اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دانشیار دانشگاه کردستان هشدار داد

خطر ورشکستگی در کمین صنایع پرورش طیور کردستان

دانشیار رشته اقتصاد دانشگاه کردستان از عدم توجه به صادرات و انباشته شدن تولیدات بخش طیور در سنوات آتی به عنوان چالش اصلی و عامل سوق این صنعت به سوی ورشکستگی نام برد.

خطر ورشکستگی در کمین صنایع پرورش طیور کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، امیر رشیدی پنج‌شنبه شب در نخستین نشست بررسی راهکارهای تحقق حماسه اقتصادی کردستان در سنندج اظهار کرد: هم اکنون از 511 سالن پرورش طیور صنعتی در کردستان 490 سالن فعال بوده و سالانه 35میلیون قطعه تولید می‌کنند.

وی افزود: بر اساس مجوزهای در دست صدور و تقاضاهای ثبت شده تا سال 94 تعداد این واحدها به هزار و 41 واحد رسیده و ظرفیت تولید استان نیز به 83 میلیون قطعه جوجه خواهد رسید.

رشیدی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ارزش بازار سرمایه صنعت طیور کردستان 4هزار میلیارد ریال است که این مهم تا سال 94 به 8 هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت و بدون شک صنعت طیور بزرگترین صنعت در استان کردستان به شمار می‌آید.

وی افزود: هم اکنون ظرفیت تولید سالانه گوشت طیور در استان 60 هزار تن است که از این میزان 20هزار تن به 8 استان کشور و خارج از کشور صادر می‌شود.

این دانشیار دانشگاه کردستان اعلام کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها و ظرفیت‌های تعریف‌شده میزان تولید گوشت طیور استان در سال 94 به بیش از 160هزار تن افزایش خواهد یافت که در نتیجه 120هزار تن مازاد بر نیاز استان خواهد بود که در صورت عدم راهکارهای مناسب صادراتی شاهد ورشکستگی و مشکلات عدیده‌ای برای تولیدکنندگان استان خواهیم بود.

رشیدی افزود: هم‌اکنون بیش از 11 هزار نفر در صنعت طیور استان مشغول به کار هستند که تا سال 94 این تعداد به 25 هزار نفر خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: هرچند استان کردستان از لحاظ فعال‌بودن واحدهای صنعتی در حوزه طیور از رشد  15 درصدی نسبت به میانگین کشوری برخوردار است اما چالش‌های بسیار بزرگی از جمله کمبود مساعدت‌های بانکی، تولید انباشته و نبود راهکار مناسب بازاریابی و صادرات، نامتوازن بودن قیمت سویا، ذرت و سایر کنجاله‌های دامی ویژه طیور و مشکلات واردات خوراک طیور این صنعت را تهدید می‌کند.

رشیدی ابراز امیدواری کرد که مسئولان اجرایی استان در دولت آینده با در نظر گرفتن ویژگی‌های جغرافیایی، خاک حاصلخیز و منابع عظیم آبی در پشت سدهای استان زمینه را برای خودکفایی و تولید خوراک طیور در استان فراهم کنند و در خصوص افزایش کشتارگاه‌های صنعتی استان نیز در سریع‌ترین زمان ممکن چاره‌اندیشی شود.

وی همچنین اعلام کرد: در صورت جایگزینی گاز طبیعی به جای گازوییل در صنایع تولید طیور استان شاهد صرفه‌جویی 800میلیارد ریالی در این صنعت خواهیم بود که این مهم خود می‌تواند بسیاری هزینه‌ها در این حوزه‌ را کاهش دهد.

 رئیس خانه صنعت و معدن استان کردستان نیز در این نشست اظهار داشت: کمبود منابع مالی، عدم ثبات قیمت مواد اولیه و وجود قوانین دست و پاگیر در حوزه تولید از جمله موانعی است که رشد تولیدات و به تبع آن رشد اقتصادی استان را کند کرده است.

عبدالله کاردانی افزود: هم‌اکنون 12 انجمن فعال در بخش تولید استان و 2 کانون کارآفرینی فعال هستند که ارتباط بیشتر این انجمن‌ها با نخبگان و صاحب‌نظران دانشگاهی در حوزه اقتصاد می‌تواند راهکارهای عملی را برای رفع دغدغه‌ها و کاهش مشکلات آنان ارائه کند.

انتهای پیام/79006/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول