اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) عنوان کرد

تلاش صهیونیسم برای ترویج مبانی کلامی شیعی با رویکرد غربی

رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: دشمنان به ویژه صهیونیست‌ها سعی دارند معارف اسلامی را به خوبی رصد کرده و با زبان خود آنها را ترویج کنند.

تلاش صهیونیسم برای ترویج مبانی کلامی شیعی با رویکرد غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محمد تقی سبحانی دوشنبه‌شب در مراسم افتتاحیه پژوهشگاه قرآن و حدیث که در سالن همایش‌های موسسه دارالحدیث قم برگزار شد با اشاره به فقه و کلام به عنوان ارکان علوم اسلامی، اظهار کرد: فقه دانشی پویا و دائماً در حال گسترش بوده، اما در سده‌های اخیر به دانش کلام در سراسر جهان اسلام بی‌مهری‌های فراوانی صورت گرفته است.

وی افزود: حاصل این بی‌مهری آن است که امروز در مقابل تهاجم فکری و معنوی غرب کم سلاح هستیم و قدرت دفاع در مقابل اندیشه‌های رقیب را نداریم.

رئیس پژوهشگاه کلام اهل بیت(ع) پژوهشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه علم کلام اسلامی هنوز ناظر به اشاعره و معتزله و بسیار قدیمی است، گفت: این علم از منابع وحیانی یعنی قرآن و حدیث فاصله گرفته به همین دلیل گروه‌های کلامی سعی در برطرف کردن این آسیب‌ها هستند.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم به کلامی اسلامی و شیعی مبتنی بر کتاب و سنت با جوهره عقلانیت برسیم نیاز داریم که منابع مرجع مورد نیاز را تامین کنیم به همین دلیل متون حدیثی در موسسه دارالحدیث به خوبی فراهم شده‌اند ضمن اینکه لازم است روش‌شناسی و منابع معرفتی علم کلام را تدوین کنیم که گروهی با همین عنوان تشکیل شده و توانسته‌ است بسترهای جدیدی را در این حوزه فراهم کند.

سبحانی با اشاره به بهره‌گیری از روش‌های نوین پژوهشی در پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: مطالعات موضوعی یعنی کار فقیهانه بر روی علم کلام در گروه مربوطه دنبال می‌شود و مطالعات تطبیقی هم سعی می‌کند به پدیده‌ها و افکار نوپدید پاسخ دهد.

رئیس پژوهشگاه کلام اهل بیت(ع) پژوهشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد: دشمنان به ویژه صهیونیست‌ها سعی دارند معارف اسلامی را به خوبی رصد کرده و با زبان خود آنها را ترویج کنند؛ امروز دو دانشگاه مهم در اسرائیل مختص مطالعات کلامی شیعه فعالیت می‌کنند و همچنان به توسعه خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: در زمینه مطالعات کلام اهل بیت(ع) کمبود نیروی تخصصی زبده احساس می‌شد به همین دلیل به تربیت محققان جوان پرداختیم و امروز 30 نفر از آنها در همین پژوهشکده مشغول به فعالیت شده‌اند و 60 مقاله علمی هم نتیجه کار آنهاست.

انتهای پیام/78004/ذ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول