به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی فرودگاه بینالمللی قم، رجب مهرجویی با اشاره به جایگاه شهر قم گفت: بیان نقش و جایگاه شهر مقدس قم از نظر تاریخچه انقلاب اسلامی و عنوان بینالمللی برنامه چشمانداز قم و رسیدن به مرکز جهان تشیع و اطلاعات و آمار خوب زوار سالیانه واقعیتی انکارناپذیر است.
وی با اشاره به برخی گفتهها و نوشتهها در خصوص مقایسه پروژههای عمرانی شهر با شهر فرودگاهی قم افزود: مقایسه پروژههای عمرانی شاخص استان مانند مترو و مونوریل که از محل اعتبارات ملی و استانی با تحمیل هزینههای سنگین به دولت انجام میشود با پروژه عظیمتری که بدون یک ریال بودجه دولتی توسط بخش خصوصی و سرمایهگذاریهای مردمی انجام میشود نشانه مظلومیت این پروژه و سرمایهگذار است.
مهرجویی تصریح کرد: پروژه فرودگاه بینالمللی قم یکی از اجزا و ارکان شهر فرودگاهی سلفچگان و منطقه نمونه گردشگری بینالمللی طرلاب رکن دیگر شهر فرودگاهی است که با تصویب هیئت وزیران، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و استان قم تصویب شده است.
وی عنوان داشت: این فرودگاه با مطالعات طرح جامع توسط مشاورین ذیصلاح موجب تحولات استان قم و مناطق همجوار با حوزه نفوذ 220 کیلومتری در کنار ابرشهر تهران خواهد شد.
مجری طرح فرودگاه بینالمللی قم با اشاره به برخی گفتهها در خصوص اینکه این پروژه بیشتر به دنبال مسائل مادی است تا خدماتی تصریح کرد: از آنجا که اهداف دولت با اهداف بخش خصوصی بسیار متفاوت است قطعاً نخستین فرودگاه بخش خصوصی باید در کنار خدمات هوانوردی زیانده، به ارائه خدمات غیرهوانوردی سود ده با مقیاس بزرگ و بینالمللی بپردازد و به همین دلیل فرودگاه قم با درجه بینالمللی با دو باند به طول 4 هزار و 600 متر و عرض 60 و 75 متر طراحی و اجرا میشود.
مهرجویی ادامه داد: بنابراین سرنوشت اقتصادی فرودگاه با سرنوشت صنایع بالادست و پایین دست صنعت هوانوردی و فعالیتهای توریستی، گردشگری، تجاری و تفریحی گره خورده است تا سرنوشت فرودگاه قم به سرنوشت فرودگاههایی که در هفته دو پرواز دارند (بالغ بر دهها فرودگاه کشور) دچار نشود.
وی در خصوص مجوزهای فرودگاه بینالمللی قم بیان داشت: اجرای پروژه فرودگاه بینالمللی قم با توافقنامه رسمی با استانداری قم، برابر ضوابط و مقررات و صدها مجوز کوچک و بزرگ انجام میشود و تمام سازمانها و نهادها و ارگانهای دولتی ذی مدخل حمایتهای لازم را دارند ولی بزرگی پروژه، اهمیت و جایگاه فرودگاه، پیچیدگی صنعت هوانوردی، تعدد سازمانهای درگیر، عدم سابقه احداث فرودگاههای غیر دولتی و همچنین عدم وجود مقررات شفاف و کافی، فرآیند اجرای این کار بزرگ را با بوروکراسی شدید اداری و طولانی شدن فرآیند صدور مجوزهای دولتی و واگذاری قطعی زمین مواجه ساخته است.
انتهای پیام/2258/ک/چ3000