اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در بحث جمع‌آوری معتادان و متکدیان

شهرداری جورکش دستگاه‌های حمایتی شده است

معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز گفت: شهرداری در بحث جمع‌آوری معتادان و متکدیان از سطح شهر جور کم‌کاری برخی دستگاه‌های دیگر را نیز بر خود هموار کرده است.

شهرداری جورکش دستگاه‌های حمایتی شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، رمضان امینی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در این زمینه اظهار داشت: با بررسی که انجام دادیم متوجه شدیم بسیاری از متکدیان از خارج فارس وارد شدند و چهره این استان فرهنگی و گردشگری را تخریب می‌کنند که در این زمینه شهرداری مقصر نیست.

وی افزود: شهرداری اگر چه در این زمینه وظیفه‌ای نداشته اما با راه‌اندازی اردوگاه به جمع‌آوری معتادان، کارتن‌خواب‌ها و متکدیان اهل استان فارس پرداخته است.

امینی خاطرنشان کرد: ما در مواردی برخی از معتادانی که زباله‌گردی می‌کردند را در این اردوگاه‌ها ترک داده و به صورت قانونی در بحث تفکیک زباله به‌کارگیری کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: شهرداری در این زمینه بیش از سهم خود نیز انجام داده و نمی‌توانیم پول عوارض مردم شیراز را به جای اعتبارات و بودجه‌هایی که دستگاه‌های متولی در این زمینه دارند، هزینه کنیم.

معاون اجرایی شهرداری شیراز گفت: ما شاید متولی جمع‌آوری افراد باشیم اما نگهداری و ساماندهی آنان وظیفه ما نیست،‌ زیرا شهرداری روان‌شناس و روان‌پزشک و مددکار در اختیار ندارد و نمی‌تواند پول این شهر را  صرف معتادان سایر نقاط کشور کرده و آنان را نگهداری و درمان کند.

گدای افلیج و بیمار تقلبی و عروسک به جای کودک گرسنه

امینی در این زمینه به مواردی اشاره کرد و گفت: خود ما در بازدیدهای موردی با گدایانی روبه‌رو شدیم که به دروغ تمارض کرده و پا یا دست سالم را با شگردهایی زیر بدن پنهان کرده بودند.

وی بیان کرد: در موردی دیگر خانمی که برای خرید داروی کودک خود گدایی می‌کرد در برابر اصرار برای مراجعه به داروخانه مقاومت و خواستار پول دارو شد.

امینی ابراز داشت: شهرداری در زیر فشار این حجم از کاری که وظیفه سازمانی آن نیست در حال له شدن است و دستگاه‌های دیگر هر جا کم می‌آورند امور را به شهرداری احاله می‌دهند.

معاون شهردار شیراز به نقص عضو و آسیب جدی چهار نفر از کارکنان این مجموعه در بحث جمع‌آوری فروشنده‌های دوره‌گرد و وانت بارها از خیابان و بلوارها خبر داد و گفت: بسیاری از کارکنان ما در این بخش استعفا داده و جان خود را نجات می‌دهند.

تجهیز 384 خودروی خدمات شهری به ردیاب AVL

معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: 384 خودروی خدمات شهری به سیستم ردیاب «ای وی ال» مجهز شدند.

امینی ابراز داشت: این سیستم مشخص می‌کند خودرو کجا استارت خورده، با چه سرعتی حرکت کرده، کجا متوقف و کجا از مسیر منحرف شده و چه مقدار پسماند حمل می‌کند.

وی افزود: با مکانیزه شدن سیستم نظارت بر عملکرد پیمانکاران امکان اینکه فردی به جای فردی دیگر کارت بزند از بین می‌رود و هر موردی که شهروندان اطلاع دهند به صورت آنلاین پیگیری می‌شود.

امینی ادامه داد: در حال حاضر 100 میلیارد ریال تنها در حوزه عمرانی پسماند سرمایه‌گذاری شده و ادامه این روند تحولی جدی در ماشین‌آلات و استانداردسازی پروسه انتقال و جمع‌آوری زباله شیراز به وقوع می‌پیوندد.

موعد خداحافظی با خاور و نیسان حمل زباله فرا رسیده

وی خاطرنشان کرد: از روز اول مهر ماه خودروهای روباز حمل زباله اعم از نیسان، خاور و هرگونه خودروی غیراستاندارد دیگر جای خود را به خودروهای ویژه این کار می‌دهند.

اختصاص حدود 7 میلیارد تومان برای خرید خودروهای مجهز به جاروب مکانیزه، حاشیه شور، لبه شور، شستشوی بدنه واتر جت، خودروی پرس زباله و خودروی مکش دار، دیگر موردی بود که امینی در همین زمینه به آن اشاره کرد.

کارگران شهرداری حق مطالبه عیدی و وجوه دیگر را ندارند

معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز در ادامه گفت: مردم مختار هستند که به کارگران زحمتکش محله خود وجوهی را به عنوان عیدی یا هدیه بپردازند اما کارگران حق مراجعه به درب منازل و تقاضای وجه نقد را ندارند.

وی تصریح کرد: شکی نیست که کارگران شهرداری در شمار زحمتکش‌ترین افراد هستند که از چهار صبح در سرمای زمستان به خیابان آمده و شهر را تمیز و برای کار خود حقوق دریافت می‌کنند.

به گفته امینی، شهرداری برای هرگونه شب‌کاری، اضافه‌کاری و ... مزایا و حقوق کامل را به کارگران خود پرداخت می‌کند و حساب مشترک شهرداری با پیمانکاران مانع از تضییع حق این افراد است.

تصفیه شیرابه زباله در مقصد

وی در این نشست همچنین گفت: راه‌اندازی واحد تصفیه شیرابه‌ها در مقصد در دستور کار قرار دارد تا ضمن مدیریت شیرابه که نقش مهمی در جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی دارد، آب تصفیه شده از شیرابه در باغات و اراضی کشاورزی همجوار سایت استفاده شود.

این مدیر شهری در ادامه خاطرنشان کرد: در بحث مدیریت پسماند می‌توان عدالت را بر اساس میزان مصرف و تولید زباله تعریف کرد.

امینی ادامه داد: کاهش تولید پسماند یک ضرورت بوده و آموزه‌های دینی که بر کاهش مصرف و صرفه‌جویی تاکید می کنند در این زمینه موثر است.

معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شیراز اضافه کرد: توجه به الگوی مصرف و اینکه خانواده‌ها محصولات را درست مصرف کنند در این بحث نقش اساسی دارد.

این مسئول تصریح کرد: در زندگی امروزی سهم پسماند خشک بسیار بیشتر شده و به عنوان مثال سبد خرید که در گذشته توسط خانم‌های خانه‌دار برای خرید کالا استفاده می‌شد، از مواد قابل بازیافت در طبیعت ساخته شده بود، اما امروزه سهم محصولات پلاستیکی و غیرقابل بازیافت افزایش یافته است.

به گفته وی، سبک زندگی گذشته ما به بحث کاهش تولید پسماند کمک می‌کرد اما امروزه هم مصرف مردم بیشتر شده و هم تنوع تولیدات افزایش یافته و از سویی انواع بسته‌بندی‌ها برای افزایش فروش رواج یافته که خود از عوامل تولید پسماند است.

معاون خدمات شهری شهردار شیراز خاطرنشان کرد: افزایش پسماند علاوه بر به وجود آمدن مشکلات زیست‌محیطی، بالا رفتن هزینه‌های جمع‌آوری و معضلات بهداشتی را در پی دارد.

وی البته در این زمینه به کاهش پسماند شهری شیراز در سه سال متوالی اشاره کرد و اقدامات شهرداری در این زمینه را موثر خواند.

دریافت هزینه بیشتر از تولید‌کنندگان زباله بیشتر

این مسئول در ادامه گفت: این موضوع که بر کسانی که زباله بیشتری تولید می‌کنند عوارض وضع شود قابل تحقق بوده و در شهر شیراز به نوعی رخ داده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر در مشاغل پرزباله مانند میوه‌فروشی‌ها، ساندویچی‌ها، گل‌فروشی‌ها و ... آنان که زباله بیشتری تولید می‌کنند وجه بیشتری می‌پردازند.

امینی اضافه کرد: به سبب آن که عوارض جنبه عمومی دارد این هزینه بهای خدمات محسوب شده و کسانی آن را پرداخت می‌کنند که به طور مستقیم از آن خدمات منتفع می‌شوند.

معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شیراز بیان داشت: در قانون تعیین شده که اگر افرادی مسئله بازیافت را مورد توجه قرار دهند و پسماند را در مبدا تفکیک کنند و اقدام آنها مثمرثمر باشد در ازای موادی که بازیافت می‌کنند از مزایای تشویقی برخوردار شوند.

این مسئول خاطرنشان کرد: باید به سمتی برویم که بهای خدمات در بخش جمع‌آوری پسماند برای کسانی که در بحث کاهش و جداسازی کمک می‌کنند حداقل و یا رایگان باشد.

کاهش تولید، استفاده مجدد، بازیافت و بازچرخش

معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شیراز ادامه داد: در بحث مدیریت پسماند نخستین مرحله کاهش تولید بوده و به دنبال آن مرحله بعد استفاده مجدد، بخش سوم فرایند بازیافت و چهارمین فرایند بازچرخش است.

این مسئول ابراز داشت: در حوزه مدیریت اجرایی پسماند و خدمات شهری نهایت آرزوی ما این است که به سمتی برویم که کاهش تولید پسماند به عنوان نخستین محور مدیریت پسماند اتفاق بیافتد که این کاهش تنها در صورت رعایت الگوی مصرف محقق می‌شود.

امینی افزود: در راستای دستیابی به فرایند «استفاده مجدد» که دومین محور مدیریت پسماند است باید بحث تفکیک از مبدا پیگیری شود و در این زمینه آموزش‌ها، فرهنگ‌سازی‌ها و اطلاع‌رسانی لازم انجام شده است.

وی اضافه کرد: بازیافت که سومین مرحله مدیریت پسماند است در برنامه کاری خدمات شهری مورد توجه قرار دارد و در همین راستا کارخانه 250 تنی در مقصد راه‌اندازی شد که ظرفیت جداسازی 500 تن پسماند خشک و تر را دارد.

معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شیراز گفت: این کارخانه از نظر اقتصادی، بهداشتی و زیست‌محیطی بسیار موثر است و علاوه بر ایجاد اشتغال از دفن سرمایه ملی جلوگیری کرده و چرخ صنایعی که با مواد بازیافتی می‌چرخد را به حرکت در می‌آورد.

به گفته وی، این کارخانه با جداسازی زباله تر و خشک، جداسازی مواد آلی را نیز انجام می‌دهد که برای تولید کمپوست مناسب برای فضای سبز کاربرد دارد.

امینی اذعان داشت: مدیریت خدمات شهری بحث «باز چرخش» را نیز مد نظر دارد و چنانکه پیش از این در رسانه‌ها عنوان شده در حوزه گازهای حاصل از دفن بی‌هوازی پسماند شهری، بزرگ‌ترین نیروگاه بیوگازسوز خاورمیانه با ظرفیت یک مگاوات ساعت برق هم‌اکنون در برم‌شور شیراز مشغول به کار است و در هر ساعت یک‌هزار و 65 کیلووات برق را وارد شبکه می‌کند.

انتهای پیام/‌2448/ق40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول