اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کلینی بررسی کرد

دلیل نگرانی آمریکا از اعطای پناهندگی به «ادوارد اسنودن»

کارشناس ارشد مسائل راهبردی در خصوص افزایش نگرانی آمریکا از اعطای پناهندگی روسیه به «اسنودن» تأکید کرد به اعتقاد برخی نمایندگان کنگره ادامه این مسئله می‌تواند به مناسبات مسکو ـ واشنگتن لطمه جدی و بزرگی وارد کند.

دلیل نگرانی آمریکا از اعطای پناهندگی به «ادوارد اسنودن»

به گزارش خبرگزاری فارس، سرمایه‌گذاری آمریکا طی 24 سال و خصوصاً در پنج سال اخیر در محیط مجازی در حال نتیجه‌گیری بود ولی امروزه با یک میانبر امنیتی محصول خود را تقدیم رقیب تاریخی خود کرده است. آیا این اتفاق یک ضربه است یا یک شکست اطلاعاتی بوده است؟ این موضوع بشدت کارشناسان راهبردی آمریکا را ناخشنود ساخته است. گفت‌وگویی با «محمد فرهاد کلینی»، کارشناس ارشد مسائل راهبردی در خصوص دلایل افرایش نگرانی در آمریکا در خصوص اعطای پناهندگی به «ادوارد اسنودن» انجام داده‌ایم.

 

آقای کلینی وضعیت موجود دراعطای پناهندگی موقت روسیه به اسنودن را چکونه ارزیابی می‌کنید؟

اداره فدرال مهاجرت روسیه رسماً از اعطای پناهندگی موقت به مدت 12 ماه به «ادوارد اسنودن»، مأمور سابق «سیا» خبر داد. این اعطای پناهندگی موقت روسیه به اسنودن موجی از واکنش ها را در آمریکا پدید آورده است. «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا بلافاصله با گروهی از نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه با هدف بررسی  برنامه‌های جاسوسی فاش شده این کشور نشست امنیتی و سیاسی داشت. در این جلسه همفکری سناتور «دایان فینستین»و «ساکسبی چمبلیس» رئیس و عضو بلندپایه کمیته اطلاعات سنا و سناتور «ران ویدن» و «مارک اودال» نیز که از حامیان شفاف سازی برنامه‌های جاسوسی آمریکا هستند بدقت مواضع دولت اوباما را دنبال کردند. آمریکا انتظار نداشت که اسنودن در روسیه ماندگار شود و تلاش‌های متعدد و گوناگونی را از طریق پایتخت‌ دو کشور دنبال کردند تا به یک وضعیت مطلوب برسند.

واکنش برخی از جمهوریخواهان قابل توجه است. مک‌کین بسرعت در این خصوص موضع‌گیری کرد، نظر شما چیست ؟

جمهوریخواهان تندرو از قبیل سناتور «جان مک کین» اقدامات روسیه را سیلی به صورت همه آمریکایی‌ها  قلمداد کردند. وی در این خصوص با مراجعه به رسانه‌ها اعلام کرد نخستین پاسخ به سیاست‌های مسکو گسترش قابل توجه فهرست «مگنیتسکی» است تا بتوان به کمک آن مسئولیت شماری از ناقضان حقوق بشر را زیر سؤال برد . وی در در همین بیانیه خود آورده است که «حرکت ما همچنین باید در جهت کامل کردن به برنامه سامانه موشکی در اروپا و همچنین توسعه جدید ناتو باید باشد، کشور گرجستان نیز باید به آن ملحق شود.» همچنین گفته می‌شود. مک کین از دولت اوباما خواسته است تا مخالفت خود را با محاکمه «میخائیل خودروفسکی»، مدیر سابق شرکت نفتی «یوکاس» و «آلکسی ناوالنی»، وبلاگ نویس مخالف دولت روسیه را دنبال کند.آنها سیاست مشت آهنین را تبلیغ می‌کنند وبا همه  ابزارها و راهکارها  شرایط را به بازی گرفته‌اند.البته همه این نوع موضعگیری در جهت منافع آمریکا نیست چون ناتوان جلوه دادن سیاست خارجی دولت اوباما همواره در دستور کار این نمایندگان بوده است.

بنظرمی رسد در آمریکا بدون اعلام رسمی موضع، سناریو امنیتی روسیه در برابر آمریکا کماکان مورد بررسی قرار دارد و جدا از بررسی بهره‌برداری تبلیغاتی رقبا بیشتر به ضربه و پیامدهای امنیتی موضوع نگریسته می‌شود. سرمایه‌گذاری آمریکا طی 24 سال و خصوصاً در پنج سال اخیر در محیط مجازی در حال نتیجه‌گیری بود ولی امروزه با یک میانبر امنیتی محصول خود را تقدیم رقیب تاریخی خود کرده است. آیا این اتفاق یک ضربه است یا یک شکست اطلاعاتی بوده است؟ این موضوع بشدت کارشناسان راهبردی آمریکا را ناخشنود ساخته است. فکر می‌کنم به هر حال آمریکا در میان مدت مجبور به تغییر شگردهای موثر سایبری خود خواهد شد.

به‌ نظر شما واکنش کشورهای اروپایی در این میان چگونه خواهد بود؟

فعلا یک وحدت رویه مشاهده نمی‌شود واین امکان وجود دارد تا در آینده موضوع مشترکی را بصورت حداقلی داشته باشند. دولت‌های اروپایی در موضوع اسنودن هم مشارکت داشته‌اند وهم ضربه خورده‌اند. در میان کشورهای اروپایی، دولت آلمان با نگرانی اختلاف جدید روسیه و آمریکا در خصوص پرونده اسنودن را دنبال می‌کند. برلین که موازنه مثبتی را در راهبرد خود میان روسیه و آمریکا طی سالیان اخیر را با دقت دنبال نموده است بخوبی می داند که در طول تاریخ بعنوان یک قربانی در اختلاف شرق و غرب استفاده شده است و موقعیت و اعتبار آلمان همواره مورد مناقشه قدرت‌های برتر بوده است. آنها اعتقاد دارند دخالت احتمالی نیروهای مخفی آمریکا در خاک روسیه می تواند موضوع اسنودن را به یک فاجعه در روابط روسیه و آمریکا بنماید. لذا برلین سعی در آرام سازی شرایط دارد و به مواضع محتاطانه مسکو بدقت توجه دارد تا آسیب جدیدی به راهبرد موازنه مثبت آلمان وارد نشود.

واکنش حداقلی آمریکا به روسیه  با توجه به شدت گرفتن پرونده اسنودن چگونه خواهد بود ؟

در اولین واکنش رسمی آمریکا احتمالاً موضوع سفر اوباما به مسکو در چارچوب روابط دوجانبه به تأخیر بیافتد ولی سناتور «رابرت منندز»، رئیس کمیته روابط خارجی سنا آمریکا، اعتقاد دارد این موضوع می‌تواند به مناسبات مسکو و واشنگتن لطمه جدی وبزرگی بزند. برخی مقامات  دیگر هنوز امیدوارند تا مسکو به یک مرحله جدید از تعامل با آمریکا قدم بگذارد وآمریکا از حالت برد و باخت خارج شود و به دنبال یک راه حل میانه باشد در این حوزه «جان بینر»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا  از اوباما خواسته است تا با پوتین وارد تعامل شود و موضوع اعطای پناهندگی موقت روسیه به ادوارد اسنودن را به گونه‌ای حل و فصل کند. او بدنبال اصل نجات چهره است و با توجه به موقعیت این موضوع در افکار عمومی آمریکا نگران پیامد‌های آن است. به نظر می رسد که جلسات بررسی باز و بسته آمریکا ادامه خواهد یافت و عمق واکنش دولت آمریکا طی چند هفته آینده بیشتر مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول