اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مجری پروژه تونل باد دانشگاه صنعتی اصفهان:

تونل «باد مدار باز» دانشگاه صنعتی اصفهان راه‌اندازی می‌شود

مجری پروژه تونل باد دانشگاه صنعتی اصفهان از بهره‌برداری پروژه تحقیقاتی و صنعتی تونل «باد مدار باز» در دانشگاه صنعتی اصفهان خبر داد.

تونل «باد مدار باز» دانشگاه صنعتی اصفهان راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، مهدی نیلی با تأکید بر اهمیت توسعه رشته‌های هوافضا در استان اصفهان به عنوان یکی از قطب‌های اصلی صنایع هوایی کشور اظهار داشت: توسعه چنین رشته‌های مهم و کاربردی نیازمند بهره‌گیری از امکانات تجربی و آزمایشگاهی است که تونل باد از زیرساختهای لازم برای توسعه علم آیرودینامیک به عنوان یکی از زیرشاخه‌های رشته هوافضا است.

وی با اشاره به توانمندی‌های دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه هوافضا و ارتباط مناسب این دانشگاه با صنایع مختلف فعال در این بخش افزود: با توجه به عدم وجود تونل باد صنعتی در استان اصفهان و انجام بخش قابل توجهی از آزمون‌های تجربی صنایع و مراکز تحقیقاتی مربوطه در دیگر استان‌ها و حتی دیگر کشورها، تجهیز و راه‌اندازی این تونل ضمن کمک به رفع برخی نیازهای صنعتی، پیشبرد اهداف صنایع هوافضا و ارتقای سطح علمی این دانشگاه را به همراه خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان بهره‌گیری از انرژی مهم باد به عنوان یک منبع ارزشمند در چشم‌انداز انرژی کشور را مستلزم دسترسی به تونل باد برای طراحی توربین‌های بادی دانست و گفت: تونل باد دانشگاه صنعتی اصفهان با برخورداری از ابعاد و مشخصه‌های فیزیکی مناسب، بستری مناسب به منظور انجام نیازهای تست آیرودینامیکی مراکز تحقیقاتی و سازمان‌های گوناگون است.

نیلی اضافه کرد: روند ساخت تونل باد مدار باز دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 1367 آغاز شده بود و به دلایل مختلفی تاکنون به بهره‌برداری نرسید که به دنبال تصویب طرح پژوهشی تکمیل و تجهیز این تونل باد، تأمین تجهیزات بهروز جهت انجام تست‌های آیرودینامیکی و راه‌اندازی آن در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به امکان انجام کلیه تست‌های استاتیکی نیروئی، تست‌های دینامیکی نظیر پیچینگ و پلنجینگ، تست‌های آشکارسازی جریان، فیلتر در این تونل باد تصریح کرد: اجرای تمامی آزمایش های آیرودینامیکی پژوهشی و صنعتی در محدوده سرعت 20 تا 200 کیلومتر بر ساعت از ویژگی‌های تونل باد دانشگاه صنعتی اصفهان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: علاوه بر ویژگی‌ها و مزایای ذکر شده، بزودی امکان انجام آزمایش‌های PIV با استفاده از این تونل نیز میسر خواهد شد.

مجری پروژه تونل باد دانشگاه صنعتی اصفهان به اقدامات صورت گرفته به منظور تعمیر، تجهیز و راه‌اندازی این تونل اشاره کرد و گفت: بازرسی فنی و اصلاح بخش‌های مختلف فن و موتور، کاهش نویز و ارتعاشات بدنه، طراحی و ساخت محفظه آزمون و دیفیوزر خروجی، نصب توری و لانه‌زنبوری و افزایش کیفیت جریان، راه‌اندازی سیستم اندازه‌گیری سرعت‌سنج سیم داغ و سیستم اندازه‌گیری PIV، راه اندازی بالانس استاتیکی، طراحی و ساخت دستگاه آلفا مکانیزم شش درجه آزادی و خرید تجهیزات اندازه‌گیری بروز از جمله اقدامات صورت گرفته به منظور ارتقای تونل باد دانشگاه صنعتی اصفهان جهت بهره‌برداری در حیطه‌های علمی و صنعتی است.

نیلی با بیان اینکه راه‌اندازی این تونل باد نقش بسزایی در ارتقای تعاملات دانشگاه با صنعت خواهد داشت، ادامه داد: بهره‌برداری صنایع مهمی چون هسا و عدم صرف هزینه انجام آزمایش‌های مربوطه در دیگر کشورها و نیز ارائه خدمات به دیگر صنایع مرتبط و متقاضی، مزایای علمی، صنعتی و اقتصادی سرشاری را به همراه خواهد داشت.

وی ایجاد مهم‌ترین بسترها به منظور انجام تحقیقات در حوزه آیرودینامیک تجربی و ارائه نتایج آزمایش‌های تجربی در رساله‌های تحصیلات تکمیلی را از دیگر امتیازات راه‌اندازی تونل باد در دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد و افزود: هم‌اینک تیمی 10 نفره از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در حال انجام فعالیت در این حوزه مهم و کاربردی هستند که بتدریج بر تعداد این محققان نیز افزوده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در پایان اظهار امیدواری کرد که با انجام اقدامات نهایی در زمینه تجهیز و انجام آزمایش‌های مربوطه، این تونل باد تا یک ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

به گزارش فارس، تونل باد مدار باز دانشگاه صنعتی اصفهان دارای طولی معادل 11 متر و ارتفاعی بیش از سه و نیم متر است که در شمال غربی دانشگاه و در پژوهشکده علوم و فناوری زیر دریا واقع شده و امکان ایجاد سرعتی معادل 200 کیلومتر بر ساعت در اتاق آزمونی با مقطع 90 در 90 سانتیمتر مربع و طول دو متر را دارد.

انتهای پیام/63001/ن/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول