اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

8 دهه گذشت

فرودگاه همدان در آستانه بین‌المللی شدن

فرودگاه همدان با قدمت هشت دهه‌ای این روزها در آستانه بین‌المللی شدن است.

فرودگاه همدان در آستانه بین‌المللی شدن

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، فرودگاه همدان با قدمت هشت دهه با مساحت 250 هکتار در پنج کیلومتری شمال شهر همدان قرار دارد.

با توجه به اهمیت فرودگاه از نظر گردشگری و تغییر مدل هواپیمای طرح استان به هواپیمای طرح ایرباس 600ـ 300 با ظرفیت پذیرش 250 مسافر در هر پرواز، پروژه بهسازی و توسعه میادین فرودگاه همدان در دستور کار مسئولان ذیربط قرار گرفت.

عملیات اجرایی پروژه‌ها و بهسازی سطوح پروازی فرودگاه همدان در راستای ارتقای سطح خدمات فرودگاهی و با هدف برقراری پروازهای حج تمتع و پذیرش پروازهای زیارتی و بین‌المللی از آذر سال 90 آغاز شد.

از مهم‌ترین پروژه‌های فرودگاه همدان طرح بهسازی و توسعه میادین پروازی شامل توسعه، تطویل باند به طول 400 متر و اصلاح شیب باند بود که زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری رسید.

احداث برج مراقبت پرواز به عنوان دومین برج مرتفع مراقبت پروازهای کشور و تکنیکال بلاک فرودگاه و احداث ترمینال پروازهای زیارتی و بین‌المللی از دیگر پروژه‌های مهم اجرایی فرودگاه همدان است.

از دیگر پروژه‌های در دست اجرای فرودگاه همدان نیز توسعه پارکینگ فرودگاه به 25 هزار متر مربع، احداث ساختمان پلیس فرودگاه، خرید تجهیزات فرودگاه از جمله روشنایی باند، تأمین خودروهای ایمنی و آتش‌نشانی و خودروهای مارشالر که هدایت هواپیما را انجام می‌دهند، محسوب می‌شود که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

در راستای پیگیری وضعیت پروژه‌های اجرایی فرودگاه همدان و اینکه آیا امسال شاهد انجام پرواز حج تمتع از فرودگاه همدان خواهیم بود یا نه با مسئولان مربوطه به گفت‌وگو نشستیم...

* توسعه فرودگاه نقش بسزایی در توسعه همه‌‌جانبه استان دارد

مدیر فرودگاه همدان با اشاره به آماده‌سازی فرودگاه برای افزایش پروازها به خبرنگار فارس در همدان گفت: در راستای این مهم و انجام پروازهای زیارتی و بین‌المللی طرح بهسازی و تکمیل فرودگاه در آذرماه سال 90 در دستور کار قرار گرفت.

علی کیخایی افزود: بالغ بر 320 میلیارد ریال در راستای پروژه‌های اجرایی فرودگاه همدان از قبیل بهسازی و توسعه میادین پروازی، برج مراقبت پرواز و تکنیکال بلاک، ترمینال پروازهای زیارتی و... تخصیص یافته است.

وی با اشاره به بهره‌برداری از فاز نخست پروژه‌های اجرایی فرودگاه ادامه داد: پروژه بهسازی و توسعه میادین پروازی شامل بازسازی باند قبلی و افزایش 400 متری طول باند با اعتبار 125 میلیارد ریال سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

مدیر فرودگاه همدان بیان داشت: پروژه برج مراقبت پرواز و ساختمان تکنیکال بلاک نیز با اعتبار 40 میلیارد ریال در قالب پروژه‌های طرح مهر ماندگار قرار گرفت که در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی 30 درصدی برخوردار است.

وی با اشاره به ترمینال پروازهای زیارتی یادآور شد: عملیات اجرایی این پروژه نیز با اعتبار 8.5 میلیارد ریال از اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی آن 20 ماه به طول انجامد.

کیخایی با بیان اینکه پروژه‌های فرودگاه همدان از پیشرفت خوبی برخوردار است، تصریح کرد: از دیگر پروژه‌های در دست اجرا می‌توان به احداث ساختمان پلیس، خرید تجهیزات روشنایی باند و خودروی کف‌ساز، برج موبایل موقت، جابه‌جایی NDB، اتوماسیون اداری، تکمیل موتورخانه مرکزی و نیروگاه برق اضطراری اشاره کرد.

وی یادآور شد: ایجاد آموزشگاه خلبانی با هواپیماهای سبک توسط بخش خصوصی نیز از دیگر پروژه‌های اجرایی فرودگاه همدان به شمار می‌رود.

مدیر فرودگاه همدان با بیان اینکه توسعه فرودگاه نقش بسزایی در پیشرفت  استان دارد، اضافه کرد: توسعه‌ مسیرهای جاده‌ای، ریلی و هوایی نقش عمده‌ای در جذب گردشگران داخلی و خارجی، صنعتگران و سرمایه‌گذاران در سطح استان دارد بنابراین رشد متوازن منطقه‌ای در بخش‌های مختلف در گرو توسعه صنعت فرودگاهی است.

* فرودگاه همدان نیازمند منابع مالی استانی و ملی است

وی با اشاره به همکاری و پیگیری‌های مسئولان استانی در راستای اجرای پروژه‌های فرودگاه همدان ابراز داشت: فرودگاه همدان نیازمند منابع مالی استانی و ملی است تا به شرایط و استانداردهای ایده‌آل بین‌المللی برسد.

کیخایی با اشاره به برنامه پروازی فرودگاه و برقراری چهار پرواز برنامه‌ایی رفت و برگشت، در روزهای دوشنبه و جمعه به مقصد مشهد مقدس افزود: پیگیری در راستای انجام پروازهای حج تمتع و عمره امسال از فرودگاه همدان ادامه دارد.

به گفته وی با توجه به این مهم که استان همدان با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری، ظرفیت بالایی در تأمین مسافر پروازهای زیارتی و گردشگری به این منطقه را دارد باید امکان انجام سفرهای هوایی در استان و جذب گردشگر داخلی و خارجی با مشارکت دستگاه‌های تأثیرگذار و بخش خصوصی فراهم شود.

مدیر فرودگاه همدان در ادامه سخنانش ابراز داشت: پرواز به عتبات عالیات و پروازهای داخلی مانند تهران و کیش نیز در دست پیگیری است.

وی با اشاره به ارتقاء ایمنی در فرودگاه همدان گفت: در این راستا اقداماتی از قبیل تدوین نظام‌نامه فرودگاهی، تدوین و اصلاح طرح اضطراری فرودگاه همدان، تشکیل کمیته‌های ایمنی و جلسات منظم آمادگی اجرای طرح کامل اضطراری و تمرین کامل مانور اضطراری فرودگاه انجام شده است.

کیخایی اظهار کرد: با احصاء وظایف واحدها، پرهیز از موازی‌کاری، تشکیل کمیته بهره‌وری و کمیته راهبردی تحول اداری و... سعی کرده‌ایم تا گامی به سوی اقتصادی شدن فرودگاه برداریم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر توسعه، استانداردسازی و ایمنی  فرودگاه‌ در اولویت کارها قرار داشته تا فرودگاه همدان جزء 11 فرودگاه نخست کشور که دارای طرح جامع فرودگاهی هستند، قرار گیرد.

* تکمیل برج تکنیکال بلاک نیازمند 2 میلیارد و 800 میلیون تومان

فرماندار همدان نیز در این راستا با بیان اینکه 16 میلیارد تومان برای باند فرودگاه همدان تأمین اعتبار شده بود به خبرنگار فارس گفت: از این میزان 12 میلیارد جذب شده و 4 میلیارد نیز از اعتبارات ملی در حال جذب است که شرکت فرودگاه‌های کشور تأمین می‌کند.

حسن قهرمانی‌مطلق با بیان اینکه طول باند 3 هزار و 952 متر با عرض 60 متر است، افزود: 200 متر انتهای باند در دست اجرا است که برای یکم شهریور ماه باند به طور کامل آماده بهره‌برداری خواهد بود.

وی با اشاره به برج تکنیکال بلاک یادآور شد: این برج نیز 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و یک میلیارد و 250 میلیون تومان در این راستا هزینه شده و 2 میلیارد و 800 میلیون تومان دیگر نیاز دارد که در صورت تأمین اعتبار تا سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

فرماندار همدان تصریح کرد: با توجه به اینکه فرودگاه همدان برج قبلی را دارد در صورتی که برج تکنیکال بلاک تکمیل نشود مشکلی وجود ندارد و پروازها قابل انجام خواهد بود.

وی با اشاره به پرواز حج تمتع بیان داشت: در این زمینه تمام مسئولان در حال پیگیری هستند که پرواز حج از فرودگاه همدان صورت گیرد.

قهرمانی‌مطلق در ادامه با اشاره به نقش راه‌های مواصلاتی از قبیل راه‌آهن و فرودگاه‌ها و نقش مؤثر آنها در جذب توریست تأکید کرد: با توجه به جایگاه همدان از نظر قطب گردشگری و وجود غار علیصدر با توسعه فرودگاه می‌توانیم برنامه‌های مدونی در راستای گردشگری حتی برای شیخ‌نشینان خلیج فارس تعریف کنیم.

* باید بسترهای لازم برای جذب توریست ایجاد شود

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان همدان از نظر درمانی، خدمات برتر و تخصصی را با قیمت مناسب ارائه می‌دهد با افتتاح فرودگاه، کشورهای همسایه می‌توانند از این مزیت بهره ببرند.

فرماندار همدان با تأکید بر برقراری ارتباط خوب با فرودگاه‌های مختلف کشور بیان داشت: این مهم می‎تواند در پیشرفت استان در زمینه اقتصادی، فرهنگی و... نقش بسزایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران اسلامی است و مناظر طبیعی بکر و مکان‌های تاریخی زیبا و دیدنی کم ندارد، گفت: با شناسایی و ایجاد بسترهای لازم این موارد می‌تواند به عنوان جاذبه‌های توریستی و گردشگری برای سایر ملل مطرح شود.

قهرمانی مطلق ابراز داشت: یکی از بسترهای لازم، فرودگاه است که امید است به بهره‌برداری کامل برسد و مابقی زیرساخت‌ها نیز تعریف شود و شاهد حضور گردشگران و درآمدزایی از این طریق برای همشهریان و هم‌استانی‌ها باشیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی پروازهای سبک اظهار کرد: در این زمینه بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرده و تاکنون نیز تعدادی هواپیمای سبک را وارد کرده‌اند.

فرماندار همدان خاطرنشان کرد: هر آنچه که بتوانیم جاذبه‌های گردشگری برای شهرستان تعریف کنیم یقیناً می‌تواند علاقه‌مندان خود را جذب کند که بحث پروازهای تفریحی نیز از این زمره به شمار می‌رود.

* فرودگاه یکی از مهمترین زیرساخت‌های توسعه تلقی می‌شود

معاون عمرانی استاندار همدان نیز در ادامه با اشاره به نقش فرودگاه در بحث توسعه استان به خبرنگار فارس گفت: یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه بحث ارتباطات، راه، راه‌آهن، فرودگاه و تمامی زیرساخت‌ها برای ارتباطات و نقل و انتقال کالا و مسافر است.

خسرو سامری با بیان اینکه در دنیای کنونی فرودگاه یکی از مهمترین و اساسی‌ترین زیرساخت‌های توسعه تلقی می‌شود، اظهار کرد: با توجه به این مهم طی چهار سال اخیر پیگیری‌هایی در این زمینه در استان انجام شد.

وی ادامه داد: توسعه فرودگاه همدان طی دو مرحله پیگیری شد که یک مرحله در سال 85 آغاز شد و در سال 88 به پایان رسید و طی آن قسمتی از باند بهسازی و یک ترمینال ساخته شد.

معاون عمرانی استاندار همدان یادآور شد: کار اصلی که تقریباً مشکلات فرودگاه همدان را به طور کامل حل می‌کرد طی دو سال اخیر شروع شده که شامل تسطیح کامل باند، سیستم لایتینگ (نور کنار باند)، سیستم برج مراقبت، برج تکنیکال بلاک، ترمینال جدید و ملحقات جانبی می‌شود.

وی با بیان اینکه این پروژه مشترکی بین اعتبارات استانی و اعتبارات ملی است، گفت: در سال 90 برای اجرای این مهم حدود 32 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

سامری ابراز داشت: قسمت اصلی پروژه فرودگاه همدان که در پروژه مهر ماندگار قرار داشت طی هشت ماه به اتمام رسید و باند فرودگاه تقریباً برای نشست و برخاست هواپیماهایی در حد ایرباس 600-300 آماده شد.

وی تصریح کرد: برج مراقبت فرودگاه همدان با ارتفاع 51 متر بعد از برج مراقبت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی مرتفع‌ترین برج مراقبت کشور است که در حال حاضر تا ارتفاع 46 متر ساخته شده است.

معاون عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه در حال حاضر پروازهای مشهد در حال انجام است، اظهار کرد: توسعه پروازهای زیارتی و سیاحتی نیز از سوی شرکت فرودگاه‌های کشور، استانداری، مجمع نمایندگان و سازمان حج و زیارت در دست پیگیری است.

*پرواز حج تمتع امسال مجدداً در حال پیگیری است

وی با اشاره به آمادگی فرودگاه همدان برای پرواز حج تمتع اضافه کرد: شرکت‌های هواپیمایی با توجه به توزیع امسال، بیشتر فرودگاه‌ها را حذف کرده‌اند تا بتوانند با هماهنگی‌های انجام شده با عربستان، زائران را در یک فرصت محدود انتقال دهند.

سامری بیان داشت: برای انجام پرواز حج تمتع امسال مجدداً با پیگیری‌های انجام شده وزیر راه و شهرسازی به شرکت هواپیمایی ماهان دستور دادند که این موضوع را پیگیری و حل کند.

وی با بیان اینکه پرواز حج عمره و عتبات عالیات در دستور کار قرار دارد، افزود: در حال پیگیری برای پرواز کیش و تهران هستیم که امید است با استقبال مردم صورت گیرد.

معاون عمرانی استاندار همدان با اشاره به آمادگی فرودگاه همدان یادآور شد: بحث ارتباطات از قبیل راه، راه‌آهن و فرودگاه در اصل به عنوان ستون فقرات توسعه در تمام زمینه‌ها به شمار می‌رود.

وی با اشاره به نقش فرودگاه در توسعه گردشگری همدان گفت: ما می‌توانیم طی هماهنگی با تورهای مختلف، همدان را نیز جزو سیکل تورهای بین‌المللی قرار دهیم.

سامری ابراز داشت: با توجه به ظرفیت‌های خوب استان همدان در زمینه جذب سرمایه‌گذار، توسعه فرودگاه می‌تواند نقش عمده‌ای در این راستا داشته باشد.

وی با اشاره به باشگاه پروازی که جزو پروژه‌های مهر ماندگار بود، تأکید کرد: با مشارکت بخش خصوصی دو دستگاه هواپیمای فوق سبک خریداری شده که از امکانات فرودگاه استفاده می‌کند.

معاون عمرانی استاندار همدان خاطرنشان کرد: با همکاری شرکت سیاحتی علیصدر و بخش خصوصی قطعاً در آینده نه چندان دوری شاهد افتتاح باشگاه پرواز و پروازهای تفریحی و گردشگری در سطح استان همدان و تاکسی هواپیمایی خواهیم بود.

*هنوز پرواز حج تمتع از فرودگاه همدان قطعیت پیدا نکرده است

رئیس حج و زیارت استان همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه هنوز پرواز حج تمتع از فرودگاه همدان قطعیت پیدا نکرده است، گفت: نمایندگان مجلس، استاندار و دیگر مسئولان استان تلاش دارند که اعزام‌های حج واجب از فرودگاه همدان صورت پذیرد.

حجت‌الاسلام عباس اسماعیلی اظهار کرد: پرواز حج عمره، کربلا و... نیز در دستور کار قرار دارد که در صورت اجرایی شدن دیگر نیازی نیست زائران مسیر تهران به همدان و بالعکس را طی کنند.

وی افزود:‌ از طرف دیگر نیز با دایر شدن پروازهای زیارتی و غیر زیارتی از فرودگاه همدان هزینه بالای تردد که مردم تقبل می‌کردند برداشته می‌شود.

رئیس حج و زیارت همدان یادآور شد: در صورت دایر شدن پروازهای حج و عتبات عالیات آرزوی دیرینه مردم همدان در این زمینه جامه عمل می‌پوشد.

وی با بیان اینکه پروازهای زیارتی از سوی مردم مورد استقبال قرار می‌گیرد، ادامه داد: پرواز کربلا و نجف اشرف از جمله پروازهایی است که مردم اشتیاق بیشتری نسبت به آنها خواهند داشت.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در راستای پروازهای حج عمره و واجب نیز سهمیه‌ها بر مبنای ویزای اخذ شده از عربستان توزیع و تقسیم‌بندی می‌شود.

وی گفت: امسال با توجه به اینکه 20 درصد سهمیه‌ کشور کم شده بود، ما سه کاروان که حدود 300 نفر می‌شود از سال گذشته بیشتر اعزام می‌کنیم.

=========

مریم صابری‌یگانه

=========

انتهای پیام/89006/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول