اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33سال پیش در چنین روزی

شورش در آمریکا به فلوریدا رسید

خشونت‌های نژادی بار دیگر در ایالت فلوریدای آمریکا از سرگرفته شد و این بار در شهر اورلاندو سیاهپوستان با پلیس درگیر شدند .پلیس با بهانه تعقیب یک مجرم محله سیاه پوستان را محاصره کرده بود که این باعث آغاز درگیری میان طرفین شد.

شورش در آمریکا به فلوریدا رسید

رخدادهای9 مرداد1359

چکیده:

  • شب گذشته مهاجمان با سلاح های سنگین و سبک به یکی از پادگان های نظامی تهران واقع در خیابان پاسداران نرسیده به چهار راه دولت حمله کردند.
  • مقامات آمریکایی اعتراف کردند که این کشور مسئول پیام های رادیویی سری به منظور خدشه دار کردن وجهه آیت الله خمینی در ایران بوده است .
  • در پی انفجار خونین در اهواز بیش از 7 تن به شهادت رسیده و حدود 40 نفر دیگرنیز مجروح شدند .
  • رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگاران تلویزیونی آلمان غربی گفت : بعید می دانم ملت ایران بتواند به آمریکا اعتماد کند .
  • مسئول سپاه قصر شیرین در گفت و گویی اعلام کرد که ظرف 48 ساعت گذشته درگیری های شدیدی در منطقه نفت شهر روی داده است .
  • خشونت های نژادی بار دیگر در ایالت فلوریدای آمریکا از سرگرفته شد و این بار در شهر اورلاندو سیاهپوستان با پلیس درگیر شدند .
  • سحرگاه امروز 15 نفر از محکومین دادگاه انقلاب اسلامی ارتش و دادگاه های انقلاب مرکز در محوطه زندان اوین اعدام شدند، 11 نفر از اعدامی ها در کودتای نافرجام نوژه دست داشتند.
  • 25 دانشجوی ایرانی در اعتراض به عملکرد پلیس آمریکا با دردست داشتن تصاویر امام خمینی در برابر کاخ سفید تجمع کرده و دست به اعتصاب غذا زدند .

حمله مهاجمان به یک پادگان نظامی در تهران

شب گذشته مهاجمان با سلاح های سنگین و سبک به یکی از پادگان های نظامی تهران واقع در خیابان پاسداران نرسیده به چهار راه دولت حمله کردند ، مهاجمان که قصد داشتند این پادگان را تصرف کنند با مقاومت سپاه پاسداران و کمیته ها عقب نشینی کردند . در این درگیری گروهی از مهاجمان مجروح و 5 نفر نیز دستگیر شدند . گفتنی است این درگیری ها تا ساعت چهار و نیم بامداد امروز ادامه داشت . (1)

همکاری سیا و مصر در برنامه های ضد ایرانی

مقامات آمریکایی اعتراف کردند که این کشور مسئول پیام های رادیویی سری به منظور خدشه دار کردن وجهه آیت الله خمینی در ایران بوده است .این مقامات گفتند برنامه های رادیویی که به زبان فارسی از فرستنده های مستقر در مصر پخش می شود ظاهرا از اواسط ماه مه آغاز گردیده و سازمان اطلاعات مرکزی سیا آن را برپا کرده است . گفتنی است انورسادات خود اجازه استفاده از امکانات رادیویی این کشور علیه ایران را به آمریکا داده است . (2)

دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن مقیم در سفارت الجزایر [حافظ منافع ایران در آمریکا] در پی تظاهرات دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا که مورد ضرب و شتم پلیس آمریکا قرار گرفته بودند وکلای حقوقی خود را با مدارک و فیلم های تهیه شده در صحنه حمله پلیس به دانشجویان با اعلام جرمی علیه پلیس آمریکا به دادگاه فدرال واشنگتن فرستاد .

شهادت 7 نفر در انفجار بمب در اهواز

در پی انفجار خونین در اهواز بیش از 7 تن به شهادت رسیده و حدود 40 نفر دیگرنیز مجروح شدند . ساعت نه و نیم صبح دیروز یک بمب قوی در خیابان دکتر شریعتی و اطراف چهار راه امام خمینی اهواز منفجر شد ، این انفجار در حالی رخ داد که گروه های زیادی از مردم اهواز مشغول خرید و تهیه مایحتاج خود بودند .به دنبال این انفجار کلیه پزشکان برای معالجه مجروحین به بیمارستان های اهواز فراخوانده شدند و رادیو اهواز نیز با پخش پیام و قطع برنامه های شبکه برای اهدای خون از مردم استمداد کرد . (3)

بعید می دانم ملت ایران به آمریکا اعتماد کند

رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگاران تلویزیونی آلمان غربی گفت : بعید می دانم ملت ایران بتواند به آمریکا اعتماد کند .

تبلیغات دامنه دار دروغ آمریکا علیه ایران

وی اظهار داشت : نمی توانم بگویم مرگ شاه بر روابط ایران و آمریکا بی اثر است ، به هر حال موثر خواهد بود اما نامه ای به امضای 180 تن از اعضای کنگره آمریکا دریافت کردم و در همین مورد با کاردار سوئیس نیز صحبت کردم و یادآور شدم آمریکا در این چند ماه برای اینکه کاری کند و جو را مساعد کند مشکلات فراوانی ایجاد کرده است و به عنوان مثال ده مورد از توطئه های آمریکا را برای کاردار سوئیس تشریح کردم و به کنگره آمریکا نیز پیغام دادم و تاکید کردم آمریکا علاوه برکارهایی که در گذشته کرده و جنایاتی که علیه ایران مرتکب شده در این مدت نیز دست به تبلیغات دامنه دار دروغ علیه ایران زده است .هاشمی گفت : دولت آمریکا به این ترتیب به جای این که جهت رفع مشکلات گام مثبتی بردارد همیشه کارها را بد تر و پیچیده تر کرده است و به نظر من خیلی مشکل است که ملت ایران قانع شود که می تواند با آمریکا در صلح و صفا زندگی کند .

فقط تعداد کمی ناراضی هستند

هاشمی در پاسخ به این سوال که عده ای در ایران ناراضی هستند گفت : اگر مردم را همان هایی می دانید که در تظاهرات چند میلیونی شرکت کردند و در شب های طولانی با ندای الله اکبر در تظاهرات شبانه شرکت می کرده که این مربوط به اکثریت ملت ایران می شود و توده مردم همگی راضی هستند و تنها معدودی ناراضی هستند که آنها هم چپ ها و مارکسیست ها هستند که این عده از همان روزهای نخست ناراضی بودند و تاثیر هم نداشتند .

خشونت های نژادی بار دیگر در ایالت فلوریدای آمریکا از سرگرفته شد و این بار در شهر اورلاندو سیاهپوستان با پلیس درگیر شدند .پلیس با بهانه تعقیب یک مجرم محله سیاه پوستان را محاصره کرده بود که این باعث آغاز درگیری میان طرفین شد ، در این درگیری ها چندین ماشین پلیس به آتش کشیده شده و شیشه های مغازه ها شکست .

بررسی سرنوشت گروگان ها در مجلس آغاز می شود

وی در مورد سرنوشت گروگان ها نیز گفت : ما مسئله گروگان ها را در آینده نزدیک مورد بررسی قرار خواهیم داد و در هفته های آینده بررسی وضع گروگان ها در مجلس آغاز خواهد شد . (4)

درگیری شدید میان ایران و عراق در نفت شهر

مسئول سپاه قصر شیرین در گفت و گویی اعلام کرد که ظرف 48 ساعت گذشته درگیری های شدیدی در منطقه نفت شهر روی داده است . وی گفت : طی گزارشی که داریم طی دو روز گذشته درگیری شدیدی در منطقه نفت شهر میان نیروهای مزدور بعث عراق و نیروهای پاسدار و ارتش جمهوری اسلامی ایران درگرفت و طی آن نیروهای عراقی مجبور به عقب نشینی شدند . در این درگیری ها 6 پاسدار مجروح شدند.

شهادت یک نفر در درگیری های مرزی منطقه باویسی

بر اساس این گزارش در منطقه باویسی در نوارمرزی نیز درگیری هایی روی داده و بر اثر آن یک نفر به شهادت رسیده و یک نفر دیگر نیز مجروح شده است .

پخش شایعه در قصر شیرین

مسئول سپاه قصر شیرین همچنین گفت : دیروز گروهی از عوامل به اصطلاح خلقی در خیابان های قصر شیرین به راه افتادند و با پخش اعلامیه شایع کردند که به زودی شهر بمباران خواهد شد و مردم باید زودتر منطقه را ترک کنند .وی ادامه داد : به دنبال این اقدام ضد انقلابی گروهی از مغازه داران از جمله نانوایی ها و بازاری ها مغازه ها را تعطیل کردند که بلافاصله برادران پاسدار جهت خنثی سازی این شایعه اقدام کردند و با آگاهی دادن به مردم مجددا مغازه ها باز شد و از به هم خوردن نظم شهر جلوگیری به عمل آمد .این مقام مسئول همچنین اظهار داشت : گروهی از مهاجمین مسلح داخلی دیشب به پمپ بنزین قصر شیرین حمله کردند که با مقاومت پاسداران مجبور به عقب نشینی شدند . (5)

مقامات آمریکایی اعتراف کردند که این کشور مسئول پیام های رادیویی سری به منظور خدشه دار کردن وجهه آیت الله خمینی در ایران بوده است .این مقامات گفتند برنامه های رادیویی که به زبان فارسی از فرستنده های مستقر در مصر پخش می شود ظاهرا از اواسط ماه مه آغاز گردیده و سازمان اطلاعات مرکزی سیا آن را برپا کرده است .

شورش سیاهان در آمریکا به فلوریدا رسید

خشونت های نژادی بار دیگر در ایالت فلوریدای آمریکا از سرگرفته شد و این بار در شهر اورلاندو سیاهپوستان با پلیس درگیر شدند .پلیس با بهانه تعقیب یک مجرم محله سیاه پوستان را محاصره کرده بود که این باعث آغاز درگیری میان طرفین شد ، در این درگیری ها چندین ماشین پلیس به آتش کشیده شده و شیشه های مغازه ها شکست . تاکنون تعداد دقیق نیروهای پلیس که زخمی شده اند مشخص نشده است . (6)

اعدام 11 عامل کودتای نوژه

سحرگاه امروز 15 نفر از محکومین دادگاه انقلاب اسلامی ارتش و دادگاه های انقلاب مرکز در محوطه زندان اوین اعدام شدند .جرم 11 تن از محکومین قیام علیه جمهوری اسلامی و شرکت در کودتای نافرجام نوژه بود .(7)

اعلام جرم وکلای دانشجویان ایرانی علیه پلیس آمریکا

دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن مقیم در سفارت الجزایر [حافظ منافع ایران در آمریکا] در پی تظاهرات دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا که مورد ضرب و شتم پلیس آمریکا قرار گرفته بودند وکلای حقوقی خود را با مدارک و فیلم های تهیه شده در صحنه حمله پلیس به دانشجویان با اعلام جرمی علیه پلیس آمریکا به دادگاه فدرال واشنگتن فرستاد . (8) خبر دیگر اینکه 25 دانشجوی ایرانی در اعتراض به عملکرد پلیس آمریکا با دردست داشتن تصاویر امام خمینی در برابر کاخ سفید تجمع کرده و دست به اعتصاب غذا زدند . (9)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 9 مرداد 1359 ، صفحه 3

2- اطلاعات ، 9 مرداد 1359 ، صفحه 16

3- اطلاعات ، 9 مرداد 1359 ، صفحه 3

4- جمهوری اسلامی ، 9 مرداد 1359 ، صفحه 1

5- اطلاعات ، 9 مرداد 1359 ، صفحه 1

6- اطلاعات ، 9 مرداد 1359 ، صفحه 16

7- اطلاعات ، 9 مرداد 1359 ، صفحه 15

8- جمهوری اسلامی ، 9 مرداد 1359 ، صفحه 1

9- اطلاعات ، 9 مرداد 1359 ، صفحه 16

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول