اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گامی بزرگ در صنعت نفت و گاز

کلنگ‌زنی پروژه احداث اتان ریکاوری پالایشگاه گاز پارسیان

مراسم کلنگ‌زنی پروژه بزرگ مجتمع استحصال اتان پالایشگاه گاز پارسیان با حضور مسئولان عالی‌ رتبه صنعت نفت و گاز و تعدادی از نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

کلنگ‌زنی پروژه احداث اتان ریکاوری پالایشگاه گاز پارسیان

به گزارش خبرگزاری فارس از لامرد، مراسم کلنگ‌زنی پروژه احداث اتان ریکاوری پالایشگاه گاز پارسیان که پیش از این قرار بود چهارشنبه بعد از ظهر و با حضور وزیر نفت، مدیرعامل گاز کشور، جمعی از مسئولان عالی‌رتبه صنایع نفت و گاز و همچنین هشت تن از نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی برگزار شود، به علت پاره‌ای اتفاقات غیرمنتظره صبح امروز در این پالایشگاه برگزار شد.

نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: لامرد و مهر دارای ظرفیت‌هایی مهم و استراتژیک است که هر روز بر این قابلیت‌ها افزوده می‌شود.

سید موسی موسوی ادامه داد: یکی از مهمترین ویژگی‌های شهرستان‌های مهر و لامرد همجواری با پارس جنوبی به عنوان پایتخت انرژی کشور است.

وی با بیان اینکه احداث پروژه اتان ریکاوری پالایشگاه پارسیان می‌تواند در مراکز تصمیم‌گیری کشور به عنوان یک شاخص مهم ارزیابی شود گفت: در این برهه ویژه که مشکلات فراوانی در تامین منابع مالی برای پروژه‌های ملی و استانی به وجود آمده است، کلنگ‌زنی و تامین اعتبار این پروژه بزرگ که مبلغ بسیار هنگفتی را می‌طلبد کار بسیار مشکلی بود، اما به لطف خداوند متعال امروز شاهد انجام آن هستیم و یکی از آرزوهای من برآورده شد.

امکان‌سنجی احداث پتروشیمی در منطقه

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: علاوه بر اینکه این پروژه باعث رونق و توسعه صنعتی و همچنین ایجاد اشتغال شده، خوراک پنج واحد پتروشیمی در دیگر شهرستان‌های استان فارس نیز توسط این مجتمع تامین می‌شود.

نایب رئیس کمیته نفت، گاز و پتروشیمی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در سطح این حوزه انتخابیه مقدمات و بررسی‌های اولیه در زمینه ایجاد پتروشیمی صورت گرفته است و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت احداث آن با توجه به نزدیکی به آب دریا و تامین خوراک توسط این مجتمع استفاده کنیم.

در ادامه این مراسم مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ابراز داشت: پالایشگاه گاز پارسیان یکی از مهم‌ترین پالایشگاه‌های کشور محسوب می‌شود که اصلی‌ترین فعالیت آن تزریق گاز به منطقه مرکزی و مناطق سردسیر کشور است.

مهندس جواد اوجی افزود: پالایشگاه گاز پارسیان به همراه میادین متصل به این پالایشگاه گازی شامل حوزه‌های گازی شانول، هما، تابناک و واروی به خوبی قادر به فعالیت است.

معاون وزیر نفت با اشاره به وجود همدلی بسیار خوبی که امروز میان مسئولان و مردم برقرار است بیان داشت: لامرد و مهر یک منطقه آرام و همدل است و باید عنایت ویژه‌ای به این دو شهرستان داشته باشیم تا چهره محرومت از این منطقه برداشته شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مورد پروژه بزرگ احداث اتان ریکاوری پالایشگاه گاز پارسیان نیز اظهار داشت: احداث این پروژه در حکم احداث یک پالایشگاه دیگر است که امروز با تلاش‌های گسترده نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی کلنگ‌زنی شد.

اوجی تصریح کرد: پیش از این سهم شرکت ملی گاز از مجتمع استحصال اتان 20 درصد و سهم بخش خصوصی 80 درصد بود و این واحد اتان‌زدایی قرار بود به استان همجوار شما در نزدیکی منطقه عسلویه منتقل شود و به دلیل سهم اقلیت شرکت ملی گاز در این پروژه، ما نیز نتوانستیم مقاومت کنیم تا آنکه بانک عامل خلع ید و در نهایت این پروژه بسیار مهم در همین شهرستان تثبیت شد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: این پروژه بزرگ که اعتبارات سنگینی را می‌طلبد جزو پروژه‌هایی به حساب می‌آید که اولویت نخست ما در شرکت ملی گاز ایران است و به زودی پیمانکار آن را مشخص می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در عین حال آنکه چهار ژنراتور نیروگاه مدت‌ها پیش از شرکت میتسوبیشی خریداری شده بود، اما در ترخیص آن از گمرک با مشکل جدی مواجه بودیم.

معاون وزیر نفت به تکمیل بیمارستان مهر نیز اشاره کرد و اظهار داشت: یک میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز بیمارستان مهر مصوب شده است که به زودی ابلاغ می‌شود.

به گزارش فارس، کارفرمای پروژه بزرگ احداث اتان ریکاوری در پالایشگاه گاز پارسیان، شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و مجری طرح نیز شرکت پالایش گاز پارسیان است.

هزینه اجرای این پروژه نزدیک به یک‌ میلیارد دلار بوده و در مساحت 50 هکتاری در پالایشگاه پارسیان احداث و همچنین درآمد سالانه مجتمع استحصال اتان بالغ بر یک‌ میلیارد و 600 میلیون دلار است.

انتهای پیام/ 2448/خ40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول