اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارگردان فیلم از گهواره تا ماه:

ساخت فیلم‌های دفاع مقدس با کمبود بودجه مواجه است

کارگردان فیلم از گهواره تا ماه گفت: در حال حاضر فیلم‌های خوب دفاع مقدس کم و انگشت‌شمار است و به نظرم وجود مشکلات بودجه‌ای از مهم‌ترین دلایل موجود در راستای ساخت فیلم‌های دوران دفاع مقدس محسوب می‌شود.

ساخت فیلم‌های دفاع مقدس با کمبود بودجه مواجه است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مردم ایران طی هشت سال دوران دفاع مقدس شهدای بسیاری را تقدیم نظام و انقلاب کرده و مردم آزادی و اقتدار امروز خود را در عرصه‌های بین‌المللی مدیون خون شهدای دوران دفاع مقدس هستند، هر ساله برنامه‌ها و فیلم‌های بسیاری با مضمون دفاع مقدس در سطح کشور اجرا می‌شود و امیدواریم که این فیلم‌ها بخشی از دلاور ‌مردی‌های شهدای انقلاب را جبران کند، در حال حاضر سعید چاری به عنوان کارگردان فیلم از گهواره تا ماه در حال ساخت این فیلم با موضوع دفاع مقدس است که به دنبال این موضوع خبرنگار فارس نسبت به گفت‌و‌گوی تفصیلی با این کارگردان اقدام کرده است.

فارس: نام فیلم جدید شما چیست؟

چاری: از گهواره تا ماه یک فیلم دو‌محوری بوده که این فیلم برای ایران و دفاع مردم از نظام جمهوری اسلامی ایران ساخته شده و حمله عراق به ایران به عنوان مهم‌ترین بخش این فیلم محسوب می‌شود و جمله معروف امام خمینی (ره) در زمان دستگیری این بزرگوار توسط ساواک مبنی بر اینکه سربازان من در گهواره هستند و خوابیدن به عنوان اصلی‌ترین موضوع این فیلم تلقی می‌شود.

فارس: این فیلم در مورد چه شخصیت‌هایی ساخته شده است؟

چاری: فیلم درباره شهید همت و شهید چمران و عملیات‌های دفاع مقدس  بوده که در این فیلم پنج عملیات را به تصویر کشیده‌ایم.

فارس: داستان این فیلم با چه عملیاتی کلید خورده است؟

چاری: این فیلم با عملیات کمان 99 کلید خورده و در این عملیات، نیروی هوایی در نخستین روز جنگ خلبانان و جنگنده‌های ایرانی با عملیات خود عراق را بمباران کردند و همچنین در این عملیات شهدایی مانند خلبان شهید عباس دوران و خلبانان بسیار دیگری به درجه شهادت دست یافتند.

فارس: سایر عملیات‌های کلید خورده در این فیلم به کدام عملیات‌ها اختصاص دارد؟

چاری: در عملیات دریای مروارید به عنوان عملیات دوم شهید محمدابراهیم همت کاپیتان ناوچه پیکان بود و عملیات فاوو نیز به عنوان سومین عملیات کلید خورده در این فیلم محسوب می‌شود و عملیات چهارم  و پنجم این فیلم نیز به عملیات‌های زمینی اختصاص داشته که شهید همت و شهید چمران در این عملیات‌ها حضور دارند و شهید همت در عملیات خیبر به درجه شهادت نائل می‌شوند و در این فیلم بخشی از زندگی شهید چمران در آمریکا، بازگشت این شهید بزرگوار به ایران و رفتن وی به جبهه به نمایش گذاشته شده است.

فارس: فیلم از گهواره تا ماه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

چاری: در حال حاضر این فیلم در مرحله تصویر‌برداری، تدوین هم‌زمان و دو بخش کامل شده و بخش‌های ناوچه و شهید همت به پایان رسیده است.

فارس: مخاطبان فیلم از گهواره تا ماه چه افرادی هستند؟

چاری: افراد عام جامعه از مخاطبان این فیلم هستند و این فیلم در زمینه کودک ساخته شده و داستان فیلم از گهواره تا ماه به بچه‌های سال 1342 اختصاص دارد که در گهواره بودند و پس از بزرگ شدن با انقلاب خود از ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی ایران دفاع کردند و در سال 1359 با حضور در جبهه از کشور ایران دفاع کردند و در سال 1359 نیز بچه‌هایی به دنیا آمدند که در سال گذشته به عنوان دانشمندان هسته‌ای ایران به جهان معرفی شدند.

فارس: فیلم از گهواره تا ماه در مجموع به چه افرادی اختصاص دارد؟

چاری: در مجموع این فیلم با موضوع دفاع مقدس به قشر کودک و نوجوان اختصاص دارد.

فارس: در صورت تمایل در ارتباط با مرد بازیگر مورد علاقه خود توضیح بدهید و آیا در این فیلم بازیگر جدیدی به چشم می‌خورد؟

چاری: بازیگرانی 50 درصد فیلم را بازی کرده‌اند و بازیگرانی از جمله شراره رخام ، مهردار فلاحتگر، ثنا صادقی، حبیب الله‌یاری، امیر زری‌وند، سیاوش قاسمی، محمدامین شفیعی، مهدی الله‌یاری و علیرضا نجاتمند در حال اضافه شدن به لیست بازیگران این فیلم هستند و برخی دیگر از بازیگران نیز برای بازی در این فیلم در نظر گرفته شده‌اند.

فارس: نکته جالب توجه و چشم‌گیر این فیلم چیست؟

چاری: فرض وجود امام خمینی (ه) در سال 42 و گریم‌های مشابه بازیگران این فیلم با شهید چمران، شهید همت، ناخدا همتی، بنی صدر و امام موسی صدر از مهم‌ترین نکات قابل توجه این فیلم است.

فارس: با توجه به اینکه هفته دفاع مقدس در شهریور ماه قرار دارد، آیا درصدد پخش این فیلم در صدا و سیما هستید؟

چاری: در مرحله فیلمبرداری و در زمان آماده شدن فیلم در زمینه پخش شدن فیلم از گهواره تا ماه تصمیم خود را می‌گیرم.

فارس: چه موضوعی شما را جذب فیلم‌های جنگی و دفاع مقدس کرده است؟

چاری: تاکنون کار‌های بسیاری مانند من سال‌های حادثه و تله فیلم پشت دیوار باغ داشته‌ام، اما فیلم دفاع مقدس برای شهدا و افراد بزرگ جذابیت خاصی دارد و اگر چه 20 سال از زمان جنگ می‌گذرد، اما ما باید دین خود را با ساختن این فیلم‌ها به شهدا ادا کنیم و فیلم‌های دفاع مقدس زمان جنگ و شهدای دوران دفاع مقدس را به نسل‌های آینده نشان می‌دهد و در این فیلم قهرمان وجود ندارد و تمام این افراد از قهرمانان واقعی جنگ هستند.

فارس: شخصیت‌های اصلی این فیلم به چه افرادی اختصاص دارد؟

چاری: شهید چمران و شهید همت از شخصیت‌های اصلی بخش کلی فیلم هستند و در این فیلم شهدای دانش‌آموز و شهدای زن نیز حضور دارند و کاراکتر به نام علی و یک شهید روحانی در این فیلم وجود دارد که تمام این کاراکتر‌ها واقعی و اصلی بوده‌اند که در زمان جنگ حضور داشتند.

فارس: کدام یک از فیلم‌هایی که تاکنون ساخته‌اید به دلتان نشسته است؟

چاری: جواب دادن به این سئوال سخت است، اما موضوع این فیلم را خیلی دوست داشتم، چرا که موضوع این فیلم به دلیل اینکه برای شهدا بوده از جذابیت بالایی برخوردار است و یک حس خوب وصف نکردنی نسبت به فیلم از گهواره تا ماه دارم و کار برای شهدا و دفاع مقدس حال و هوای خوب و ویژه‌ای دارد.

فارس: با توجه به اینکه شما یک فیلم‌ساز و کارگردان خوبی برای دفاع مقدس محسوب می‌شوید و با وجود ساخته شدن این فیلم‌ها در زمینه دفاع مقدس آیا حق مطلب در این فیلم‌ها ادا شده و به نظر شما فیلم‌های دفاع مقدس باید به کدام سمت و سو برود؟

چاری: در حال حاضر فیلم‌های خوب دفاع مقدس کم و انگشت‌شمار است و فیلم دوئل به عنوان یکی از بهترین کار‌های ابراهیم حاتمی‌کیا یکی از جذاب‌ترین و زیبا‌ترین این فیلم‌ها به شمار می‌رود، اما به نظر من وجود مشکلات بودجه‌ای از مهم‌ترین دلایل موجود در راستای ساخت فیلم‌های دوران دفاع مقدس است و فیلم‌سازان در زمان ساخت یک فیلم باید اعتبارات بالایی را برای ایجاد انفجار هزینه کنند و در حال حاضر برای ساخت این فیلم از جلوه‌های ویژه به صورت حرفه‌ای استفاده شده و برخی از فیلم‌سازان به دلیل کمبود‌های بودجه‌ای نمی‌توانند به صورت حرفه‌ای کار کنند و این موضوع سبب خراب شدن فیلم این افراد می‌شود.

فارس: آینده فیلم‌سازی را چطور تصور می‌کنید؟

چاری: آینده روشنی در انتظار فیلم‌سازان و فیلم‌های دفاع مقدس کشور قرار دارد و اگر چه ساختن فیلم جنگی سخت است، اما تمام این سختی‌ها بسیار جذاب و جالب برای فیلم‌سازان دفاع مقدس است.

فارس: مهم‌ترین هدف فیلم‌سازان از ساخت فیلم‌های دوران دفاع مقدس چیست؟

چاری: فیلم‌سازان این فیلم‌ها را برای ادای دین به شهدا می‌سازند و شهدای دوران دفاع مقدس به گردن تمام مردم حق بالایی دارند و فیلم‌سازان با ساختن فیلم‌های دفاع مقدس علاقه خود را به شهدا نشان می‌دهند.

فارس: آیا پس از این کار سخت جذاب، ایده دیگری و فیلم دیگری در دست ساخت دارید یا پس از اتمام این فیلم به دنبال قرار گرفتن در استراحت هستید؟

چاری: در حال حاضر این فیلم تا یک یا دو ماه آینده آماده نمی‌شود، اما چند کار دیگر وجود دارد که پروانه ساخت  آن دریافت و آماده شده، اما بخش‌هایی از فیلم سال‌های حادثه باقی مانده و پس از پایان فیلم از گهواره تا ماه باید نسبت به اتمام این بخش‌ها اقدام کنیم و پس از آن نیز باید شرایط زمانی برای ساختن اثری جدید در نظر گرفته شود.

==============

گفت‌و‌گو از پروین احمدی

==============

انتهای پیام/63004/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول