اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

انتقاد سناتورهای آمریکایی از اقدام مسکو در اعطای پناهندگی به «اسنودن»

تعدادی از سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات آمریکایی از رئیس جمهور کشورشان خواستند تا برای دولت روسیه که به افشاگر برنامه‌های جاسوسی آمریکا پناهندگی داده است، تحریم‌ و مجازات‌هایی را لحاظ کند.

انتقاد سناتورهای آمریکایی از اقدام مسکو در اعطای پناهندگی به «اسنودن»

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه آمریکا از ایالت «کارولینای جنوبی»، اقدام روسیه در اعطای پناهندگی موقت به «ادوارد اسنودن» مامور سابق سیا و افشاگر برنامه های فوق محرمانه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا را «تغییر دهنده بازی» توصیف کرد.

این جمهوریخواه آمریکایی که یکی از منتقدان سرسخت اسنودن محسوب می شود، از روسیه به دلیل موافقت با اعطای پناهندگی به این مامور سابق سیا انتقاد و با صدور بیانیه ای اعلام کرد: اگر این گزارش ها درست باشند، آمریکایی های مستقر در واشنگتن باید این اقدام (روسیه) را عامل تغییر دهنده بازی در روابط ما با روسیه بدانند؛ آقای اسنودن به جرایم جدی متهم است و زندگی آمریکایی ها را در داخل و خارج به خطر انداخته است.

گراهام همچنین گفت که تصمیم دولت روسیه برای اعطای پناهندگی به اسنودن بحث برانگیز است و نشان دهنده فقدان واضح احترام ولادیمیر پوتین برای رئیس جمهور اوباما است.

این سناتور آمریکایی در ادامه بیانیه خود از کنگره و اوباما درخواست کرده است که برای دولت روسیه صراحتا مشخص کنند که اعطای پناهندگی آنها به اسنودن با واکنش قاطعانه ای روبرو خواهد شد.

گراهام پیشتر خواستار تحریم بازی های المپیک زمستانی 2014 به میزبانی روسیه شده بود.

این خبر در حالی منتشر می شود که «جان مک کین» جمهوریخواه ایالت «آریزونا» نیز تاکید کرده است که دولت آمریکا باید با گسترش فهرست «ماگینسکی»، اتمام طرح سپر موشکی در اروپا، گسترش ناتو، بخصوص با قبول عضویت گرجستان در این سازمان و کمک به مخالفان در داخل روسیه، به اقدام مسکو در اعطای پناهندگی به اسنودن پاسخی قاطع بدهد.

«رابرت منندز» رئیس کمیته امور بین الملل سنای آمریکا نیز معتقد است که تصمیم دولت روسیه برای اعطای پناهندگی سیاسی موقت به اسنودن به روابط دو کشور آسیب خواهد رساند.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نیز در پوشش این خبر نوشت که تعدادی از اعضای برجسته سنای آمریکا ضمن تمسخر تصمیم مسکو در قبال اسنودن، از دولت اوباما درخواست کرده اند که پیامدهای دقیقی را برای روسیه به عنوان دشمن دوران جنگ سرد آمریکا تعیین کند.

بر این اساس، «چارلز شومر» دموکرات نیویورک به منتقدان از پوتین ملحق شد و از اوباما خواست تا گروه 20 اجلاس قریب الوقوع خود را در روسیه برگزار نکند.

شومر در این باره گفت: روسیه از پشت به ما چاقو زد؛ آقای اسنودن یک ترسو است که فرار را انتخاب کرده است.

این دموکرات آمریکایی از حمایت از طرح بایکوت بازی های المپیک زمستانی روسیه امتناع کرد و گفت چنین اقدامی صرفا منجر به آسیب به ورزشکاران آمریکایی می شود. شومر بر وضع سایر تحریم ها علیه روسیه تاکید کرد.

«آناتولی کوچرنا» وکیل روسی اسنودن اعلام کرده است که اسنودن از روسیه به مدت یک سال پناهندگی گرفته و سالن تزانزیت فرودگاه مسکو که از تاریخ 23 ژوئن سال جاری میلادی و بعد از سفر هنگ کنگ به روسیه در این قسمت به سر می برد را ترک کرده است.

وکیل اسنودن همچنین اعلام کرده است که مکان اسنودن به دلایل امنیتی مخفی خواهد ماند.

اسنودن اخیرا در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «گاردین» از برنامه های فوق محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا از مکالمات تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان آمریکایی و خارجی پرده برداشته و توسط دولت واشنگتن به جاسوسی متهم شده است.

واشنگتن درخواست استرداد اسنودن از روسیه را مطرح اما مسکو با این درخواست مخالفت کرده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول