اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تبدیل بافت‌های روستایی به ظاهر شهری هنر نیست

محمدیان: اماکن دامی در انجام طرح‌های هادی روستایی لحاظ می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: منبعد در انجام طرح‌های مصوب هادی روستایی و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی توسط بنیاد مسکن، ساخت اماکن دامی نیز لحاظ می‌شود.

محمدیان: اماکن دامی در انجام طرح‌های هادی روستایی لحاظ می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در نشست با مدیران بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی که با هدف بررسی آخرین وضعیت ساخت اماکن دامی مناطق زلزله‌زده برگزار شده بود با اشاره به تفاهمنامه امضاء شده مابین معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی و مدیران ارشد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: طرح‌های هادی روستایی باید با حضور و نظارت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه تبدیل بافت روستاها به شهر بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های تولید، هیچ افتخاری ندارد ادامه داد: برابر آیین‌نامه و بخشنامه‌های موجود، در مناطق روستایی که به شهر تبدیل می‌شد فعالیت‌های کشاورزی و دامداری با محدودیت مواجه می‌شود و همین مسئله باعث از بین رفتن اشتغال در این مناطق می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه براساس ضوابط و مقررات شهرسازی در شهرها امکان کشاورزی و دامداری وجود ندارد ادامه داد: با تبدیل روستا به شهر، کار اقتصادی در این روستاها تعطیل شده و آنچه امروز مشاهده شده کارکرد اقتصادی کشاورزی و دامداری روستاهایی که به شهر تبدیل شده‌اند، بسیار کمرنگ شده است.

وی با بیان اینکه در روستاهایی که به شهر تبدیل می‌شود بافت روستایی و فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری نابود می‌شود، افزود: با توجه به اینکه اکثر ساکنان روستاها از راه‌های کشاورزی و دامپروری امرار معاش می‌کنند و عملاً اشتغالی در شهرهای جدید نیز وجود ندارد و این مهم سبب بیکاری کشاورزان و دامداران و مهاجرت آنان به ویژه جوانان به دیگر استان‌های کشور و سبب ایجاد مشکلات و آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

محمدیان با بیان اینکه این دغدغه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از مدت‌ها قبل به صورت انجام نامه‌نگاری‌های مختلف و برگزاری جلسات در صحن وزارت جهاد کشاورزی و استانداری پیگیری شده است، افزود: باید این نوید را به مردم پرتلاش استان بدهیم که با تلاش‌های فرزندان آنان بالاخره این دوندگی‌ها جواب داده و با امضای تفاهمنامه‌ای، مقرر شد تا مِنبعد در انجام طرح‌های مصوب هادی روستایی و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی توسط این نهاد انقلابی، با اخذ نظر سازمان‌های جهاد کشاورزی در کشور، درخصوص واحدهای دامی در زمان تهیه تصویب طرح‌های هادی انجام پذیرد.

وی با بیان اینکه مسئله مهاجرت روستاییان به شهرها از دیرباز مسئله‌ای مهم در کشور ما بوده که مشکلات عدیده‌ای را به همراه داشته است ادامه داد: در اینکه باید روستاها را مانند شهرها دارای امکانات مختلف رفاهی و تفریحی کافی کنیم بین همه مسئولین نظام اتفاق نظر وجود دارد ولی تبدیل بافت و شکل هندسی روستاها به شهر بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های تولید افتخاری نداشته و اینکه روستاهای کشور را به شهر تبدیل کنیم و کشور را بدون بافت روستایی بدون هیچ تولید دامی و گیاهی تجسم نماییم دور از منطق است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه انتقال امکانات شهری همچون برق، آب شرب سالم، گاز، آسفالت، امکانات درمانی و بهداشتی، آموزشی، اینترنت و ... به روستاها امر پسندیده و مطلوبی در راستای جلوگیری از مهاجرت روستاییان است تا آنها بتوانند به راحتی امرار معاش کنند و از مهاجرت آنها به شهرها جلوگیری شود افزود: همه این اقدامات برای این است که چراغ تولید خاموش نشده و کشاورزی و دامداری در روستاها تعطیل نشود.

وی با بیان اینکه با صدور مجوزهای ساخت و ساز مسکونی در حریم دامداری‌ها و مرغداری‌ها، امنیت خاطر فعالان این بخش و در نتیجه امنیت تولیدات دام و طیور در روستاها کاهش می‌یابد افزود: با تفاهمنامه امضا شده، حفظ و نگهداری دام روستایی در محل‌های مسکونی با رعایت موارد بهداشتی و زیست‌محیطی با اجرای طرح بهسازی اماکن دامی بلامانع بوده و دامداران باید با متراژ تعیین شده اقدام به نگهداری و پرواربندی دام‌ها کنند.

انتهای پیام/60002/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول