اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بررسی موضوع استفاده از سلاح سرد در سوادکوه

موضوع استفاده از سلاح سرد در سالن ورزشی سوادکوه نیاز به تشکیل ستاد شهرستانی برای بررسی ابعاد مختلف آن دارد.

بررسی موضوع استفاده از سلاح سرد در سوادکوه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه، حضور حدود 20 نفر به صورت نیمه هوشیار و غیر طبیعی در سالن ورزشی و استفاده از کلمات رکیک علیه حاضران در سالن و کنش و واکنش‌های کلامی و استفاده از چاقو و قمه و زخمی‌کردن شش نفر و پرتاب کودک از روی پله‌ها حادثه مهم و عمیقی است که بررسی همه‌جانبه آن ضروری است.

سابقه رقابت شهرستانی در سوادکوه

شهرهای پل سفید و زیراب از گذشته‌های دور اختلافات سلیقه‌ای و رفتاری مختلفی داشته‌اند که تفکر "حضور پروژه یا بودجه و تسهیلات در شهر الف و یا خروج از شهرستان و عدم استفاده در شهر ب" خسارات کلانی به شهرستان سوادکوه وارد کرده است که توسعه نیافته‌رین شهرستان مازندران با بالاترین نرخ بیکاری نتیجه آن است.

عدم مدیریت کارشناسی شده این معضل باعث شده است که رقابت کاذب بین شهرهای سوادکوه به صورت ریشه‌داری تداوم یابد تا جایی که اذهان نخبگان و فرهیختگان را هم به خود مشغول داشته است و امتیاز یک شهر باخت حیثیتی شهر دیگر قلمداد شده است.

لزوم برخورد با قانون‌شکنان مسدود کردن محور سوادکوه

در ماه‌های اخیر شاهد مباحثی مانند الحاق دهستان پولی به بخش جدید التاسیس زیراب بوده‌ایم که تنش‌های جدید در این شهرستان را دامن زده است. این در حالی است که هنوز هیچ اعلام رسمی برای این الحاق صادر نشده است و حضور مردم مرکز شهرستان در فرمانداری و مسدود کرده جاده بین المللی به مدت حدود 40 دقیقه و ...با بهانه الحاق دهستان پولی به بخش زیراب از چه طریقی و از طرف چه کسانی در اختیار مردم قرار گرفته است؟ مطمئنا باید به دنبال افراد مطلعی در وزارتخانه‌های خاص و یا استانداری مازندران و... گشت.

نحوه برخورد قانون با متخلفان مسدود کردن جاده بین‌المللی چه بوده است تا درسی برای دوری از قانون شکنی در شهرستان سوادکوه باشد؟

تقسیمات کشوری روال قانونی و کارشناسی مشخصی دارد که پیگیری حق و حقوق از آن کانال را میسر می‌کند.

اگر شاخص ثبتی و یا عرفی و نظرخواهی از مردم منطقه مورد مناقشه و یا نظر دیوان عدالت اداری و یا دستور استاندار و وزیر کشور و یا هر ماده قانونی و تبصره موجود در قوانین ملاک عمل قرار گیرد و هر طرف این مسئله قانون را فصل‌الخطاب خود بدانند، اردوکشی خیابانی به این معنا خواهد بود که عده‌ای می‌خواهند به هر طریق ممکن به خواسته خود برسند و اینجاست که مسدود کردن جاده بین‌المللی سوادکوه و استفاده از سلاح سرد در محیط ورزشی که قرار بود محل امنی برای کودکان و نوجوانان و جوانان برای دوری از ناهنجاری‌ها باشد به قلب ناهنجاری و خشونت تبدیل می‌شود.

این نوشتار به دنبال تعیین حق برای شهرهای درگیر در بحث الحاق دهستان ولوپی نیست اما تاسف و ناراحتی عمیق خود را از صدمه خوردن هم شهرستانی خود و نیز رسیدن عده‌ای دیگر از هم شهرستانی‌های خود به نقطه‌ای که استفاده از سلاح سرد را برای خود مجاز شمرده اند، بیان می‌کند.

جرم مشهود در شهرستانی با کمترین جرم استانی

صدمه ‌زنندگان و صدمه خوردگان همشهری‌های ما هستند و اولویت نگاه به این حادثه نه صرفا تنبیهی بلکه کارشناسی شده برای عدم تکرار آن در آینده باشد.

با نگاهی بر فیلم و تصاویر این حادثه ناگوار و شاید منحصر به فرد در این شهرستان که رتبه کمترین جرم استانی را به خود اختصاص داده است، بیانگر اقدام برنامه‌ریزی شده برای ایجاد این حادثه بوده است.

در هر کوی و برزن در این‌باره سخن گفته می‌شود و سطحی‌ترین نتیجه‌گیری آن ادامه تنش ریشه‌دار بین مردم زیراب و پل سفیدی است که هیچ نصیبی از این تنش‌ها غیر از محرومیت و حضور فرزندانشان در شهرهای غریب برای امرار معیشت نبوده است.

ذهنیت اکثر قریب به اتفاق مردم؛ ادامه سناریو ایجاد بخش جدید در زیراب، الحاق آزادمهر به شهر زیراب و دهستان ثروتمند ولوپی به بخش زیراب و مسدودشدن جاده بین‌المللی و حادثه سالن ورزشی را در یک مسیر تعریف می‌کنند.

تداوم شایعه و انحراف افکار

شایعه، همواره باعث انحراف افکار به سوی مسیرهایی می‌شود که عموما صحیح نیست و راه حل آن پاسخگویی به سوالات بی‌جوابی است که در اذهان عمومی و اذهان خاص وجود دارد.

عدم اطلاع‌رسانی صحیح درباره شرایط ویژه شهرستان سوادکوه به پیچیده‌ترشدن وضعیت شهرستان می‌انجامد.

هر چند برای یک تحلیل باید جنبه‌های مختلف را مورد بررسی قرار داد و از درگاه الهی برای به خیر گذشتن حادثه سلاح سرد در سالن ورزشی و عدم خسارت جانی در آن حادثه شکرگذاری کرد و از مدیریت آن حادثه توسط سرهنگ ناصرعلی صفر پور با وجود شنیدن سخنان نامناسبی که در مقطع بحران طبیعی به نظر می‌رسد برای دور کردن مرحله به مرحله مردمی که در صورت حضور در سالن، کشته شدن تعدادی از افراد محتمل بوده است و صدور احکام اولیه توسط دادستان تقدیر کرد ولی این حادثه نیاز به بررسی عمیق دارد تا اهداف و انگیزه های اصلی این حادثه مشخص شود.

یک خردسال هم در این سالن ورزشی حضور داشت و صبح روز بعد از اطلاع از این حادثه با نگرانی و ترس جویای وضعیت وی شدم و الان می‌اندیشم که اگر اتفاقی برای او می افتاد آیا من استدلال منطقی را مورد نظر داشتم و راهکار ارائه می‌دام ....

برای ترمیم اعتماد عمومی سوادکوه برنامه‌ریزی شود

شایعات ادامه‌دار در این باره باید مورد تحلیل قرار گیرد و برای ترمیم اعتماد عمومی بین دو شهر همایش‌ها و برنامه‌ها و اقدامات عملی مشخص فرهنگی و اجتماعی انجام داد. خانواده‌ها و افراد آسیب‌دیده باید مورد توجه قرار گیرند تا از لحاظ روحی و روانی ترمیم شوند که حضور بخشدار و رئیس هیئت فوتبال زیراب و رئیس تربیت بدنی سوادکوه در این زمینه اقدام مناسبی بوده است که نیاز به تداوم دارد.

انتظار منطقی آن است که ابعاد این حادثه توسط مسئولان تشریح شود، مسئله ولوپی به صورت صحیح و قانونی و یک بار برای همیشه حل شود و با قانون‌گریزان و قانون‌شکنان برخورد قاطع انجام گیرد.

 ستاد شهرستانی با موضوع تحلیل "سلاح سرد در سالن ورزشی سوادکوه" تشکیل شود

ستاد شهرستانی با حضور کارشناسان حوزه روان‌شناسی اجتماعی، کارشناسان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و نمایندگان شوراهای اسلامی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان فرهنگی و امنیتی برای تحلیل و ارائه راهکار مناسب برای برطرف کردن کردن اثرات مخرب این حادثه با محوریت فرماندار شهرستان سوادکوه تشکیل شود.

به رسانه‌ها اعتماد شود

به رسانه‌ها اعتماد شود تا در تنویر افکار عمومی فعالانه ورود پیدا کنند و مسئولان در تغذیه اطلاعات و اخبار با آنان همکاری کنند.

اصرار و تکرار ما برای بررسی کارشناسانه موضوع با محوریت تحلیل افکار عمومی سوادکوه در حادثه سلاح سرد در سالن ورزشی برای جلوگیری از حوادث محتملی است که در آینده گریبان این شهرستان را می‌گیرد و مسئولان این مقطع زمانی در موقعیت حساس و مهمی قرار دارند.

انتقال دولت دهم به دولت یازدهم بهانه‌ای برای به تاخیر انداختن موضوع مهم و بغرنج حادثه سلاح سرد در سالن ورزشی و حل مشکلات تقسیمات کشوری نشود و این موضع با اولویت مهم‌ترین موضوع شهرستانی نگریسته شود.

------------------------

گزارش:عمران اکبرنژاد

------------------------

انتهای پیام/86015/ق40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول