اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله علم‌الهدی در تفسیر سوره قدر:

سلطه شیطان بر انسان مانع لذت‌های اخروی و دنیوی می‌شود

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر امنیت انسان از سلطه و تهاجم شیطان در شب قدر، گفت: سلطه شیطان بر انسان مانع لذت‌های اخروی و دنیوی می‌شود.

سلطه شیطان بر انسان مانع لذت‌های اخروی و دنیوی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی صبح امروز در جلسه تفسیر سوره مبارکه قدر در مهدیه مشهد مقدس اظهار کرد: عبارت سلام در آیه مبارکه «سلام‌ هی‌ حتی‌ مطلع‌ الفجر»، پنج معنا داشته که مراد از سلام در این آیه بهشت و نقطه کمال مومن است.

وی افزود: "دارالسلام " یکی از اسماء بهشت بوده و خداوند با نزول این سوره به مومنان شب قدر را با عنوان بهشت و دارالسلام معرفی می‌کند؛ شب قدر از آن حیث بهشت معرفی شده که بندگان صالح پروردگار با خلوص نیت شب را همراه با عبادت صبح می‌کنند.

علم‌الهدی با تشریح اینکه یکی از دستاوردهای عظیم معنوی در شب‌های قدر، ایمن بودن در پناه پروردگار از شر شیطان رجیم است، یادآور شد: ایمن بودن و جان سالم بردن انسان از شر شیطان رجیم در شب قدر نیز مبین یکی دیگر از معانی سلام در سوره قدر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: سلطه شیطان بر انسان نه تنها آدمی را از اجر کمال اخروی باز می‌دارد بلکه سبب تجربه لذات تلخ و نادرست و نابجای مادی در دنیا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شب‌های قدر اوج ناتوانی شیطان است چرا که در این شب‌های معنوی ابزار شیطان که تجلی زیبایی در آئینه گناه است، کاربردی ندارد، شب قدر شبی است که بندگان تا صبح به درگاه الهی استغفار و عبادت می‌کنند.

امام جمعه مشهد مقدس از شب‌های قدر با عنوان شب‌هایی برای رسیدن به اوج کمال و رضایت الهی یاد کرد و اذعان داشت: بهشت به معنی لذایذ جسمانی نبوده بلکه اوج لذت برای مومن در بهشت رضایت و قرب الهی است.

علم‌الهدی ادامه داد: دو نوع شب زنده‌داری داریم، یک دسته کسانی هستند که به امید رسیدن به قرب الهی شب را تا صبح به استغفار و عبادت می‌پردازند و گروه دیگر کسانی که در مسیر خواهش‌های نفسانی و لذایذ جسمانی شب را تا به صبح در میهمانی‌ها و پارتی‌های شبانه می‌گذرانند.

وی تصریح کرد: جهنم با عنوان انحطاط و ذلت آدمی مطرح است و کسی که در این دنیا به عیاشی و خواهش‌های نفسانی خود بپردازد عاقبتی جز جهنم در انتظارش نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری از یکی دیگر از معناهای سلام در این سوره مبارکه یاد کرد و گفت: در ادبیات عرب برای نشان دادن اوج وجود یک صفت از مصدر استفاده می‌شود؛ سلام در این آیه سوره قدر به معنای سلامت تمام و کمال در شب قدر است.

امام جمعه مشهد مقدس تاکید کرد: ابوالفتوح به نقل نبی مکرم اسلام فرموده است که مراد از سلام در این آیه، سلام فرشتگان خدا است؛ در شب‌های قدر بنده‌ای که تا سپیده دم صبح به عبادت بپردازد مورد سلام و درود فرشتگان خدا قرار می‌گیرد.

به گفته آیت‌الله علم‌الهدی مومن وقتی در جایگاه حقیقی خود در بهشت قرار می‌گیرد نیز فرشتگان الهی سلام و درود خداوند را به وی می‌رسانند.

انتهای پیام/70023/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول