اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

جلسه جنجالی مجلس

در جلسه علنی دیروز اعتبار نامه حسن آیت مطرح و تعدادی از نمایندگان در حمایت از دکتر حسن آیت شهادت دادند ، در این هنگام برخی نمایندگان از جمله حجتی کرمانی تلاش داشتند علیه آیت سخنرانی کنند که هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس جلسه این اجازه را به آنان نداد .

جلسه جنجالی مجلس

رخدادهای 4 مرداد 1359

چکیده

  • با سوال یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی صادق قطب زاده وزیر امورخارجه به مجلس احضار شد .
  • یک جاسوس زن آمریکایی که بیش از سه ماه قبل به عنوان یک خبرنگار آزاد وارد ایران شده بود و تاکنون برای سازمان سیا کار می کرد توسط ماموران کمیته مرکزی دستگیر شد .
  • دادسرا و دادگاه ویژه امور صنفی تهران شرایط خرید و فروش و وظایف خریداران و فروشندگان را اعلام کرد .
  • شمس الدین امیرعلایی سفیر برکنار شده ایران در فرانسه قصد بازگشت به کشور را ندارد،وی تصمیم دارد به بلژیک رفته و در آنجا زندگی کند .
  • اعتبارنامه دکتر حسن آیت در جلسه علنی مجلس مطرح و به تصویب نمایندگان ملت رسید . یک دستگاه چاپ و انتشار اسکناس های تقلبی هزار تومانی و صد دلاری توسط مامورین اداره آگاهی کشف شد .
  • بمب پرقدرتی زیر پل حافظ کشف و خنثی شد .
وزیر امور خارجه به مجلس احضار شد

با سوال یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی صادق قطب زاده وزیر امورخارجه به مجلس احضار شد . قطب زاده باید به این سوال پاسخ دهد که «چرا کارمندان وزارت امورخارجه در اوائل ماه مبارک رمضان در سفارت دولت بعثی عراق حاضر شده و سالگرد تاسیس حزب بعث را با خوردن ویسکی و شامپاین به صدام تبریک گفته اند؟»(1)

جاسوس دستگیر شده با اخذ کارت خبرنگاری از وزارت ارشاد ملی به لانه جاسوسی می رفته و سعی می کرده با گروگان ها تماس برقرار کند ، وی اعتراف کرده است که گروگانها با آمریکا و از طریق نامه در تماس هستند .  وی از آمریکا خواسته بود که اسلحه و مهمات بیشتری توسط هلیکوپتر از پاکستان ، ترکیه و افغانستان وارد ایران کند .

جاسوس زن آمریکایی دستگیر شد

یک جاسوس زن آمریکایی که بیش از سه ماه قبل به عنوان یک خبرنگار آزاد وارد ایران شده بود و تاکنون برای سازمان سیا کار می کرد توسط ماموران کمیته مرکزی دستگیر شد . اقدام به شناسایی گروه های ضد انقلاب برای مرتبط کردن آنها با آمریکا و سیا ، رساندن اسلحه و مهمات به گروه های مسلح ضد انقلاب به وسیله هلی کوپترهای آمریکایی و... از جمله موارد اتهامی جاسوس زن دستگیر شده است . (2)

گفتنی است جاسوس دستگیر شده با اخذ کارت خبرنگاری از وزارت ارشاد ملی به لانه جاسوسی می رفته و سعی می کرده با گروگان ها تماس برقرار کند ، وی اعتراف کرده است که گروگانها با آمریکا و از طریق نامه در تماس هستند .  وی از آمریکا خواسته بود که اسلحه و مهمات بیشتری توسط هلیکوپتر از پاکستان ، ترکیه و افغانستان وارد ایران کند . (3)

برای مبارزه با گرانفروشی ؛ کنترل اصناف از امروز آغاز شد

دادسرا و دادگاه ویژه امور صنفی تهران شرایط خرید و فروش و وظایف خریداران و فروشندگان را اعلام کرد . بر اساس شرایط در صورت مشاهده هر گونه تخلف صنفی پروانه کسب فروشندگان متخلف باطل می شود و متخلفین تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند . از این پس گرانفروشی ، احتکار ، تقلب و تخلف از وظایف صنفی در دادسرا و دادگاه ویژه صنفی بررسی خواهد شد . (4)

سفیر برکنار شده به کشور باز نمی گردد!

شمس الدین امیرعلایی سفیر برکنار شده ایران در فرانسه قصد بازگشت به کشور را ندارد . بر اساس گزارش های رسیده وی تصمیم دارد به بلژیک رفته و در آنجا زندگی کند . امیرعلایی از اعضای جبهه ملی اول بوده و در ابتدای پیروزی انقلاب به عنوان سفیر عازم فرانسه شد ، اقدامات او در پاریس با اعتراضات گسترده ایرانیان مقیم به ویژه دانشجویان مواجه شد ، دانشجویان از اوضاع سفارتخانه ایران گلایه داشته و حتی در اعتراض به عملکرد سفیر برای ساعاتی سفارتخانه ایران در پاریس را اشغال کرده بودند . (5)

در ادامه جلسه مجلس آیت الله خلخالی به سخنان آیت اعتراض کرد و خواستار ارائه سند از سوی وی شد ، آیت که تلاش داشت اسناد و سخنان خود را ارائه دهد با اعتراض مجدد خلخالی مواجه شد ، در این زمان آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جلسه به شدت به خلخالی اعتراض کرده و گفت : من احساس می‌کنم آقای خلخالی و برادرانشان تصمیم گرفته‌اند مجلس را به هم بزنند و من این مجلس را قاطع اداره می‌کنم و اخلال را به هیچ‌گونه تحمل نمی‌کنم من احساس می‌کنم موقعیت مجلس حساس است هرکس هر تذکری دارد به وسیله یادداشت بدهد به من آنهایی را که مصلحت باشد می‌خوانم و هیچ بداخلاقی را تحمل نمی‌کنم به هر قیمت تمام بشود.

جلسه جنجالی مجلس

اعتبارنامه دکتر حسن آیت در جلسه علنی مجلس مطرح و به تصویب نمایندگان ملت رسید . آیت طی سخنانی خواستار رای گیری علنی در مورد اعتبارنامه خود شد . در ادامه جلسه علنی دیروز تعدادی از نمایندگان در حمایت از دکتر حسن آیت شهادت دادند ، در این هنگام برخی نمایندگان از جمله حجتی کرمانی تلاش داشتند علیه آیت سخنرانی کنند که هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس جلسه این اجازه را به آنان نداد .

حجتی کرمانی : آقای هاشمی ! اعمال غرض کردید

حجتی کرمانی خطاب به هاشمی گفت : من اعلام می‌کنم که شما اعمال غرض کردید ،  به خدا مملکت درخطر است مسئله اعتبارنامه نیست، مسئله سیاسی است. همه مردم می‌دانند، آقا مسئله کل مملکت است شما چرا اینطور می کنید آقای هاشمی!آقا اجازه بدهید دو کلمه هم حرف بزنیم. اگر اجازه می‌دادید اینطور شلوغ نمی شد. حجتی کرمانی در دفاع از بنی صدر خواستار رای منفی به اعتبارنامه آیت شد .

تصویب اعتبار نامه آیت

در ادامه این جلسه محی الدین انواری گفت : من به نشانه اعتراض از نمایندگی مجلس استعفا می دهم ، هاشمی در پاسخ به وی گفت : خیلی خوب ، خوش آمدید ! پس از رای گیری علنی اعتبارنامه آیت با 114 رای موافق ، 30 رای مخالف و 26 رای ممتنع از جمع 170 رای اخذ شده به تائید نمایندگان ملت رسید . (6)

شبکه جعل اسکناس هزار تومانی و دلار کشف شد

یک دستگاه چاپ و انتشار اسکناس های تقلبی هزار تومانی و صد دلاری و مقادیری کاغذ مخصوص چاپ اسکناس توسط مامورین اداره آگاهی کشف شد و متعاقب آن سه نفر به اتهام جعل اسکناس دستگیر شدند.(7)

کشف بمب زیر پل حافظ

بمب پرقدرتی زیر پل حافظ کشف و خنثی شد . این بمب با اطلاع رسانی بموقع مردم از دیده شدن یک بسته مشکوک زیر پل حافظ کشف و خنثی شد . (8)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 4 مرداد 1359 ، صفحه 14

2- اطلاعات ، 4 مرداد 1359 ، صفحه 2

3- جمهوری اسلامی ، 4 مرداد 1359 ، صفحه 1

4- اطلاعات ، 4 مرداد 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 4 مرداد 1359 ، صفحه 1

6- جمهوری اسلامی ، 4 مرداد 1359 ، صفحه 8 و کتابخانه ، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ، مشروح جلسات علنی مجلس شورای اسلامی ، دکتر حسن آیت در ابتدای سخنان خود با اشاره به مخالفت سلامتیان با اعتبارنامه اش  اظهار داشت : روزی که احمد سلامتیان به اعتبارنامه من اعتراض کردند بسیاری در داخل مجلس خندیدند ولی تعجب نکردم خوشحال شدم برای اینکه به مصداق تعرف الاشیاء باضدادها من به ضدم شناخته می‌شدم. کسی که خواهیم دید در جبهه ملی دوم با شاهپور بختیار و خسرو قشقایی چه در خارج و چه در داخل همکاری داشته است، کسی که در جبهه ملی چهارم در سال 1357، آن جبهه ملی که امام اخیراً به حدی ناراحت بودند که فرمودند بروند گم شوند. هم سخنگو بود و هم معاون و کسی که الان دفتر به اصطلاح هماهنگی رئیس‌جمهوری و مردم را تشکیل داده و سنجش افکار این دفتر اعلام کرده است که امام خمینی در بین مردم 48 درصد طرفدار دارد و دیگری 68 درصد.

در ادامه آیت الله خلخالی به سخنان آیت اعتراض کرد و خواستار ارائه سند از سوی وی شد ، آیت که تلاش داشت اسناد و سخنان خود را ارائه دهد با اعتراض مجدد خلخالی مواجه شد ، در این زمان آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جلسه به شدت به خلخالی اعتراض کرده و گفت : من احساس می‌کنم آقای خلخالی و برادرانشان تصمیم گرفته‌اند مجلس را به هم بزنند و من این مجلس را قاطع اداره می‌کنم و اخلال را به هیچ‌گونه تحمل نمی‌کنم من احساس می‌کنم موقعیت مجلس حساس است هرکس هر تذکری دارد به وسیله یادداشت بدهد به من آنهایی را که مصلحت باشد می‌خوانم و هیچ بداخلاقی را تحمل نمی‌کنم به هر قیمت تمام بشود.

آیت در ادامه به سنجش افکار عمومی نهاد ریاست جمهوری اشاره کرده و گفت : سنجش افکاری که اعلام کرده بود مسعود رجوی نماینده اول تا سوم تهران خواهد شد چنین فردی با من مخالفت کرده است و این باعث افتخار من است.

وی در ادامه به غائله موسوم به نوار آیت اشاره کرده و گفت : آن روز که این ها آن نوار را با تحریف و با حذف بسیاری از آن که استخراج شده‌اش اینجا هست در روزنامه‌ها منتشر کردند من موضوع را تشبیه کردم به جریان سینما رکس آبادان که شاه به وجود آورد که مذهبی‌ها را بکوبد ولی مشتی شد بر مغز خودشان و این‌ها هم این را به وجود آوردند که حزب جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی را بکوبند ولی خواهیم دید که چه خواهد شد و تا به حال چه شده است.

آیت در ادامه به بررسی اظهارات سلامتیان در مورد عملکرد وی در جریانات دانشجویی سال 1340 پرداخت و گفت : سلامتیان دیروز فرمودند که آیت در روزهای 16 آذر سرکلاس می رفته و به دانشجویانی که سر کلاس نمی‌رفته اند برای آنها غایب می‌گذاشته است.این شماره اطلاعات سه شنبه 14 آذر 1340 است توجه کنید 19 سال پیش از قول من بالای آن تیتر هست، حالا من فرصت ندارم جزئیات مسئله را بگویم فقط قسمتی از آن را می‌خوانم. شروع صحبت من این است. در آن روزنامه نوشته است. آقای آیت دانشجوی رشته فوق لیسانس علوم اجتماعی اظهار داشت«ولاتحسین الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا» چند روز دیگر روز 16 آذر است. چند سال پیش در چنین ایامی به دستور دولت سپهبد زاهدی به منظور تجدید رابطه ننگین و اسارت آور با انگلستان سه تن از رزمندگان راه راستی و آزادی را در صحن مقدس دانشگاه به ضرب گلوله از پای درآوردند.»

آیت در ادامه به سوابق مبارزاتی خود اشاره کرده و گفت : اما مبارزات من در دانشگاه البته مشهور است و می‌دانند. آنهایی که این مسائل را می‌شنوند چه استاد و چه دانشجو می خندند. چون دیده‌اند که شدیدترین حملات را به دستگاه من می کرده‌ام و بارها به خاطر این به سازمان امنیت احضار شده ام و در پرونده ساواک منعکس است.

وی در ادامه به این اتهام پاسخ گفت که «آیت در کرسی های آزاد به وطن پرست ها از جمله اللهیار صالح حمله می کرد » .

آیت در مورد سوابق اللهیار صالح گفت : اللهیار صالح برای حضور مردم در مراسم جشن تولد ولیعهد اعلامیه می داده است و حال این فرد چگونه می تواند وطن پرست و انقلابی باشد ؟

وی در ادامه به موضوع نوار آیت پرداخته و اظهار داشت : من گفته بودم رئیس جمهور باید تا چهارسال حفظ بشود، رئیس جمهور را نباید از چارچوب قانون گذاشت تجاوز کند. گفتم ما باید دویست وهفتاد نفر نماینده تربیت کنیم. سفیر تربیت بکنیم تا درآینده بتوانیم انقلاب اسلامی را اداره کنیم، دویست وهفتاد نماینده یعنی از طریق چی؟ از طریق قانونی. البته علاقمند بودم اصل مطلب را که چون استخراج کردند و من خواندم اصلاً زمین تا آسمان با این چیزی که دراین روزنامه منتشر شده فرق می کند. این روزنامه واین مطلب را من به شما صریحاً بگویم یک عده ای متخصص نشسته‌اند و تنظیم کرده‌اند که قطعاً همه شان هم ایرانی نبوده‌اند! سیا و موساد نشسته‌اند. چون از یک کاه کوه ساختن خیلی مهم است.

آیت گفت : توطئه را دفتر هماهنگی ریاست جمهوری وجنبش مجاهدین خلق علیه جمهوری اسلامی ویکی از افرادی که درآن خط بوده ترتیب دادند  شخصی که پیش من آمد و با دسیسه قبلی آمد و ضبط صوت هم توی جیبش بود شخصی است اهل محلات بنام عزت الله کفایتی این قبل از انقلاب هم پیش من آمده بود. منتها آن موقع ساواک بود وما احتیاط می کردیم و نمی‌گفتیم که کاری داریم...بعد از انقلاب هم یک روز آمد وگفت ما می توانیم رجوی را بکشیم توچه می‌گویی؟ گفتم که خیر، رجوی قابلیت کشته شدن را ندارد وماهم نمی خواهیم کشته بشود. ما باید مردم را تبلیغ بکنیم، چون دید آن جواب را دادم گفت موسی خیابانی درتبریز رأی می‌آورد اجازه می دهید ما برویم درتبریز تقلب بکنیم. گفتم که خیر ما تقلب هم نمی خواهیم، شما نگذارید او انتخاب بشود. یادتان هست که (بنی صدر) در تلویزیون گفت برای ما یک توطئه چیده‌اند برای چهارده خرداد گفت و همه هم شنیدند باید بالاخره برای این توطئه یک دلیلی بیاورند چه بهتر ازدلیل نواری از آیت ویک نوار ازایشان وچند نوار از جاهای دیگر. آیت ادامه داد :  اما چند تا توطئه کثیف دیگری هم انجام شده است. یکی تفتیش عقاید است، واترگیت نیکسون به مراتب از این کوچکتر بود ولی نیکسون را ساقط کرد آن‌ها در یک سالن ضبط صوت کارگذاشته بودند ولی می دانید آدم توی خانه چه جور حرف می‌زند، توی جلسه خصوصی چه جور حرف می‌زند، توی جلسه عمومی چه جور حرف می زند،من حرف ناحقی نزدم ولی آن کار زشت است. قانون اساسی تفتیش عقاید، استراق سمع وتمام این‌ها را ممنوع کرده است. بردن حیثیت یک فرد را! کجای دنیا اجازه می‌دهند که توی یک روزنامه صبح بلند بشوی ویک نوار تحریف شده و مونتاژ شده منتشرکند.

7- جمهوری اسلامی، 4مرداد 1359 ، صفحه1

8- اطلاعات ، 4 مرداد 1359 ، صفحه 15

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول