اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل انتقال خون خراسان‌شمالی خبر داد

کاهش اهدای خون توسط بانوان خراسان‌شمالی

مدیرکل انتقال خون خراسان‌شمالی از کاهش اهدای خون توسط بانوان این استان طی چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

کاهش اهدای خون توسط بانوان خراسان‌شمالی

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، وحید سلماسی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته انتقال خون، با تاکید بر لزوم مشارکت بیشتر زنان در اهدای خون، اظهار کرد: طی چهار ماه سال جاری 5 هزار و 202 نفر در خراسان شمالی موفق به اهدای خون خود شدند که از این تعداد فقط 338 نفر زن بودند.

وی کم خونی را مهم‌ترین دلیل استقبال بسیار کم زنان برای اهدای خون دانست و از بانوان استان خواست تا با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون، مقدار آهن خون را ارزیابی کرده، در صورت تایید پزشکان خون اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای اهدای خون گفت: افزایش شاخص اهدای خون می‌تواند به ارتقای سلامت جامعه و رفع نیاز به خون و فرآورده‌های خونی کمک قابل توجهی کند.

وی با اشاره به اینکه طی امسال 6 هزار و 888 نفر به مراکز ثابت و سیار انتقال خون مراجعه کرده‌اند، افزود: از این تعداد 5 هزار و 202 نفر موفق به اهدای خون خود شدند.

سلماسی با بیان اینکه از نظر میزان اهدای مستمر خون خوشبختانه طی این مدت به 8/56 درصد رسیده است، اظهار کرد: اهدای مستمر خون در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8/2 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی همچنین از پاسخگویی 8/92 درصدی به درخواست‌های فرآورده‌های خونی از سوی مراکز درمانی استان خبر داد و گفت: از نظر توزیع فرآورده‌های خونی به درخواست مراکز درمانی طی چهار ماه نخست امسال از 7 هزار و 977 درخواست به 7 هزار و 397 درخواست پاسخ داده شده است.

* 1051 نفر در ماه رمضان خون اهدا کردند

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون یک هزار و 402 نفر به پایگاه‌های ثابت و سیار انتقال خون مراجعه نمودند که از این تعداد یک هزار و 51 نفر که 46 نفر آنها زن بودند موفق به اهدای خون خود شدند.

وی با بیان اینکه تعداد مراجعه کنندگان طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل 34/5 درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: همچنین میزان خون گیری 6/12 درصد و اهدای خون بانوان نیز طی این مدت 3/17 درصد کاهش یافته است.

* 430 نفر در شب‌های قدر در خراسان شمالی خون دادند

سلماسی اظهار کرد: طی لیالی قدر 582 نفر به مراکز ثابت و سیار انتقال خون استان مراجعه کردند که از این تعداد 430 نفر موفق به اهدای خون خود شدند.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد 29 نفر زن بودند، گفت:‌ این میزان نسبت به لیالی قدر سال گذشته رشد 5/4 درصدی در میزان مراجعه کننده و کاهش 5 درصدی از نظر خون‌گیری و رشد 32 درصدی میزان مشارکت بانوان در امر اهدای خون را نشان می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی با تاکید بر اینکه مردم باید اهدای خون خود را محدود به ایام خاصی نکنند، اظهار کرد: چون خون‌های اهدایی تاریخ انقضاء دارند و باید ذخیره در تمام مدت سال موجود باشد، در تمام ایام سال ما نیاز به خون و اهداکنندگان خون داریم.

* مردم خراسان شمالی پارسال 17 هزار و 400 واحد خون اهدا کردند

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: مردم نوع‌دوست استان سال گذشته، 17 هزار و 424 واحد خون اهدا کردند.

وی افزود: سال گذشته در مجموع 22 هزار و 582 نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه که از این تعداد 17 هزار و 424 نفر مجاز به اهدا خون شده و بقیه به دلایل مختلف پزشکی نتوانستند در این کار خیر مشارکت کنند.

سلماسی اظهار کرد: از نظر میزان مراجعه‌کننده به پایگاه‌های ثابت و سیار انتقال خون در سال 91 نسبت به سال 90 با رشد هفت درصدی مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه از نظر میزان اهدای خون بانوان طی این مدت با کاهش 8/25 درصدی مواجه بودیم، گفت: کاهش وزن، کم خونی، فشار خون پایین و ترس از اهدای خون از جمله علل کاهش مشارکت بانوان در امر اهدای خون است.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی همچنین به میزان درخواست فرآورده‌های خونی از سوی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان در سال 91 اشاره کرد و افزود: طی این مدت 34 هزار و 526 درخواست فرآورده خونی صورت گرفت که از این تعداد به 32 هزار و 196 درخواست پاسخ داده شد.

انتهای پیام/63001/ج40/مر3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول