اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گوش مسئولان به مطالبات قانونی کشاورزان زاینده‌رود بدهکار نیست

گلایه‌ کشاورزان نسبت به توقف مجدد جریان زاینده‌رود

توقف مجدد جریان رودخانه زاینده‌رود سبب گلایه‌ها و شکایت‌های کشاورزان حوزه زاینده‌رود شده است، اما گوش مسئولان به هیچ عنوان به انجام مطالبات قانونی کشاورزان حوزه زاینده‌رود بدهکار نیست.

گلایه‌ کشاورزان نسبت به توقف مجدد جریان زاینده‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، از 16 فروردین ماه امسال به دنبال پیگیری‌ها و خواسته‌های کشاورزان اصفهان آب در رودخانه زاینده‌رود جاری شد و مقرر شد که آب برای کشت بهاره کشاورزان جریان داشته باشد، اما جریان آب رودخانه زاینده‌رود از 22 تیر ماه امسال به دنبال تصمیم‌گیری‌های مدیران استان متوقف شد و این موضوع سبب گلایه‌ها و شکایت‌های مردم و به ویژه کشاورزان شده است.

خبرنگار فارس برای پیگیری مشکلات کشاورزان اصفهان به دنبال توقف جریان رودخانه زاینده‌رود به گفت‌و‌گوی تفصیلی با اسفندیار امینی به عنوان مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان و عضو نظام صنفی کشاورزی اقدام کرده است.

فارس: آیا موافق توقف جریان رودخانه زاینده‌رود بوده‌اید؟

امینی: خیر، به هیچ عنوان با این سیاست مسئولان موافق نیستم و کشاورزان حوزه زاینده‌رود نیز از سیاست‌ها و مدیریت‌های اجرایی مسئولان نسبت به وضعیت رودخانه زاینده‌رود نا‌راضی هستند.

فارس: آیا توقف مجدد رودخانه زاینده‌رود خساراتی را به کشاورزان استان وارد کرده است؟

امینی: بله، اما هنوز مجموع خسارات وارد شده ناشی از توقف جریان رودخانه زاینده‌رود به کشاورزان اصفهان محاسبه نشده و تنها یک برآورد اولیه نسبت به میزان این خسارات انجام شده و قطع جریان آب سبب از بین رفتن درصد بالایی از محصولات کشاورزان حوزه زاینده‌رود شده است.

فارس: کشت بهاره کشاورزان حوزه زاینده‌رود چه محصولاتی بوده است؟

امینی: کشت بهاره کشاورزان در بخش جلگه گلرنگ و آفتابگردان، در بخش مرکزی ذرت و آفتابگردان و در بخش بادرود نیز محصولات پنبه و گلرنگ بوده است.

فارس: مسئولان برای رسیدگی به وضعیت کشاورزان و ساماندهی مشکلات رودخانه زاینده‌رود باید چه اقداماتی را انجام بدهند؟

امینی: اجرای ماده 44 قانون توزیع عادلانه آب به عنوان مهم‌ترین خواسته کشاورزان از مسئولان به شمار می‌رود و براساس این قانون وزارت نیرو باید خسارت‌های وارد شده ناشی از کاهش و خشکی آب را به کشاورزان جبران کند.

فارس: آیا مسئولان نسبت به اجرای این قانون اقدام کرده‌اند؟

امینی: خیر، در حال حاضر ماده 44 قانون توزیع عادلانه آب در استان اجرا نمی‌شود و وزارت نیرو خسارت‌های وارد شده به کشاورزان را ناشی از خشکسالی‌ها جبران نمی‌کند و حقوق قانونی حق‌آبه‌داران استان رعایت نمی‌شود و بی‌توجهی‌های مسئولان به جامعه کشاورزی سبب بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری برای حق‌آبه‌داران شده است.

فارس: چه تعداد شهرستان در سطح استان اصفهان دارای حق‌آبه هستند؟

امینی: در حال حاضر شش شهرستان در سطح استان از جمله شهرستان‌های اصفهان، فلاورجان، نجف‌آباد، مبارکه، نجف‌آباد، زرین‌شهر و خمینی‌شهر دارای حق‌آبه قانونی هستند، اما طی سال‌های گذشته حق‌آّبه قانونی این افراد به هیچ عنوان رعایت نشده است.

فارس: چه تعداد کشاورز در سطح استان از حوزه زاینده‌رود ارتزاق می‌کنند؟

امینی: در حال حاضر حدود 700 هزار نفر به صورت مستقیم در حوزه کشاورزی استان اشتغال دارند، اما به دنبال خشکسالی‌ها و وضعیت اشتغال این افراد به دنبال توقف جریان رودخانه زاینده‌رود مبهم شده است.

فارس: مهم‌ترین خواسته جامعه کشاورزی استان از مسئولان چیست؟

اجرای ماده 44 قانون توزیع عادلانه آب مهم‌ترین خواسته کشاورزان و حق‌آبه‌داران حوزه زاینده‌رود است، اما گوش مسئولان نسبت به این خواسته‌ها بدهکار نیست.

انتهای پیام/63004/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول