اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

دستگیری 200دانشجوی مسلمان در آمریکا

در پی تظاهرات انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا در طرفداری از انقلاب اسلامی که در اطراف کاخ سفید برگزارشد؛ پلیس آمریکا با همراهی ضد انقلاب، 200 نفر از دانشجویان مسلمان را دستگیر و مورد ضرب و شتم قرار داد .

دستگیری 200دانشجوی مسلمان در آمریکا

رخداد های7 مرداد1359

چکیده:

  • دکتر عبدالکریم سروش سخنگوی ستاد انقلاب فرهنگی گفت : به زودی اسم 5 دانشگاه و موسسه آموزش عالی که منحل خواهند شد اعلام می شود .
  • از طرف انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا در طرفداری از انقلاب اسلامی تظاهراتی در اطراف کاخ سفید برگزار شد و در پی این تظاهرات  پلیس آمریکا با همراهی ضد انقلاب 200 نفر از دانشجویان مسلمان را دستگیر و مورد ضرب و شتم قرار داد .
  • دادستان انقلاب اسلامی ویژه فاجعه سینما رکس آبادان با انتشار اطلاعیه ای از کلیه مردم ایران خواست چنانچه مدارک و شواهدی در ارتباط با این فاجعه علیه 32 تن از مقامات سابق کشوری و لشکری در آبادان دارند به این دادسرا تحویل دهند .
  • دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور طی نامه ای از مجلس شورای اسلامی خواست تا اخذ رای اعتماد نسبت به مهندس میر سلیم نامزد نخست وزیری به تعویق بیفتد .
  • رئیس جمهور : در جلسه خصوصی امروز با نمایندگان مجلس تصمیم گرفته شد که یک هیئتی انتخاب شود و به کار داوطلبان نخست وزیری رسیدگی کنند و صلاحیت آنها را تشخیص بدهند .
  • در پی سخنان رئیس جمهور دفتر رهبر انقلاب در مورد تشکیل هیئت رسیدگی به صلاحیت نخست وزیر با حضور نماینده امام اعلام کرد این موضوع مربوط به رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی است و امام خمینی نماینده ای در این زمینه تعیین نخواهند کرد .
  • فخرالدین حجازی : در مجلس اسامی افرادی چون آقایان سید محمد غرضی و غروی مطرح بوده ولی در جلسه خصوصی از آیت الله خلخالی نیز به عنوان نامزد نخست وزیری اسم برده شد .
  • رئیس اداره امورخارجه بانک مرکزی ایران : مسافرانی که از این پس قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند تنها 500 دلار ارز خود را به صورت تراول چک در ایران دریافت می کنند.
  • محاکمه احمد رضا کریمی عضو سابق سازمان مجاهدین خلق و همکار ساواک و کمیته مشترک در دادگاه ویژه انقلاب اسلامی مرکز آغاز شد .
  •   2 فروند میگ عراقی به مدت نیم ساعت پاسگاه های مرزی منطقه گرده نو ، باویسی از جمله تنگه هوان ، بیشگچان ، تیله کوه ، تپه رش ، شیخ سله را بمباران کردند که به هیچ یک از پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مستقر در منطقه آسیبی نرسید .
  • سفارت عراق در ابوظبی منفجر شد و در این انفجار دو تن از مسئولین بلند پایه سفارت عراق کشته شدند .
  • مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت در نامه ای خطاب به آیت الله مشکینی به اظهارات وی در خطبه های نمازجمعه هفته گذشته واکنش نشان داد .
5 دانشگاه و موسسه آموزش عالی منحل می شوند

دکتر عبدالکریم سروش سخنگوی ستاد انقلاب فرهنگی گفت : هیئت های 5 نفری بازرسی به زودی از سوی شورای انقلاب فرهنگی برای بررسی وضع دانشگاه ها به استان های کشور اعزام خواهند شد .

وی افزود : با توجه به مهم بودن وضع دانشگاه ها در حال حاضر به انقلاب فرهنگی به معنی وسیع تر توجه نشده است و فعلا مسئله انقلاب آموزشی بخصوص دانشگاه ها را در دست اقدام قرار داده ایم و برای دنبال کردن برنامه های انقلاب فرهنگی مسئولیت های متفاوتی به اعضای شورای انقلاب فرهنگی واگذار شده است . سروش در ادامه در مورد احتمال انحلال پاره ای از موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها نیز گفت : به زودی اسم 5 دانشگاه و موسسه آموزش عالی که منحل خواهند شد اعلام می شود .(1)

انتخاب دانشجو منطقه ای می شود

سخنگوی شورای انقلاب فرهنگی همچنین از منطقه ای شدن گزینش دانشجو خبر داد و گفت : دانشجویان موظف به انجام کار در مناطق خودشان خواهند بود ، دانشگاه ها و استادان نیز در سطح کشور توزیع می شوند . (2)

مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت در نامه ای خطاب به آیت الله مشکینی به اظهارات وی در خطبه های نمازجمعه هفته گذشته واکنش نشان داد . وی در این نامه و در اعتراض به این گفته آیت الله مشکینی که حسن نزیه در دولت موقت مبالغ هنگفتی دریافت کرده بود نوشت : آقای نزیه در هفت هشت ماه مدیریت عامل شرکت نفت اصلا حقوق دریافت نکرد.

دستگیری 200دانشجوی مسلمان در آمریکا

از طرف انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا در طرفداری از انقلاب اسلامی تظاهراتی در اطراف کاخ سفید برگزار شد .دانشجویان در حالی که شعارهایی در حمایت از امام خمینی و محکومیت استعمارگری های آمریکا سر داده بودند خواستار ادامه تظاهرات خود در میدان مرکزی کاخ سفید شدند که این درخواست با مخالفت پلیس روبرو شد و در عین حال طرفداران شاه و بختیار در این مکان علیه انقلاب اسلامی شروع به تظاهرات کردند . در ادامه پلیس آمریکا با همراهی ضد انقلاب 200 نفر از دانشجویان مسلمان را دستگیر و مورد ضرب و شتم قرار داد . (3)

32 متهم فاجعه سینما رکس به مردم معرفی شدند

دادستان انقلاب اسلامی ویژه فاجعه سینما رکس آبادان با انتشار اطلاعیه ای از کلیه مردم ایران خواست چنانچه مدارک و شواهدی در ارتباط با این فاجعه علیه 32 تن از مقامات سابق کشوری و لشکری در آبادان دارند به این دادسرا تحویل دهند.اسامی رئیس وقت شهربانی های قم و آبادان ، رئیس ساواک منحله خوزستان ، معاون کمیته مشترک ضد خرابکاری سابق ، رئیس سابق دایره اطلاعات شهربانی آبادان و تنی چند از دیگر مقامات وقت استان خوزستان در این لیست قرار دارد . (4)

انتخاب نخست وزیر و وزرا به یک هیئت ویژه محول شد

دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور طی نامه ای از مجلس شورای اسلامی خواست تا اخذ رای اعتماد نسبت به نامزد نخست وزیری به تعویق بیفتد .بنی صدر همچنین در گفت و گویی اعلام کرد در جلسه خصوصی امروز با نمایندگان مجلس تصمیم گرفته شد که یک هیئتی انتخاب شود و به کار داوطلبان نخست وزیری رسیدگی کنند و صلاحیت آنها را تشخیص بدهند .وی در پاسخ به این سوال که اعضای این هیئت چگونه تعیین می شوند گفت : اعضای هیئت از طرف امام ، رئیس جمهور و مجلس تعیین می شوند .

انتخاب نخست وزیر با رئیس جمهور است

در پی سخنان رئیس جمهور، دفتر امام خمینی در مورد تشکیل هیئت رسیدگی به صلاحیت نخست وزیر اعلام کرد امام فرموده اند این موضوع مربوط به رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی است . در این اطلاعیه آمده است : امام فرمودند نماینده ای برای این موضوع انتخاب نخواهند کرد و انتخاب نخست وزیر به رئیس جمهور محترم و مجلس شورای اسلامی مربوط می شود . (5)فخرالدین حجازی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت : در مجلس اسامی افرادی چون آقایان سید محمد غرضی و غروی مطرح بوده ولی در جلسه خصوصی از آیت الله خلخالی نیز به عنوان نامزد نخست وزیری اسم برده شد . (6)

محاکمه احمد رضا کریمی عضو سابق سازمان مجاهدین خلق و همکار ساواک و کمیته مشترک در دادگاه ویژه انقلاب اسلامی مرکز آغاز شد .گفتنی است احمد رضا کریمی در سال 1350 در سازمان مجاهدین خلق عضویت یافت و با فعالیت زیاد این همکاری را به مدت یک سال با سازمان ادامه داد.

حزب جمهوری اسلامی نیز امروز در بیانیه ای تاکید کرد : همان طوری که قبلا با صراحت تمام دبیرکل حزب در جلسه شورای انقلاب به آقای رئیس جمهور گفته اند حزب جمهوری اسلامی خود را موظف می داند اگر کابینه ای مکتبی تشکیل شود که دارای ویژگی های اعلام شده از سوی امام باشد از آن با تمام نیرو حمایت کند هر چند هیچ یک از اعضای آن کابینه هیچ گونه انتسابی به این حزب نداشته باشند ، همانگونه که اگر قرار باشد کابینه ای فاقد شرایط و معیارهای مکتبی روی کار بیاید در حدود وظایف خود در برابر آن خواهد ایستاد . (7)

اختصاص ارز به مسافران محدود شد

رئیس اداره امورخارجه بانک مرکزی ایران گفت : مسافرانی که از این پس قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند تنها 500 دلار ارز خود را به صورت تراول چک در ایران دریافت می کنند و مابقی ارز مجاز خود را به صورت حواله هایی که به خارج از کشور تلکس می شود با ارائه گذرنامه خود در کشور های مقصد دریافت می کنند . (8)

محاکمه عضو سابق مجاهدین خلق و همکار ساواک آغاز شد

محاکمه احمد رضا کریمی عضو سابق سازمان مجاهدین خلق و همکار ساواک و کمیته مشترک در دادگاه ویژه انقلاب اسلامی مرکز آغاز شد .گفتنی است احمد رضا کریمی در سال 1350 در سازمان مجاهدین خلق عضویت یافت و با فعالیت زیاد این همکاری را به مدت یک سال با سازمان ادامه داد و پس از آن خود یک گروه مسلح تشکیل داده و به مدت تقریبا دو سال نیز مستقلا با گروه مسلح خود فعالیت هایی را انجام داد .

وی در سال 1353 دستگیر و تحت بازجویی قرار گرفت و مامورین ساواک کریمی را به کمیته مشترک تحویل دادند . متهم در این دوره همکاری خود را با ساواک و کمیته مشترک آغاز و تعداد زیادی از مبارزان انقلابی را لو داده و این اقدامات او منجر به دستگیری این مبارزان ، شکنجه و شهادت تعدادی از آنان شد . (9)

حمله هوایی عراق به پاسگاه های مرزی ایران

گزارش های رسیده حاکیست ساعت 16 پریروز 2 فروند میگ عراقی به مدت نیم ساعت پاسگاه های مرزی منطقه گرده نو ، باویسی از جمله تنگه هوان ، بیشگچان ، تیله کوه ، تپه رش ، شیخ سله را بمباران کردند که به هیچ یک از پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مستقر در منطقه آسیبی نرسید .درکرمانشاه نیز ساعت 3 بامداد دیروز گروهی از مهاجمین مسلح با انواع سلاح های گرم در ناحیه سید فاطمه خیابان گلستان این شهر شروع به تیراندازی کردند که ماموران شهربانی به این تیراندازی آن ها پاسخ دادند .پس از یک و نیم ساعت درگیری مهاجمین متواری شدند . در این درگیری ها به کسی آسیبی نرسید.

از بستان نیز خبر می رسد نیروهای عراقی در پی درگیری شدید پریشب با ماموران ایرانی در نوار مرزی بستان صبح دیروز با سلاح های سنگین از قبیل خمپاره و توپخانه پاسگاه سوبله در خاک ایران واقع در نوار مرزی بستان را زیر آتش گرفتند . فرمانده ژاندارمری خوزستان در این رابطه گفت : با شروع حمله از سوی عراق ماموران ایرانی به آتش آنان پاسخ دادند و پس از دو ساعت درگیری نیروهای عراقی مجبور به عقب نشینی شدند . (10)

در پی سخنان رئیس جمهور، دفتر امام خمینی در مورد تشکیل هیئت رسیدگی به صلاحیت نخست وزیر اعلام کرد امام فرموده اند این موضوع مربوط به رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی است . در این اطلاعیه آمده است : امام فرمودند نماینده ای برای این موضوع انتخاب نخواهند کرد و انتخاب نخست وزیر به رئیس جمهور محترم و مجلس شورای اسلامی مربوط می شود .

انفجار سفارت عراق در ابوظبی

سفارت عراق در ابوظبی منفجر شد .در این انفجار عظیم دو تن از مسئولین بلند پایه سفارت عراق کشته و چند تن دیگر از کارمندان سفارت زخمی شدند . (11)

نامه مهندس بازرگان به آیت الله مشکینی

مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت در نامه ای خطاب به آیت الله مشکینی به اظهارات وی در خطبه های نمازجمعه هفته گذشته واکنش نشان داد . وی در این نامه و در اعتراض به این گفته آیت الله مشکینی که حسن نزیه در دولت موقت مبالغ هنگفتی دریافت کرده بود نوشت : آقای نزیه در هفت هشت ماه مدیریت عامل شرکت نفت اصلا حقوق دریافت نکرد ، مبالغی علی الحساب از صندوق شرکت برای خزینه های شخصی و مسافرت های اداری می گرفته که طبق گفته ایشان قبل از احضار و اختفا و بنا به اطلاعی که ازحسابداری شرکت به بنده رسید جمع آنچه در طول آن مدت دریافت کرده به 70 هزار تومان نرسیده است مگر از حساب های دیگر که بنده خبر  ندارم و باید رسیدگی شود وجوهی گرفته باشد .

بازرگان در ادامه با اشاره به رویدادهای کردستان و دستور امام مبنی بر اختصاص یک روز درآمد نفت به کردستان نیز نوشت : در آن ماهها خائنین مسلح چپ جلوی هرگونه عمران و خرج و خدمت به خلق کرد را که توسط پیمانکاران وزارتخانه ها و گروه های اعزامی دولت و جهاد سازندگی و شیر و خورشید سرخ می بایست انجام شود می گرفتند . (12)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 7مرداد 1359 ، صفحه 13

2- جمهوری اسلامی ، 7 مرداد 1359 ، صفحه 10

3- اطلاعات ، 7 مرداد 1359 ، صفحه 1

4- اطلاعات ، 7 مرداد 1359 ، صفحه 3

5- اطلاعات ، 8 مرداد 1359 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 7 مرداد 1359 ، صفحه 16

7- اطلاعات ، 7 مرداد 1359 ، صفحه 2

8- اطلاعات ، 7 مرداد 1359 ، صفحه 1

9- اطلاعات ، 7 مرداد 1359 ، صفحه 2

10- جمهوری اسلامی ، 7 مرداد 1359 ، صفحه 1

11- جمهوری اسلامی ، 7 مرداد 1359 ، صفحه 11

12- جمهوری اسلامی ، 7 مرداد 1359 ، صفحه 1

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول