اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گرمای هوا گردشگران یزد را فراری داد

در حالی که استان یزد تابستان هر سال با توجه به شرایط آب و هوایی، آمار نسبتا خوبی از گردشگران تابستانی داشت اما امسال تا این لحظه، سهم ناچیزی از مسافران داشته و عمده دلیل آن نیز گرمای بیش از حد هوا بوده است.

گرمای هوا گردشگران یزد را فراری داد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، گرچه یزد جایگاه چندانی در گردشگری تابستانی ندارد اما امسال وضعیت یزد در توزیع سفرهای تابستانی تا این لحظه از تابستان، نامطلوب بوده و سهم ناچیزی از مسافران تابستانی نصیب نخستین شهر خشتی جهان شده است.

البته آمار گردشگران نوروزی و پاییزی، تا حدی جبران بی‌رونقی تابستان را می‌کند اما به هر حال تابستان یزد نیز جاذبه‌هایی دارد که در نوع خود بی‌نظیر و دیدن آنها خالی از لطف نیست.

گرچه گرمای بیش از حد هوا، هر نوع جاذبه‌ای را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد اما اندیشیدن برخی تدابیر می‌تواند تا حد زیادی به رفع مشکل کمک کند.

البته امسال پوشش‌های رسانه‌ای در مورد مشکلات آب یزد نیز تا حدی توانسته بود بر میزان سفر مسافران تابستانی تاثیرگذار باشد و این موضوع بیشتر در نوع سفرهایی دیده می‌شد که مسافران، اقوام و خویشاوندانی در این استان داشتند.

یکی از شهروندان یزدی در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: با آغاز تعطیلات تابستان، مهمانان زیادی از شهرهای تهران، مشهد و شیراز به یزد می‌آمدند اما امسال با شنیدن خبرهای کم‌آبی و گرمای هوا در یزد از رادیو و تلویزیون، به یزد سفر نکرده‌اند.

*گرمای هوا و کم‌آبی سبب شد مسافران قید سفر به یزد را بزنند

وی افزود: من بومی یزد نیستم و سالانه اقوام نزدیک و دوستان خود و همسرم در چند نوبت به یزد سفر می‌کنند که یکی از این ایام تابستان است اما تابستان امسال برعکس سال‌های گذشته، هیچ مسافری نداشتیم.

هتل‌ها و مسافرخانه‌های یزد نیز همین موضوع را مطرح کردند و علت عدم استقبال مسافران از سفر به یزد در تابستان امسال را، مانور زیاد رسانه‌ها در مورد گرما و کم‌آبی اعلام کردند.

یکی از هتلداران بزرگ یزد در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: هر سال تابستان حداقل نیمی از ظرفیت هتل تکمیل بود اما امسال به جز چند سفر اداری برخی مسئولان و کارمندان ادارات استان‌های مختلف، تور یا سفرهای گروهی نداشتیم.

وی افزود: البته شرایط در هتل‌های مختلف متفاوت است اما وضعیت هتل ما امسال تابستان بسیار بد بود تا حدی که حتی توان تامین هزینه‌های جاری هتل را نیز نداشتیم.

وی یادآور شد: تورهای تابستانی بسیاری در سال‌های گذشته شامل مسافران ایرانی و گردشگران خارجی در این هتل اقامت می‌کردند اما امسال تابستان حتی یک تور تابستانی هم نداشتیم.

*ماه مبارک رمضان در نیمه تابستان در کاهش سفرها تاثیرگذار بود

البته قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در نیمه تابستان نیز دلیل موجهی برای کاهش سفرهای تابستانی به استان یزد است و باید این موضوع را در کاهش مسافرت‌ها دخیل دانست.

اکنون اغلب مسافران استان یزد در فصل تابستان را مسافرانی از استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان تشکیل می‌دهند که البته اغلب آنها برای اقدامات درمانی به این استان سفر کرده‌اند.

در حالی که هنوز هم مسئولان بهداشت و درمان استان یزد خبر می‌دهند که 60 درصد تخت‌های بیمارستانی یزد توسط بیماران غیربومی اشغال شده است، به راحتی می‌توان دریافت که تعداد مسافرانی که در هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، هتل آپارتمان‌ها و یا سوئیت‌های اجاره‌ای اقامت گزیده‌اند نیز همراهان بیماران هستند.

گرچه پرداختن به توریست درمانی مقوله‌ای جداگانه است اما اندیشیدن تمهیدات حمایتی برای این قشر که اغلب با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌تواند اندکی خلأ بی‌رونقی گردشگری در یزد را پر کند.

لیدر تور یکی از آژانس‌های مسافرتی یزد در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: افرادی که برای درمان به استان یزد سفر می‌کنند در معدود مواردی به آژانس‌های مسافرتی مراجعه می‌کنند و از خدمات آنها بهره‌مند می‌شوند.

*تمهیدات آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها برای میزبانی از گردشگران تابستانی

مریم اکرمی افزود: آژانس‌ها نیز برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای این تیپ از گردشگران ندارند اما برای سایر گردشگران در فصل تابستان تمهیداتی اندیشیده شده است.

وی بیان کرد: تابستان‌ها همواره در یزد با رکود سفر همراه بوده اما امسال به دلیل قرار گرفتن ماه رمضان در نیمه تابستان و گرمای هوا، استقبال کمتر از سال‌های قبل شده است.

اکرمی خاطرنشان کرد: البته هنوز شهریور ماه که آغاز دور دوم سفرهای تابستانی است از راه نرسیده و امیدواریم وضعیت در ماه پایانی تابستان بهبود یابد.

وی افزود: بسیاری از هتل‌های یزد تخفیف‌های ویژه‌ای برای گردشگران و مسافران تابستانی قائل شده‌اند و تورها نیز تلاش‌ کرده‌اند مکان‌هایی را در برنامه سفر بگنجانند که برای مسافران خسته کننده نباشد.

اکرمی تاکید کرد: در برخی از این تورها، سفر به مناطق ییلاقی یزد گنجانده شده که پیش‌بینی می‌شود استقبال خوبی از آنها شود.

*مناطق ییلاقی یزد چشم‌انتظار مسافران

البته مناطق ییلاقی یزد در دو ماه گذشته از تابستان نیز مورد استقبال مردم یزد قرار گرفته و گرچه این مناطق امسال مسافران و گردشگران خارج استانی نداشتند اما آمار یزدی‌هایی که امسال از گرمای هوا به این مناطق پناه برده‌اند، نسبت به سال‌های گذشته روند افزایشی داشته است.

البته بی‌آبی در بسیاری از این روستاها نیز عیش مردم را به ویژه در روزهای تعطیل خراب کرده اما خنکای هوا و چشم‌اندازهای زیبا در دل کویر توانست تا حد زیادی تحمل گرما را برای مردم یزد آسان‌تر کند.

به هر حال به نظر می‌رسد برخی تمهیدات اندیشیده شده نظیر تخفیف هتل‌ها، گنجاندن سفر به مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای یزد و ارزان‌تر تمام شدن هزینه سفر در تابستان، تا حد زیادی بتواند اقبال مسافران تابستانی را در یک ماه باقیمانده به نخستین شهر خشتی جهان و به شهر قنات و قنوت و قناعت افزایش دهد.

مردم مهمان‌نواز و البته شهر تاریخی یزد با جاذبه‌های بسیارش چشم‌انتظار مسافران تابستانی هستند.

--------------------------

گزارش: مهدی جلیلیان

--------------------------

انتهای پیام/2464/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول