اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

جشن «روز گرگان» سریالی برگزار می‎شود

عزم متولیان شهری بر این رسم قوت گرفته تا دگربار جشن «روز گرگان» را به صورت سریالی برگزار کنند.

جشن «روز گرگان» سریالی برگزار می‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، تقریباً حدود سه سال پیش بود که «روز گرگان» در تقویم ملی جای گرفت و گرگان‎دوستان را به تکاپویی سوق داد تا با صرف هزینه‎های میلیونی بزرگداشت این روز را در یک هفته، آن هم به صورت سریالی برگزار کنند تا «روز گرگان» در اذهان مردم این شهر نقش بسته و به یادماندنی شود.

استارت پاسداشت روز گرگان از 20 شهریور سال 1389 زده شد و چند سالی است که برای بزرگداشت چنین اتفاقی، حداقل از ماه‎ها قبل دغدغه‎ای در ذهن متولیان شهر گرگان ایجاد می‎شود و در این میان، تلاش شهردار و اعضای شورای شهر برای برگزاری مراسمی درخور، بیشتر از هر کس دیگری نمود پیدا می‎کند.

بارها بر این نکته اذعان داشته‎ایم که اگر موضوعی به عنوان دغدغه قرار بگیرد یقیناً تلاش‎ها هدفدار خواهند شد و این نگرانی را نیز بارها متذکر شدیم چرا نباید متولیان شهر یا استان در موضوع عفاف و حجاب که دغدغه‎ای اسلامی است به تکاپو بیفتند و برای ترویج فرهنگ اسلامی هزینه‎های میلیونی و بهتر بگوییم سریالی برگزار کنند تا حرکت اسلامی آنها برای دارالمومنین گرگان مایه فخر و مباهات شود البته در این مجال نمی‎خواهیم به موضوع گسترده عفاف و حجاب ورود کنیم فقط اشاره‎ای کوتاه بر آن داشتیم تا شاید تلنگری برای گرگان‎دوستان ایجاد شود که زنگ خطر بدحجابی که مدت‎هاست به صدا درآمده را جدی بگیرند و از کنارش بی‎تفاوت عبور نکنند.

اخیراً شورائیان و اعضای کمیته پنج‎گانه بزرگداشت روز گرگان در جلسه‎ای گردهم آمدند تا با ارائه راهکارها، ایده‎ها و هدایت هزینه‎های هنگفت، کاری کنند تا روز گرگان در ذهن مردم جاودانه شود البته منکر این نمی‎شویم که لازم است مردم شهرمان در جشن گرگان از زندگینامه مفاخر، مشاهیر و بزرگانی که روزی در این دیار، پرورش یافته آشنا شوند اما این سخنان، نکته‎ای را به همه ما متذکر می‎شود که با گذشت سه سال از برپایی جشن روز گرگان و صرف هزینه‎های بیت‎المال که برخی میزان هزینه‎هایش را 20 میلیون و برخی 70 میلیون تومان عنوان می‎کنند چه مقدار توانسته بر آنچه هدف و ملاک قرار داشته نزدیک شود؟

جلسه برنامه‎ریزی برای بزرگداشت روز گرگان، سخنان جالبی از متولیان آن را به همراه داشت که قصد داریم به جای اطاله‎گویی به آنها بپردازیم که در پی می‎خوانید:

میقانی: برگزاری جشن روز گرگان در طول یک هفته، هزینه سنگینی دارد

در ابتدای این جلسه حسین‎خانی دبیر ستاد برگزاری مراسم روز گرگان به ارائه گزارشی از برنامه‎های پیشنهادی برای این روز پرداخت و در ادامه هر یک از اعضای شورا و متولیان برگزاری مراسم به ارائه راهکارهایی پرداختند.

نخستین پیشنهاددهنده ذبیح‎الله میقانی عضو شورای شهر گرگان بود که نسبت به برگزاری جشن روز گرگان در یک هفته انتقاد کرد و گفت: برگزاری جشن در طول یک هفته، هزینه سنگینی در سال‎های گذشته برجای گذاشت لذا باید این برنامه را حداقل در یک و نهایتاً دو روز به پایان برسانیم.

وی با بیان اینکه روز گرگان نشانه نماد ملی برای شهرمان است، متذکر شد: این اتفاق خوشایند نباید بار سنگین مالی را بر شهر متحمل کند، هرچند دوستان در برگزاری مراسم طی سال‎های قبل حسن‎نیت داشته و زحمات زیادی را متحمل شدند.

این عضو شورا معتقد بود برای برگزاری چنین جشنی نیاز به یک حامی و اسپانسر است چراکه فقط شهر برای شهرداری نیست و ادارات دیگر نیز باید پای کار بیایند و همه چیز را از شهرداری انتظار نداشته باشند و در این راستا نباید شهرداری مادر تمام گرفتاری‎ها باشد.

چراغعلی: محوریت برنامه‎ها در روز گرگان انجام خواهد شد

عبدالرضا چراغعلی نائب رئیس شورا نیز در پاسخ به راهکارهای میقانی بیان داشت: اجرای جشنواره‎ها و برنامه‌هایی نظیر کوهنوردی و پاکسازی محیط زیست در یک روز قابلیت اجرا ندارد ولی محوریت برنامه‎ها در روز گرگان انجام خواهد شد.

عبداللهی: شهردار گرگان نتوانسته مشارکت‎طلبی دستگاه‎ها را جلب کند

فائزه عبداللهی دیگر عضو شورا نیز با بیان اینکه در روز گرگان بنا بود تا علاوه بر مباحث تاریخی و افتخارات شهر گرگان به برنامه‎های آینده پرداخته شود، اذعان کرد: باید در این روز خاستگاه مردم و مطالبات شهروندان برای آینده گرگان در نظر گرفته شود.

وی افزود: اگر بناست روزی به نام گرگان باشد باید از هنرمندان گرگانی استفاده شود چنانکه این شهر دارای نیروهای توانمند بسیاری است.

این عضو شورا با انتقاد از شهردار گرگان مبنی بر اینکه این ارگان نتوانسته مشارکت‎طلبی دستگاه‎ها را در اجرای برنامه‎ها جلب کند، گفت: اگر همکاری دستگاه‎ها را در اجرای برنامه‎ها داشته باشیم به نتایج خوبی دست پیدا خواهیم کرد.

گرزین: جشن روز گرگان باید شعار کلیدی داشته باشد

ناصر گرزین یکی دیگر از اعضای شورا نیز با بیان اینکه در جشن روز گرگان باید یک شعار کلیدی مطرح شود تا به عنوان چشم‎انداز و راهبرد مورد پیگیری قرار بگیرد، متذکر شد: قطعاً در برگزاری برنامه روز گرگان هدفی را دنبال می‎کنیم لذا باید اثرات و بازخورد این جشن را پس از برگزاری مورد ارزیابی قرار دهیم.         

وی برخورداری از یک اساسنامه را در این راستا مهم خواند و افزود: باید سعی شود قابلیت‎ها و ظرفیت شهر گرگان را به مردم بشناسانیم و رویکرد برنامه‎ها فقط مفرح بودن آن نباشد.

این عضو شورا با تاکید بر اینکه برنامه‎ها نباید مختص شورا و شهرداری باشد، اذعان کرد: باید تلاش شود از طوایف و قومیت‎های مختلف در این جشن دعوت شود و پیشینه، هویت گرگان و آینده را در برنامه‎ها به مردم اعلام کنیم.

کلاتی: کار تبلیغاتی معطوف به روز گرگان است نه هفته گرگان/ کاری نکنیم احترام  شهید خدشه‎دار شود

علی کلاتی عضو شورای شهر گرگان نیز با بیان اینکه کار تبلیغاتی معطوف به روز گرگان است نه هفته گرگان، خاطرنشان کرد: فینال برنامه‎ها را باید در روز گرگان به نظاره بنشینیم.

وی؛ وحدت و همدلی را اولویت جدی برنامه روز گرگان دانست و افزود: نباید با خط‌کش گرگانی بودن مابقی طوایف را از یکدیگر جدا کنیم بلکه همه ظرفیت‎ها و قومیت‎ها باید در کنار هم قرار بگیرند به عنوان مثال قوم قزاق 117 سال پیش وارد گرگان شدند که تعلق به گرگان دارند.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: سال گذشته برنامه روز گرگان با ایام شهادت همزمانی پیدا کرده بود که به چالش کشیده شد لذا با توجه به اینکه 20 شهریور امسال نیز روز شهادت دومین شهید محراب است نباید کاری کنیم که احترام این روز خدشه‎دار شود.

عبداللهی: شهید محراب در شهر خودش فراموش شده است

اما گویا سخن کلاتی مبنی بر احترام روز شهادت دومین شهید محراب و تقارن این روز با جشن روز گرگان به مذاق فائزه عبداللهی عضو شورا خوش نیامد و با این سخن که روز شهادت ائمه (ع) با دیگر شهدا متفاوت است کلاتی را مورد خطاب قرار داد و گفت: این شهید محراب اکنون در شهر خودش نیز فراموش شده است و اگر بخواهیم این مسائل را در نظر بگیریم که باید همیشه عزاداری کنیم.

چراغعلی: باید به کسانی که جانفشانی کردند افتخار کنیم

در همین حین چراغعلی نائب رئیس شورا نیز برای اینکه سرپوشی بر روی سخنان عبداللهی قرار دهد، ادامه داد: شهادت مایه فخر و مباهات است، شاید سوز و گداز ایام شهادت، گذشته باشد اما باید به کسانی که جانفشانی کردند افتخار کنیم.

قلیش‎لی: روز گرگان نباید سرفصلی برای افتراق، تشتت و جدایی‎های قومی شود

حبیب‎الله قلیش‎لی نیز در این جلسه گفت: کاری نکنیم که برنامه روز گرگان به جای اینکه باعث وحدت رویه و هم‎افزایی شود تبدیل به سرفصلی برای افتراق، تشتت و جدایی‎های قومی قرار بگیرد.

وی وجود سلیقه‎های مختلف و نگاه‎های متفاوت را تقویت‎کننده دانست و اظهار داشت: اگر فقط یک جریان وجود داشته باشد نوعی دیکتاتوری است بنابراین تنوع فکری و سیاسی نشانه‎های خوبی به همراه دارد اما سال گذشته یک نشریه جوری مسائل را برای برنامه جشن گرگان مطرح کرده بود که گویی این روز فقط متعلق به یک گروه است و بقیه هیچ نقشی ندارند که این مسائل باید از طریق کمیسیون فرهنگی شورا پیگیری شود.

قلیش‎لی ادامه داد: برای حفظ آرامش و کیان اجتماعی باید موارد را با حسن نیتِ عمیق بنگریم و از همه مطبوعات استان دعوت کنیم و اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار دهیم، ما معتقدیم که روز گرگان روزی است که همه اشتیاق پیشرفت گرگان را دارند.

نورا: معایب مراسم روز گرگان شناسایی شود

زهرا نورا دیگر عضو شورا نیز از متولیان برنامه روز گرگان خواست تا پس از برگزاری این مراسم سعی کنند به سرعت جلسه‎ای را ترتیب دهند و معایب آن را شناسایی تا در سال‎های آتی شاهد تکرار نواقص نباشیم.

شهردار گرگان: حضور مردم را زیر پرچم «روز گرگان» عمومی‎تر کنیم

ابراهیم کریمی شهردار گرگان آخرین سخنران مراسم بود که در ابتدا به کمیت حضور گرگان‎دوستان در بزرگداشت روز گرگان اشاره کرد و گفت: در سال نخست، جمعیت اندکی روز گرگان را جشن گرفتند و در سال دوم این جمعیت به حدود 150 الی 200 نفر رسید و سال گذشته در محله سبزه‎مشهد شاهد جمعیت یک‎هزار نفری برای برگزاری جشن روز گرگان بودیم.

وی با بیان اینکه اگر نظرسنجی در سطح شهر صورت بگیرد کمتر از پنج درصد شهروندان مطلع از 20 شهریور به نام روز گرگان هستند، اذعان کرد: باید روز گرگان را در بین مردم اشاعه دهیم البته این هدف اصلی نیست چراکه معتقدیم باید حس تعلق شهر را برای ساکنان آن ایجاد کنیم تا مردم در شهری که زندگی می‎کنند افتخار بورزند.

شهردار گرگان گفت: هر چه بتوانیم حضور مردم را زیر پرچم روز گرگان عمومی‎تر کنیم یقیناً این روز ماندگارتر خواهد شد و به اهداف خود خواهیم رسید.

کریمی با بیان اینکه از دستگاه‎ها مساعدت مالی نمی‎خواهیم اظهار داشت: روز گرگان مظهر زندگی در این شهر است لذا باید همه تلاش کنیم تا این روز پررنگ‎تر از سال‎های گذشته برگزار شود البته نباید توقع داشته باشیم که در سال چهارم به اهداف سال دهم برسیم.

انتهای پیام/83001/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول