت: آثار هنری ماندگار هنرمندان به نام و توانمند این دوره گویای این مطلب است که به هنر و هنرمند به عنوان تاثیرگذاران فرهنگ عمومی و سبک زندگی جامعه ارزش زیادی قائل بوده‌اند.

شاه محمدی گفت: برخورد تخصصی با مقوله هنر در دوره صفویه سبب اعتلای کیفیت آثار هنری و خلق آثار ماندگار در این دوره تاریخی شده است.

این کارشناس هنری عنوان کرد: با تغییر سبک زندگی سلاطین صفویه در اواخر این دولت و عدم توجه به هنر و راهیابی فرهنگ و هنر بیگانه در بطن جامعه ایران اسلامی، دوران انحطاط و افول هنر ایران اسلامی آغاز شد تا بدین ترتیب خلاقیت هنرمندان آن دوران از بین رفته و سبب تنزل جایگاه هنر به حد تجاری برای امرار معاش هنرمندان را شاهد باشیم. 

*سبک زندگی ایرانی اسلامی حلقه مفقوده مشکلات فرهنگی جامعه

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، دبیر کار گروه پژوهش هنر استان و مسئول پژوهش حوزه هنری استان اردبیل هم پاسداری از سبک زندگی ایرانی - اسلامی را سبب حل بسیاری از مشکلات و معضلات فرهنگی در جامعه عنوان کرد و گفت: در عصر حاضر بی‌توجهی به سبک زندگی در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی سبب ایجاد چالش‌هایی برای فرهنگ و هنر جامعه شده است.

سید حامد اسحاقی یادآور شد: تالارها، ایوان‌های ستون‌دار تخت جمشید، قصرهای صفوی در اصفهان، خانه‌های روستایی، گنبدهایی که بر چهار قوس بنا شده، صحن چهار ایوانی، حیاط داخلی و حوض آن همه از شاهکارهای معماری اصیل و کم نظیر ایرانی - اسلامی است که به بهانه عبور از معماری سنتی به مدرنیته در حال منسوخ شدن است.

وی خاطرنشان کرد: این امر به واسطه تغییر در نگرش مردم در نتیجه تغییر سبک زندگی و روی‌آوری مردم به معماری‌های بیگانه مانند معماری رومی است.

دبیر کارگروه پژوهش هنر استان اردبیل یادآور شد: نسل فرش های دستباف ایرانی هم از تغییر در سبک زندگی بی‌بهره نبوده است.

اسحاقی یادآور شد: ظهور کارخانه‌های تولید فرش‌های ماشینی با استفاده از ابزار آلات غربی، هنر فرش دستباف ایرانی را در وضعیتی نابسامان قرار داده است.

این کارشناس میراث فرهنگی اظهار داشت: بسیاری از آداب و رسوم سنتی ایران اسلامی هم به واسطه تغییر در سبک زندگی مردم به بهانه مدرنیته شدن در معرض فراموشی قرار گرفته است در چنین شرایطی کار گروه پژوهش هنر می‌تواند نقشی پررنگ را بازی کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: با بررسی علل کم‌توجهی به آداب و رسوم و هنرهای سنتی و اصیل ایران و با احیای دوباره آن‌ها از فراموشی و منسوخ شدن این آداب در اذهان بشری جلوگیری کند.

کارگروه پژوهش هنر حوزه هنری استان اردبیل بیان داشت: با ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی به تغییر ذائقه مردم حرکتی انجام دهند تا برابر با هدف جامعه اسلامی از روح مقدس و متعالی هنر اسلامی حفظ و حراست کنند.

انتهای پیام/62007/ر40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول