اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

۳۳ سال پیش در چنین روزی

بنای من تضعیف مجلس نیست

بنی‌صدر: بنای من بر تضعیف مجلس نبوده و نیست چون مجلس ضعیف به زیان جمهوری و شخص رئیس‌جمهور است. مجلس قوی مجلسی است که از خود استقلال داشته باشد و خط مستقیم برود.

بنای من تضعیف مجلس نیست

رخدادهای 18 مرداد 1359

چکیده

  • نمایندگان مجلس پس از جلسه غیر علنی نسبت به نخست وزیری محمد علی رجایی ابراز تمایل کردند .
  • محمد مکری سفیر ایران در شوروی اعلام کرد اگر این کشور کمک های نظامی خود را به عراق متوقف نسازد ایران سفیر خود را از شوروی فراخواهد خواند و از آن پس نمایندگی ایران در شوروی به عهده یک کاردار خواهد بود .
  • مسئول روابط عمومی دادستانی کل انقلاب اعلام کرد 12 متهم به مشارکت در کودتای ناکام نوژه تبرئه شدند .
  • خبرگزاری فرانسه گزارش داد دانشجویان مسلمان ایرانی که دوشنبه هفته گذشته در انگلیس دستگیر شده اند حداقل تا سه شنبه هفته آینده در بازداشت خواهند ماند .
  • بنی صدر : می خواهند بین رئیس جمهور و امام را هم بر هم بزنند خوشبختانه در اینجا نیز تیر آنها به سنگ می خورد چون در من هیچ خیالی هم نمی گذرد که خلاف میل امام حرفی بزنم یا عملی بکنم و این را برای جمهوری مرگ می دانم .
  • مهندس طاهری استاندار آذربایجان غربی گفت : در درگیری بین افراد حزب دمکرات و کومله در اطراف مهاباد 4 نفر از طرفین کشته شدند .
  • یک هفته نامه چاپ شوروی جیمز ماندل دبیر دوم سفارت آمریکا در مسکو و همسرش را متهم ساخت که طی دیداری با شهروندان شوروی در ازبکستان به آنها گفته است که ما باید برای حل تمامی مشکلات سیاسی ایران را مورد حمله اتمی قرار دهیم .
  • ساعت 23 روز پنجشنبه بین مهاجمین و سپاه پاسداران مستقر در باویسی هوان ، تپه رش درگیری شدیدی رخ داد ، در این درگیری مهاجمین بعثی با سلاح های سبک و سنگین به پاسگاه های مرزی تنکه هوان یا باویسی و تپه رش حمله کردند.

احتمال نخست وزیری رجایی قوت گرفت

نمایندگان مجلس پس از جلسه غیر علنی که عصر روز پنجشنبه برگزار شده و نتیجه آن امروز از سوی روزنامه ها اعلام شد نسبت به نخست وزیری محمد علی رجایی ابراز تمایل کردند . به دنبال این جلسه آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس به همراه آیت الله محمد یزدی ، آیت الله عبدالله محلاتی  و محمد علی رجایی با ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور دیدار کردند که به گفته آگاهان این ملاقات در واقع یک جلسه معارفه و مذاکره در زمینه نخست وزیری محمد علی رجایی بوده است .

رسانه ها با توجه به دیدار محمد علی رجایی به همراه جمعی از نمایندگان مجلس با امام خمینی نخست وزیری رجایی را قطعی اعلام کردند . (1)

 

یک هفته نامه چاپ شوروی جیمز ماندل دبیر دوم سفارت آمریکا در مسکو و همسرش را متهم ساخت که طی دیداری با شهروندان شوروی در ازبکستان به آنها گفته است که ما باید برای حل تمامی مشکلات سیاسی ایران را مورد حمله اتمی قرار دهیم .

اخطار سفیر ایران به شوروی

محمد مکری سفیر ایران در شوروی اعلام کرد اگر این کشور کمک های نظامی خود را به عراق متوقف نسازد ایران سفیر خود را از شوروی فراخواهد خواند و از آن پس نمایندگی ایران در شوروی به عهده یک کاردار خواهد بود . وی گفت : اگر این مسئله هرچه زودتر حل نشود گمان نمی کنم مدت زیادی به عنوان سفیر ایران در شوروی بمانم . مکری همچنین اظهار داشت : روسها قطعا در توطئه اخیر علیه ایران به همراه برخی کشورها از جمله عراق دست داشته است . (2)

تبرئه 12 متهم به کودتا

مسئول روابط عمومی دادستانی کل انقلاب اعلام کرد 12 متهم به مشارکت در کودتای ناکام نوژه تبرئه شدند . شعبه اول دادگاه انقلاب جهت رسیدگی به پرونده این 12 نفر تشکیل جلسه داده و پس از ملاحظه محتویات پرونده ها و نظریه بازجو و استماع دفاعیات متهمان به علت فقد دلیل دال بر مجرمیت و شرکت یا معاونت و همکاری آنها در ارتباط با توطئه مذکور نامبردگان را بیگناه تشخیص داده و حکم برائت کلیه افراد را صادر کرد . (3)

اعتصاب غذای دانشجویان ایرانی زندانی در انگلیس

خبرگزاری فرانسه گزارش داد دانشجویان مسلمان ایرانی که دوشنبه هفته گذشته در انگلیس دستگیر شده اند حداقل تا سه شنبه هفته آینده در بازداشت خواهند ماند . این دانشجویان که در حمایت از دانشجویان بازداشت شده در آمریکا در مقابل سفارت این کشور در لندن تجمع کرده بودند با عکس العمل شدید پلیس انگلیس مواجه شده و همگی دستکیر شدند . اکثریت دانشجویان بازداشت شده در اعتصاب غذا به سر می برند . (4)

بنی صدر : بنای من تضعیف مجلس نیست

بنی صدر در اجتماع مردم جنوب تهران که در مسجد سید الشهدا و خیابان نازی آباد و تکیه همدانی ها در خیابان ری تشکیل شده بود اظهار داشت : بنای من بر تضعیف مجلس نبوده و نیست چون مجلس ضعیف به زیان جمهوری و شخص رئیس جمهو است . وی ادامه داد : مجلس قوی مجلسی است که از خود استقلال داشته باشد و خط مستقیم برود و در امور جانب انصاف را از دست ندهد و اجازه ندهد که گروه های مختلف از عنوان مجلس به نفع خودشان استفاده کنند .

ابراز تمایل مجلس به رجایی

بنی صدر در مورد نتایج هیئت بررسی صلاحیت نامزدهای نخست وزیری گفت : من 14 نفر را به این هیئت معرفی کردم که گفتند بعضی از اعضای این هیئت خودشان نمی خواهند پست نخست وزیری را قبول کنند و بعضی نیز در مجلس زمینه ندارند و ما مناسب ترین را آقای رجایی یافتیم .

نگاهی به خاطرات بنی صدر که به صورت اینترنتی منتشر شده است از جمله نامه های وی به خوبی این را نشان می دهد که تنها موردی که وی در عملکرد خود آن را لحاظ نمی کرده است نظر و خواست امام بوده است و در غیر این صورت چه دلیلی داشت که بنی صدر در انتخاب نخست وزیر خط تخریب مجلس را پی بگیرد ؟

رئیس جمهور باید حافظ جمهوری باشد

رئیس جمهور گفت : مردم وقتی با آن اکثریت عظیم رای دادند معنایش این است که می خواهند رئیس جمهور آنها استوار باشد و قوت و توانایی داشته باشد و بتواند حافظ جمهوری باشد .وی با اشاره به نرمش خود در این زمینه گفت : به دلیل وضع بیماری امام و این که ایشان نگران نشوند بنده از خود نرمش نشان داده ام !

خلاف میل امام حرف نمی زنم عمل هم نمی کنم / حرکت خلاف نظر امام مرگ جمهوری

بنی صدر اینگونه ادامه داد : برخی به دنبال ایجاد فتنه در رابطه رئیس جمهور و مجلس هستند و بعضی نیز پا را از این فراتر گذاشه و می خواهند بین رئیس جمهور و امام را هم بر هم بزنند ، خوشبختانه در اینجا نیز تیر آنها به سنگ می خورد چون در من هیچ خیالی هم نمی گذرد که خلاف میل امام حرفی بزنم یا عملی بکنم و این را برای جمهوری مرگ می دانم . (5)

کشته شدن 4 نفر در درگیری بین حزب دمکرات و کومله

مهندس طاهری استاندار آذربایجان غربی گفت : در درگیری بین افراد حزب دمکرات و کومله در اطراف مهاباد 4 نفر از طرفین کشته شدند . وی ادامه داد : همچنین 150 نفر از افراد حزب دمکرات در حومه سردشت 17 نفر از افراد حزب کومله را دستگیر کرده و در همین رابطه کومله ای ها اعتراض نامه ای منتشر ساختند . استاندار آذربایجان غربی افزود : عزالدین حسینی نیز در آستانه عید سعید فطر پیامی داده و کردها را به وحدت برای مبارزه و مقاومت در مقابل جمهوری اسلامی دعوت کرده است . (6)

آمریکا ایران را تهدید به حمله اتمی کرد

یک هفته نامه چاپ شوروی جیمز ماندل دبیر دوم سفارت آمریکا در مسکو و همسرش را متهم ساخت که طی دیداری با شهروندان شوروی در ازبکستان به آنها گفته است که ما باید برای حل تمامی مشکلات سیاسی ایران را مورد حمله اتمی قرار دهیم . بر اساس گزارش فوق این دو نفر با پرداخت پول به اتباع روسیه تلاش دارند کتاب هایی علیه شوروی منتشر کنند . سفارت آمریکا در پی این اظهارات با انتشار اطلاعیه ای تاکید کرد مقامات صلاحیتدار شوروی با این اکاذیب می خواهند شهروندانشان را از برقراری ارتباط با غربیها منع کنند . (7)

عقب نشینی مزدوران بعثی در قصر شیرین با 50 کشته

ساعت 23 روز پنجشنبه بین مهاجمین و سپاه پاسداران مستقر در باویسی هوان ، تپه رش درگیری شدیدی رخ داد ، در این درگیری مهاجمین بعثی با سلاح های سبک و سنگین به پاسگاه های مرزی تنکه هوان یا باویسی و تپه رش حمله کردند. در این درگیری تعدد نیروهای مهاجم بیش از 500 بود که از سوی توپخانه عراق پشتیبانی می شدند ، پس از چندین ساعت درگیری مهاجمان با تلفات سنگین مجبور به عقب نشینی شدند و پاسداران توانستند بیش از 50 نفر از مهاجمین را به هلاکت برسانند . (8)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 18 مرداد 1359 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 18 مرداد 1359 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 18 مرداد 1359 ، صفحه 15

4- اطلاعات ، 18 مرداد 1359 ، صفحه 16

5- اطلاعات ، 18 مرداد 1359 ، صفحه 2 و 16

6- اطلاعات ، 18 مرداد 1359 ، صفحه 15 ، سخنان بنی صدر مبنی بر این که حرکت و عمل بر خلاف مشی و نظر امام خمینی را مرگ جمهوری می داند و هرگز این گونه عمل نخواهد کرد را اگر در ترازوی تاریخ بسنجیم به این نتیجه بسیار تلخ می رسیم که نخستین رئیس جمهور انقلاب اولی ترین اصل اخلاق که در ادامه سخنان خود بر آن تاکید کرده است را زیر پا گذاشته است ، دروغ گویی و عمل بر خلاف آنچه که بر زبان جاری می شود از مختصات منافقین است و بنی صدر از این که دروغ بگوید ابایی نداشته و ندارد . نگاهی به خاطرات بنی صدر که به صورت اینترنتی منتشر شده است از جمله نامه های وی به خوبی این را نشان می دهد که تنها موردی که وی در عملکرد خود آن را لحاظ نمی کرده است نظر و خواست امام بوده است و در غیر این صورت چه دلیلی داشت که بنی صدر در انتخاب نخست وزیر خط تخریب مجلس را پی بگیرد ؟ سخن در این زمینه بسیار است و در روزها و ماه های آینده به وضوح خواهیم دید بنی صدر چگونه بی توجه به اندرزهای پیر و مراد انقلاب به خوش رقصی در دامان ضد انقلاب از جمله منافقین پرداخته و حب قدرت او را به فرانسه و همدستی عیان با دشمنان دیرین ملت ایران می کشاند .

7- جمهوری اسلامی ، 18 مرداد 1359 ، صفحه 16

8- جمهوری اسلامی ، 18 مرداد 1359 ، صفحه 4

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول