اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آمریکا چگونه با پایگاه‌های نظامی خود در خاک آلمان جاسوسی‌ می‌کند

شبکه خبری دویچه‌وله در گزارشی به نقش پایگاه‌های نظامی آمریکا در جاسوسی‌های این کشور پرداخت.

آمریکا چگونه با پایگاه‌های نظامی خود در خاک آلمان جاسوسی‌ می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «دویچه‌وله»، با گذشت 20 سال از پایان جنگ سرد، آمریکا همچنان چندین پایگاه نظامی در آلمان دارد و کارشناسان معتقدند که این پایگاه‌ها نقش کلیدی برای فعالیت‌های آژانس امنیت آمریکا (NSA) ایفا می‌کنند.

در این گزارش آمده است که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان پیش از تعطیلات تابستانی در کنفرانسی خبری گفت: «قانون آلمان در خاک آلمان اجرا می‌شود و هر کسی که اینجا کار می‌کند باید به آن احترام بگذارد.» البته مرکل این سخنان را در مورد ارتباط سرویس‌های اطلاعاتی کشورش با آمریکا گفت. با این حال پس از اینکه مرکل به تعطیلات رفت، روزنامه انگلیسی «گاردین» خبر از استفاده از نرم‌افزار «XKeyscore» با اهداف جاسوسی داد. در این گزارش نشان داده شده است اطلاعات در سازمان جاسوسی آمریکا بیشتر از سرورهایی در آلمان به دست آمده‌اند تا از آمریکا. 

اما اکنون این موضوع مطرح است که آژانس امنیت آمریکا و دیگر سرویس‌های امنیتی این کشور به شاهراه‌های اطلاعاتی اینترنتی آلمان به وسیله پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاک این کشور دسترسی داشته‌اند. 

آمریکا در سراسر جهان چند صد پایگاه نظامی دارد.بیش از 50 هزار سرباز آمریکایی هم‌اکنون در آلمان به سر می‌برند که از  تمامی نیروهای نظامی بلژیک بیشتر است.

«ساندرو گایکن» کارشناس فناوری‌های برتر از دانشگاه آزاد برلین معتقد است که آمریکا از این پایگاه‌های نظامی  برای دسترسی به کابل‌های ارتباطی استفاده می‌کند. گایکن در این مورد می‌گوید: « به این ترتیب شما می‌توانید از لحاظ فیزیکی به شاهراه‌های ارتباطی نزدیک باشید. این وضعیت را ملموس می‌کند.»

اما سوال اینجاست که آیا سازمان جاسوسی آمریکا واقعا می‌تواند بدون آگاهی از آلمانی‌ها به این اطلاعات دسترسی داشته باشد؟

گای‌کن معتقد است که چنین چیزی امکان‌پذیر است: « اگر سرورهایی در کشورهای هم‌پیمان وجود داشته باشد، امکان دسترسی مستقیم و قانونی به سیستم اطلاعاتی آنها به وجود می‌آید.»

زمینه‌ای قانونی برای جاسوسی

تفاهم‌نامه‌هایی  برای قانونمند کردن فعالیت‌های اطلاعاتی پایگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در آلمان وجود دارد.

همچنین در سال 1968 قانونی به تصویب رسید که بنابر آن به سرویس‌های اطلاعاتی آلمان امکان داده می‌شود تا بر سرویس‌های ارتباطات پستی و تلفنی  نظارت شود. 

بنابر این قانون همچنینی تفاهم‌نامه‌ای رسمی منعقد شده است که به کشورهای هم‌پیمان در آلمان اجازه می‌دهد تا برای اهداف امنیتی استراق‌سمع و  نظارت اطلاعاتی داشته باشند.

دوم آگوست نیز وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که پیمان 69/1968 با آمریکا و بریتانیا را به حالت تعلیق درآورده است. این اقدام در واکنش به افشاگری‌های اخیر صورت گرفت. 

«گیدو وستروله» وزیر خارجه آلمان چنین رویکردی را ضروری و پیامدی درست در نتیجه گفت‌وگوها درباره حریم شهروندی دانسته بود.

آیا این اعلام فقط اقدامی نمادین بود؟

نکته اینجاست که این فرمان چیزی را تغییر نداد. به این ترتیب حدس گمان‌ها درباره فعالیت‌های قانونی آژانس امینت آمریکا در آلمان ادامه خواهد داشت. آنچه روشن است این است که سازمان‌های اطلاعات آمریکا در پایگاه‌های نظامی این کشور در آلمان فعالیت دارند.

در این راستا وزارت دفاع آلمان فهرستی را منتشر کرد که در آن به شرکت‌هایی اشاره شده که از تخفیف‌های همکاری با نظامیان آمریکایی در آلمان بهره‌برده‌اند. در این فهرست به نام 207 شرکت اشاره شده است. «سیستم‌های تحلیل اطلاعاتی ارشد» یا « تحلیگران سیگنال‌های اطلاعاتی‌» از جمله نهادهایی هستند که در این فهرست به آنها اشاره شده است.

دولت آلمان در این مورد به خبرنگاران گفت که «فعالیت‌های تحلیلگری»  شامل اقدامات فنی و خدمات نظامی است اما در عین حال اعلام کرد که مطمئن نیست که دقیقا  کدام موارد انجام شده‌اند

موضوع زمانی جالب می‌شود که بدانیم شرکتی که «ادوارد اسنودن» مامور افشاگر پیشین سازمان جاسوسی آمریکا برای آن کار می‌کرده، برای فعالیت‌های جاسوسی در آلمان مجوز داشته است.

در مجتمع «داگر» چه رخ داده است؟

شماری از این شرکت‌های که از همکاری با آژانس اطلاعات آمریکا سود بردند با مجتمع داگر  (Dagger complex) واقع در «گریس‌هایم» نزدیک دارمشتات کار کرده‌اند. گفته می شود بیش از هزار آژانس اطلاعاتی در این مجتمع زیر زمینی فعالیت دارند.

«اریش اشمید انبوم» کارشناس امور اطلاعاتی معتقد است که آلمان در صورتی که ببیند حقوق شهروندان این کشور نقض می‌شود، می‌تواند از آمریکا بخواهد تا سازمانی مشابه آنچه در گریس‌هایم وجود دارد را تعطیل کند. اما این به معنای تقابل میان سازمان‌های اطلاعاتی است و این چیزی است که سرویس اطلاعات آلمان که سازمان کوچکی است، نمی‌تواند آن را تحمل کند.

انتهای‌پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول