اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان:

راه‌های آسان‌تر و بهتری برای احیای زاینده‌رود وجود دارد

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان گفت: جهت احیاء زاینده رود راه‌های نزدیک‌تر، بهتر، کم هزینه‌تر و سریع‌تر از انتقال آب از خلیج فارس و دریای مازندران به زاینده رود وجود دارد که باید مسئولان به دنبال آن باشند.

راه‌های آسان‌تر و بهتری برای احیای زاینده‌رود وجود دارد

حسین محمدرضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: در شهرستان سمیرم استان اصفهان بیش از 10 رودخانه دائمی و فصلی وجود دارد که استحصال آب این رودخانه‌ها بطور میانگین 2 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب در سال است و آب آن بعد از عبور از چهارمحال و بختیاری از طریق سرشاخه‌های کارون وارد خوزستان شده و مقداری زیادی از آن وارد خلیج فارس می‌شود.

وی افزود: جای تعجب است که وزارت نیرو این آب شیرین قابل شرب و آبی که بصورت ثقلی وارد زاینده خواهد شد را وارد خلیج فارس کرده و می‌خواهد دوباره این آب را با هزینه‌های گزاف شیرین کرده و این مسیر چند صد کیلومتری را از نقطه صفر سطح دریا به ارتفاع یک هزار 650 متری از سطح دریا و با احتساب هزینه‌های آزادسازی این مسیر طولانی پمپاژ کند و به زاینده رود برگرداند، که این کار از هیچ جهت پسندیده و عقلانی نیست، به عبارتی این کار لقمه را دور سر چرخاندن است.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان افزود: امیدواریم در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی سلیقه‌ای عمل نشود و با عمال نفوذ در بالا دست رودخانه بی حساب و بی رویه آب برداشت نشود و خط مرزی هر چند مدت تغییر نکند و خط مرزی استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری به حالت اولیه خود برگردد و با تدبیر و برنامه ریزی به داد زاینده رود و حق آبه داران و سهم آبه داران همچنین مردم  استان و آثار باستانی آن و تالاب بین‌المللی گاوخونی برسند.

*دولت آقای روحانی اقدامات ویژه‌ای در جهت رفع کمبود آب زاینده رود کند

وی خاطرنشان کرد: ما از دولت آقای روحانی و همچنین وزیر نیرو دولت ایشان می‌خواهیم که با توجه به اهمیت و اورژانسی بودن وضعیت زاینده رود اقدامات ویژه‌ای در جهت رفع کمبود آب زاینده رود بنمایند.

محمدرضایی در مورد اجازه انتقال آب رودخانه ماربُر سمیرم به زاینده رود از طرف وزارت نیرو افزود: یکی از بهترین گزینه‌ها در مورد زنده نگهداشتن زاینده رود انتقال یک سوم آبی است که از شهرستان سمیرم به خارج از استان روان است، با انتقال این آب با توجه به ارتفاع 2 هزار متری سرآب از سطح دریا دیگر نیازی به پمپاژ نداشته و به صورت ثقلی وارد دشت شهرضا، دشت جرقویه، شرق اصفهان و شهر اصفهان که بیشترین مشکل کم آبی را دارد شده و موجب آبادی دوباری این مناطق خواهد شد و بار عظیمی از دوش زاینده رود برداشته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما مخالف شیرین کردن و انتقال آب دریای مازندران و خلیج فارس به فلات مرکزی نیستیم، اما باید در حال حاضر و شرایط فعلی اولویت طرح‌ها را در نظر بگیرم و هر چه زودتر زاینده رود را نجات دهیم.

* دریغ از قطره‌ای افزایش آب به زاینده رود

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان ادامه داد: با افزایش جمعیت و توسعه صنعت و کشاورزی و گرم شدن هوا و خشکسالی‌های پی در پی هر ساله مصرف آب به صورت چشمگیر بیشتر شده، اما در عوض منابعی جایگزین نشده، در صورتی که چندین مصوبه برای انتقال آب بهشت آباد به زاینده رود را داریم، طرح انتقال آب کوکان به میزان 220 میلیون متر مکعب در سال به زاینده رود را داریم، انتقال آب از طریق تونل سوم کوهرنگ که طی 19 سال هنوز در پیچ و خم مشکلات مانده است را داریم، اما دریغ از قطره‌ای افزایش آب به زاینده رود.

وی افزود: طبق گفته پدر کویر شناسی ایران پرفسور کردوانی در خصوص پیش‌بینی ناسا مبنی بر وقوع خشکی در ایران تا 30 سال آینده، پیش‌بینی شده این خشکی مربوط به وقوع خشکسالی هیدرولوژیکی در کشور است که تا دو سه سال آینده به وقوع خواهد پیوست و تا 60 سال ادامه خواهد یافت.

محمدرضایی افزود: با این پیش‌بینی و ادامه داشتن این خشکسالی‌ها تا 60 سال آینده باید هرچه سریع‌تر برای منابع آبی ایران برنامه‌ریزی ویژه و اضطراری داشته باشیم تا شاید بتوانیم از خسارات وارده در آینده بکاهیم و در غیر این صورت با فاجعه رو به‌رو خواهیم شد.

* دولت باید جهت بهینه مصرف آب به صورت رایگان به کشاورزان کمک کند

وی تصریح کرد: با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی کشاورزی از سوی مقام معظم رهبری در مورد تامین امنیت غذایی با تکیه بر تولید از منابع داخلی و نیل به خودکفایی در محصولات اساسی، ارتقای سطح سلامت مواد غذایی تا استاندارد جهانی، اصلاح و بهینه کردن الگوی مصرف و حمایت موثر از تولید و صادرات و ارتقای بهره‌وری از آب در تولید محصولات کشاورزی و استفاده علمی و بهره برداری بهینه از سایر نهاده‌های تولید، عزم دولت را می‌طلبد.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو باید در جهت استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی اقدام به احداث استخرهای ذخیره آب و رساندن آب به مزارع با احداث کانال های 3 و 4 و همچنین لوله کشی در سطح مزارع و انتقال آب توسط لوله به مزارع و در صورت وجود آب با کیفیت، استفاده از آبیاری تحت فشار برای جلوگیری از پرِت آب و صرفه جویی در آب به صورت رایگان برای کشاورزان اقدام کند.

انتهای پیام/63001/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول