اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای دومین بار در کشور صورت گرفت

کاشت سمعک شنوایی در جمجمه

برای دومین بار در کشور، کاشت سمعک شنوایی در مرکز کاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز صورت گرفت.

کاشت سمعک شنوایی در جمجمه

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی این شهر، مدیر گروه گوش و حلق و بینی و رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی فارس اظهار داشت: مرکز کاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دومین مرکز در کشور است که عمل جراحی کاشت سمعک در آن انجام می‌شود.

دکتر سیدبصیر هاشمی افزود: سمعک‌های قابل کاشت که به جای سمعک‌های استخوانی که روی پوست گذاشته می‌شود، در جمجمه بیمار قرار می‌گیرد و با نصب پردازشگر آن، شخص قادر به شنیدن با هر دو گوش خود می‌شود.

وی اضافه کرد: از حدود پنج تا شش سال گذشته عمل کاشت سمعک در دنیا انجام می‌شود و حدود یک‌هزار و 700 عمل از این نوع در کشورهای پیشرفته دنیا و اغلب در آمریکا و از بین کشورهای مجاور ایران، در کشورهای ترکیه و عربستان و در کشور ما نیز در تهران انجام شده و اکنون در شیراز انجام می‌شود.

این مسئول ادامه داد: از جمله مواردی که این عمل جراحی در آنها قابل انجام است بیمارانی هستند که کاهش شنوایی انتقالی دوطرفه دارند که با عمل‌های جراحی، شنوایی آنان قابل درمان نیست مانند افرادی که به صورت مادرزادی لایه گوش و کانال گوش ندارند.

هاشمی گفت: افرادی که عفونت‌های مزمن دوطرفه گوش دارند و با عمل‌های جراحی شنوایی آنها قابل برگشت نیست و نیز افرادی که کاهش شنوایی مخلوط دارند یعنی ترکیبی از کاهش شنوایی عصبی و انتقالی داشته باشند که در شرایطی می‌توان این عمل را برای آنان انجام داد و موارد بعدی بیمارانی هستند که ناشنوایی یک‌طرفه دارند.

وی ابراز داشت: کاشت سمعک برای کودکان زیر پنج سال به دلیل کم بودن قطر جمجمه آنان توصیه نمی‌شود.

مدیر گروه گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: مزیت عمده کاشت سمعک دریافت صدا با کیفیت بالاتر است و از مزیت‌های دیگر آن عدم نیاز به هدبند و وسیله نگهدارنده سمعک و نیز دایمی بودن است به طوری که سمعک به صورت همیشگی کاشته شده و قسمت بیرونی آن در مواقع لزوم مانند زمان انجام فعالیت‌های ورزشی، موقع خوابیدن و شنا کردن به راحتی برداشته می‌شود و می‌توان آن را به راحتی نصب کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: هزینه اصلی این عمل مربوط به پروتز و حدود 20 میلیون تومان است.

رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی فارس اذعان داشت: تاکنون بیش از 750 مورد کاشت حلزون شنوایی نیز در شیراز انجام گرفته است.

انتهای پیام/‌2448/ن/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول