اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کانون تخصصی تئاتر خیابانی کشور:

مریوان مرکز ثقل رسمی از نظر بین‌المللی بودن تئاتر خیابانی است

مدیر کانون تخصصی تئاتر خیابانی کشور گفت: مریوان مرکز ثقل رسمی از نظر بین‌المللی بودن تئاتر خیابانی است.

مریوان مرکز ثقل رسمی از نظر بین‌المللی بودن تئاتر خیابانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مریوان، شهرام نوشیر دوشنبه شب در جلسه بررسی نقاط ضعف و قوت تئاتر خیابانی مریوان اظهار داشت: در ابتدا به عنوان یک هنرمند تئاتری در جشنواره فجر شرکت کردم که با دیدن یکی از آثار برگزیده شده تصمیم گرفتم که راه خود را از جشنواره جدا سازم و همین دلیلی بر این شد که به یاد دوست‌های شهیدم در مناطق مرزی، به این مناطق سفر کنم و در هر منطقه‌ای یک اجرای تئاتر خیابانی داشته باشم.

نوشیر با انتقاد از اینکه عملکرد و نگاه مسئولان در سال‌های پیش با کم لطفی‌های فراوانی همراه بوده افزود: بدون اینکه با جایی قرارداد ببندم بیش از 23 هزار کیلومتر از مرزهای ایران را با پسر و زنم برای اجرای نمایش گشتم و نمایش خیابانی اجرا کرده‌ام.

مدیر کانون تخصصی تئاتر خیابانی کشور با اشاره به نقش شهرستان مریوان در هشت سال دفاع مقدس و حفظ آثار و ارزش‌های اسلامی ایران ابراز داشت: امروزه مریوان که یک شهر مرزی است و تا دیروز در زیر آوارهای جنگ در حال از بین رفتن بود با همت مسئولان و هنرمندان این شهرستان در حال بازیابی است و ما شاهد رشد روزافزون آن هستیم.

وی مریوان را تنها مرکز ثقل رسمی از نظر بین‌المللی بودن تئاتر خیابانی خواند و افزود: با توجه به جنگ‌زدگی این دیار اجرای یک تئاتر خیابانی آن هم به شیوه‌ای بین‌المللی رویدادی است بسیار مهم و قابل توجه که هم مسئولان و هم هنرمندان این دیار باید از آن نهایت استفاده را ببرند.

نوشیر با انتقاد از کم لطفی‌های مسئولان در نحوه برخورد با هنرمندان افزود: جایگاه هنرمندان در کشور جایگاهی بس عظیم است و باید به هنرمندان احترام کامل گذاشت که امروزه هنر و هنرمندان نه تنها از طرف مسئولان بلکه از سوی خود هنرمندان نیز در جایگاه و ارزش والای هنری خود قرار ندارند.

این مسئول پست‌های سازمانی را دلیل بر پاسخگو نبودن مسئولان ندانست و عنوان کرد: باید دیدهای مسئولان و نگاه‌ها به تئاتر خیابانی به عنوان یک دید فرهنگی باشد و هنرمندان این عرصه سبک شمرده نشوند.

وی تئاتر را ساخت یک تاریخ هنری خواند و افزود: تمام هنرمندانی که امروزه مشغول اجرای هنر تئاتر خیابانی هستند روزی خود یک حماسه‌ساز تارخی خواهند شد و در آن به عنوان یک هنرمند که در شکل‌گیری فرهنگ جامعه‌اش نقش بسزایی داشته نگریسته خواهد شد.

مدیر کانون تخصصی تئاتر خیابانی کشور آسیب‌شناسی تئاتر را یکی از راه‌های مهم بالابردن کیفیت جشنواره دانست و اذعان داشت: قبل از برگزاری جشنواره باید ما هدفمان را از برگزاری این جشنواره روشن نمائیم و باید بدانیم که اگر فقط بخواهیم اجرا داشته باشیم کیفیت کاری را از دست خواهیم داد و این آسیب جدی بر پیکر تماشاچیان و هنر هنرمندان این دیار وارد می‌کند.

نوشیر نبود خروجی پژوهشی را یکی دیگر از مشکلات تئاتر مریوان دانست و عنوان کرد: ایجاد پژوهش کاری است که قبلا مسئولان باید انجام دهند اما متاسفانه بدلیل نبود بودجه این کار تا به حال انجام نشده است.

این مسئول در پایان سخنان خود با عنوان اینکه باید خروجی‌های تئاتر خیابانی را از نظر کیفی و کمی در نظر داشت متذکر شد: تمام سعی و تلاش ما در برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان این خواهد بود که تمامی کارهایی که به این جشنواره راه پیدا می‌کنند از بهترین کارهای ایران باشند و کارهای ضعیف و یا بدون مایه را به این جشنواره راه ندهیم. 

انتهای پیام/79008/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول