اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی‏فقیه در گلستان:

عدالت اجتماعی امیرالمومنین (ع) موجب شهادت ایشان شد

نماینده ولی‏فقیه در استان گلستان با تقسیم عدالت به دو دسته فردی و اجتماعی گفت: عدالت اجتماعی امیرالمومنین (ع) موجب شهادت ایشان شد.

عدالت اجتماعی امیرالمومنین (ع) موجب شهادت ایشان شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، آیت‏الله سید کاظم نورمفیدی پیش از ظهر امروز در جمع مردم روزه‎دار گرگان اظهار داشت: آن حضرت به تمام معنا تربیت‏ شده مکتب اسلام بوده و تمام معارف اسلامی یکجا در وجود و شخصیت آن حضرت تجلی یافت.

وی افزود: در میان تمام این صفات آنچه که بسیار از همه آشکار بود، شدت عدالت‏خواهی آن حضرت است.

حضرت علی (ع) در محراب عبادت به خاطر شدت عدالت‏خواهی کشته شد

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: این صفت آنقدر در وجود او بارز بود که جان خود را در این راه گذاشت و این جمله معروف «در محراب عبادت به خاطر شدت عدالتخواهی کشته شد» مؤید همین مطلب است.

نورمفیدی با بیان اینکه آخرین کلمات حضرت علی (ع) در ساعات آخر زندگی سفارش به دشمنی با ظالم و یاری مظلوم بود، تأکید کرد: این سفارش ناشی از نگاه عدالت‏‏طلبی آن حضرت بود.

وی با طرح این سئوال که آیا عدالت حضرت علی (ع) به معنای فردی و شخصی است؟ مانند عدالت امام جماعت که خودش شخصاً باید واجبات را انجام و محرمات را ترک کند، اظهار داشت: این عدالت نه تنها موجب شهادت نمی‏شود؛ بلکه احترام بیشتر وی را نیز به همراه دارد.

عدالت اجتماعی باید در تمام شئون زندگی رعایت شود

امام جمعه گرگان ادامه داد: عدالتی که موجب شهادت آن حضرت شد، عدالت اجتماعی و رعایت آن در تمام شئون زندگی مردم بود.

نورمفیدی توضیح داد: در این عدالت حق کسی نباید از بین برود و به عنوان یک تفکر اجتماعی باید در تمام شئون زندگی مردم رعایت شود.

به گفته وی، امیرالمومنین (ع) وقتی به مقام خلافت رسیدند خیلی صریح و روشن فرمودند من حقوقی که در گذشته پایمال شدند را به صاحبانشان برمی‏گردانم.

نگاه عدالت‏طلبانه حضرت علی (ع) به طور طبیعی تنش‏های اجتماعی به همراه دارد

نماینده ولی‏فقیه در استان گلستان تصریح کرد: توجه به آن جمله معروف ایشان که اگر اموال بیت‏المال به مهریه زنان هم رفته و یا با آنها کنیزانی خریداری شده باشند را برمی‏گردانم ولو اینکه مربوط به گذشته باشند حاکی از شدت عدالت‏خواهی آن حضرت است.

نورمفیدی اضافه کرد: به طور طبیعی این نگاه تنش‏های اجتماعی ایجاد می‏کرد و کسانی که در گذشته بهره‏مندی‏هایی داشتند می‏دیدند که دیگر از منافع گذشته خبری نیست.

وی گفت: این دسته از افراد با مشاهده رویکرد حضرت علی (ع) به موضوع عدالت جلساتی برگزار کرده و در نهایت نماینده‏ای را خدمت آن حضرت فرستادند تا از این روش دست بردارد، اما امیرالمومنین (ع) از موضع خود ذره‏ای کوتاه نیامد.

انتهای پیام/83003/ذ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول