اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرماندار چابهار:

ثبت به موقع وقایع ولادت و فوت باید فرهنگ‌سازی شود

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار چابهار گفت: ثبت به موقع وقایع ولادت و فوت باید بین مردم بومی شهرستان چابهار فرهنگ‌سازی شود.

ثبت به موقع وقایع ولادت و فوت باید فرهنگ‌سازی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از چابهار، مهدی سرحدی ظهر امروز در نخستین جلسه شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی شهرستان چابهار در سال‌جاری اظهار داشت: در حوزه جنوبی استان سیستان و بلوچستان به دلیل فرهنگ سنتی حاکم بر مناطق، خانواده‌ها درصدی از وقایع ثبتی بخصوص فوتی را به دستگاه‌های متولی اعلام نکرده و کماکان از مدارک فرد فوت شده نیز استفاده‌های غیرقانونی صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: دیر ثبتی و کم ثبتی وفات یکی از مشکلاتی است که در چابهار و به ویژه در مناطق روستایی، ریشه در عوامل فرهنگی و اجتماعی محلی دارد و این مهم برنامه‌ریزی برای توسعه را با مشکل مواجه می‌سازد و پیامدهای نامناسبی برای انتظامی، امنیتی و همچنین پیامدهای مربوط به نظام آماری برای کشور به دنبال دارد.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری چابهار ادامه داد: برای رفع این مشکل در این مناطق باید بصورت گسترده از حضور و نفوذ علما و همچنین اطلاع رسانی استفاده شود تا با تشریح عواقب ثبت نکردن وقایع حیاتی برای عموم مردم، آنان را نسبت به اینکه این اقدام آنها می‌تواند تبعات و ناهنجاری‌های غیرقابل جبرانی برای کشور به همراه داشته باشد، کاملا آگاه کنند.

سرحدی یادآور شد: باید در این راستا مسولان امر با برنامه‌ریزی هدفمند و کاربردی زمینه را برای ثبت دقیق و به موقع وقایع ثبتی بیش از پیش فراهم کنند.

در چهارماهه نخست امسال 2517 مورد ولادت ثبت شده است

در ادامه این جلسه رئیس اداره ثبت احوال شهرستان چابهار نیز با بیان اینکه در چهار ماهه نخست سال‌جاری 2 هزار و 517 مورد ولادت و 401 مورد فوت در این شهرستان ثبت شده، بیان داشت: قطعا آمار دقیق میزان فوت شدگان بیش از این تعداد بوده که افراد به دلایل مختلف اقدام به ثبت فوت شدگان نمی‌کنند.

عبدالحکیم بکران ادامه داد: در صورتیکه افراد پس از ولادت اقدام به ثبت آن نکنند با جریمه‌های مالی مواجه خواهند شد و در صورتیکه که اگر به موقع اقدام کنند با 50 هزار ریال می‌توانند صاحب شناسنامه شوند.

وی متذکر شد: در مدت فوق 668 مورد ازدواج و 46 مورد طلاق در این شهرستان ثبت شده که مشارکت مردمی در ثبت به موقع وقایع حیاتی می‌تواند ما را در ارائه آمارهای دقیق و جامع کشوری و در نتیجه برنامه‌ریزی کاربری برای توسعه منطقه بیش از پیش یاری کند.

انتهای پیام/75004/ن30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول