اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قم:

کبر و خودبینی فرمانده ارشد سپاه شیطان است

استاد حوزه علمیه قم کبر و خود برتربینی مقابل خدای متعال را از فرماندهان ارشد سپاه شیطان دانست و آن را ریشه تمام بدبختی‌ها و مشکلات امروز بشر ذکر کرد.

کبر و خودبینی فرمانده ارشد سپاه شیطان است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقر حیدری‌کاشانی در جمع نمازگزاران مسجد مقدس جمکران به تبیین روایتی از امام صادق (ع) با عنوان شرح جنود عقل و جهل پرداخت و اظهار داشت: امام صادق (ع) در این حدیث شریف 75 سردار سپاه عقل و 75 سردار سپاه جهل را بر می‌شمرد که در این میان یکی از سپاهیان سپاه عقل، تواضع و فروتنی در برابر خداوند متعال است و در مقابل آن، تکبر به عنوان یکی از فرماندهان ارشد سپاه جهل ایستاده است.

وی ادامه داد: ریشه تمام بدبختی‌ها و مشکلات امروز بشر به واسطه همین صفت تکبر و خود برتر بینی در برابر خدای متعال است، امام علی (ع) در روایتی می‌فرمایند به شدت از کبر بپرهیزید که منشأ دردناک‌ترین دردهای روح انسان است، کبر مادر تمام رذایل اخلاقی است. یعنی اگر کسی در برابر فرمان الهی و دستورات دینی اهل بیت (ع) ایستادگی کند این ایستادگی بر اثر کبر و خود برتر بینی او نسبت به پروردگار عالم است.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه منیت‌ها و خودیت‌های انسان سرمنشأ بروز فرعونیت‌ها در وجود انسان‌ها است بیان داشت: فرعون فردی یتیم، فقیر و بی‌سامان بود که خداوند به واسطه امتحان به او نعمت و قدرت داد ولی وجود رذیله کبر در او وی را به جایی رساند که گفت من خدای عالم هستم.

حیدری‌کاشانی افزود: این موضوع باید برای ما درس عبرتی باشد که با مراقبت از هوای نفس نگذاریم استعداد فرعون شدن در ما رشد کند، باید خود را با تواضع و فروتنی در مقابل خداوند که صفتی علیه تکبر و از سپاهیان مهم امام زمان (عج) است از خطر ابتلا به کبر ایمن سازیم.

وی ادامه داد: امام علی (ع) می‌فرماید از کبر بپرهیزید که سرمایه تمام طغیان‌ها و سرمنشاء تمام گناهان در مقابل خداوند متعال است. از سوی دیگر تمام واجبات دین از جمله نماز به واسطه از بین بردن این صفت رذیله در انسان واجب شده‌اند.

محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به تلاش دشمنان اسلام برای کمرنگ کردن موضوع نماز به بیان واقعه‌ای در زمان رسول اکرم (ص) پرداخت و گفت: در زمان پیامبر (ص) مشرکان که بررسی کرده بودند نماز چه آثاری را به همراه دارد به ایشان گفتند ما تمام دستورات اسلام را بررسی کرده و همه را به جز نماز قبول کرده و همگی مسلمان می‌شویم.

حیدری‌کاشانی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید خواندن نماز برای افراد امری سنگین است به جز قلب‌هایی که تواضع نسبت به خدا در آن جای دارد ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند مرز بین ایمان و شرک نماز است و خصوصاً در سجده نماز ضجه شیطان در عالم طنین انداز می‌شود.

وی گفت: علت نجاست کافر نیز همین است که وجودش سراسر تکبر نسبت به خدای متعال است و اگر به آن‌ها فرصت داده شود خود را تا مقام خدایی بالا می‌برند.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه سیطره مستکبران بر جوامع انسانی به وجود صفت کبر در آنان باز می‌گردد بیان داشت: در روایتی آمده است که اکثریت جهنمیان مستکبرین هستند و علت جهنمی شدن آنها نیز کبر و خود برتر بینی نسبت به پروردگار جهان است حال ممکن است برخی افراد مانند فرعون و نمرود در مقیاس بزرگتر تکبر کرده و به جهنم روند و برخی نیز در مقیاس کوچک‌تر فرعون خانواده خود باشند.

حیدری‌کاشانی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از خانم‌ها و آقایان در خانواده‌ها فرعونیت می‌کنند؛ بداخلاقی‌ها، بی‌حرمتی‌ها، تند خویی‌ها و بددهانی‌های زنان و مردان در محیط خانواده‌ها همه از بابت تکبر است، در واقع می‌توان گفت ریشه تمام مشکلات و ناراحتی‌های خانواده‌ها وجود کبر و نداشتن تواضع و فروتنی است که باید با به‌کارگیری تعالیم دینی و فرمایشات اهل بیت (ع) این صفت رذیله را از خود دور کرده و تواضع و فروتنی را در قلب و وجود خود جاری سازیم.

انتهای پیام/78009/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول