اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

البرز حال و هوای مدینه به خود گرفت

روزه‌داران البرزی بیرق عزا برافراشتند

با فرارسیدن شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و نخستین شب از لیالی پر خیر و برکت قدر، مردم مومن و روزه‌دار استان البرز آماده برگزاری مراسم معنوی احیاء و عزاداری امیرالمومنین علی (ع) هستند.

روزه‌داران البرزی بیرق عزا برافراشتند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، شب قدر در دین مبین اسلام از اهمیت و ارزش والایی برخوردار است و دلیل این اهمیت را می‌توان از میان آیات الهی کلام‌الله مجید دریافت.

سوره قدر یکی از مهمترین سوره‌های قرآن است و در آن ویژگی‌هایی برای شب قدر ذکر شده است که مهمترین آنها عبارت است اینکه قرآن در این شب به صورت کامل بر دل مبارک و مطهر رسول اکرم (ص) نازل شده است.

همچنین در این شب، خیر و برکت عبادات مسلمانان بیش از عبادت در هزار ماه است و در این شب درهای رحمت پروردگار به سوی بندگانش باز می‌شود.

شب قدر در تعالیم دینی مسلمانان از جایگاه بسیار والایی برخوردار است و مومنانی که در طول ماه مبارک رمضان چشم و دل خود را با روزه‌داری بر تمام مظاهر دنیوی می‌بندند، با راز و نیاز و عبادت از درگاه حضرت حق برای آمرزش گناهان خود و زدودن دل‌هایشان از زنگارها دعا می‌کنند.

این وعده‌ای است که پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) به مسلمانان داده و احادیث و روایات معتبر بسیاری در این زمینه وجود دارد.

از جمله آنکه حضرت رسول (ص) می‌فرمایند: "کسانی که شب قدر را احیا بدارند و مؤمن باشند و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی گناهانش آمرزیده می‌شود."

از امام صادق (ع) نیز روایت شده است که ایشان درباره شب قدر می‌فرمایند: "از کتاب خدا استفاده می‌شود که شماره ماه‌های سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماه‌ها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان لیلة‌القدر است."

در روایت موثق دیگری به نقل از امام باقر (ع) آمده است: "عمل صالح در شب قدر از قبیل نماز، زکات و کارهای نیک دیگر بهتر است از عمل در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد."

اگر چه تاریخ دقیق شب قدر برای مسلمانان همچون رازی سر به مهر است، اما بر اساس روایات و احادیث معتبر از پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) یکی از شب‌های 19، 21 و  یا 23 ماه مبارک رمضان به احتمال فراوان شب قدر است.

از سوی دیگر در شب 19 ماه مبارک رمضان یکی از منفورترین افراد تاریخ تیغ کینه تمام ظالمان جهان را بر فرق مبارک امیر عاشقان علی (ع) فرود آورد و شب 21 این ماه مبارک مصادف با شهادت امیرالمومنین است.

تقارن لیالی قدر با شهادت امام مظلومان موجب شده است که مردم شیعه و ولایت‌مدار ایران اسلام در طول قرن‌ها مراسم ویژه‌ای را در این شب‌ها برگزار می‌کنند.

مردم مومن استان البرز نیز هر ساله در شب‌های قدر با حضور در اماکن متبرکه، مساجد، حسینه‌ها و تکایای مذهبی مراسم معنوی و مذهبی ویژه لیالی قدر را برگزار کرده و تا سحرگاه عبادت می‌کنند.

نهادهای دینی استان البرز امسال نیز اقدامات و تمهیداتی را برای مردم فراهم کرده و از هم‌اکنون اماکن متبرکه استان و مساجد پذیرای مردم روزه‌دار هستند.

* برگزاری مراسم احیاء در تمام مساجد استان البرز

در همین رابطه حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس مسعودی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز به خبرنگار فارس در کرج گفت: برای برگزاری مراسم معنوی احیاء تمام مساجد استان البرز آماده شده و این مراسم از نماز مغرب و عشاء تا سحر برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: در کنار برگزاری مراسم احیاء در مساجد استان البرز، مبلغان دینی نیز از سوی تبلیغات استان البرز انتخاب و امشب به صورت ویژه در تمام مساجد و اماکن متبرکه استان البرز اقدام به برگزاری مراسم سخنرانی و پرسش و پاسخ خواهند کرد.

* برگزاری مراسم لیالی قدر در تمام بقاع متبرکه البرز

در همین رابطه مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز نیز چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج از برگزاری مراسم لیالی قدر در تمامی بقاع متبرکه و اماکن مقدس این استان خبر داد.

حجت‌الاسلام ابوالفضل بنی‌احمدی اظهار داشت: طی قرن‌های اخیر همواره مساجد، حسینه‌ها، بقاع متبرکه و اماکن مقدس در شب‌های قدر شاهد حضور گسترده مردم و برگزاری این مراسم بوده و امسال نیز امکانات لازم در تمام بقاع متبرکه استان البرز در این زمینه فراهم شده است.

بنی‌احمدی ادامه داد: مردم روزه‌دار و ولایی استان البرز می‌توانند در شب‌های قدر از پیش از افطار در بقاع متبرکه حضور یافته و پس از برگزاری نماز مغرب و عشا، تا سحر آئین‌های معنوی و مذهبی مربوط به لیالی قدر و همچنین مراسم سوگواری و عزاداری حضرت علی (ع) را برگزار کنند و برای این منظور امکانات لازم فراهم شده است.

وی تاکید کرد: تلاش‌های بسیاری در این زمینه از جمله حضور علمای دینی و همچنین قاریان ممتاز در بقاع متبرکه و اماکن متبرکه استان البرز صورت گرفته و امیدواریم در این شب‌های عزیز جوانان بیشتری جذب اماکن مقدس استان البرز شوند.

* تمهیدات ویژه ترافیکی ویژه لیالی قدر در البرز

از سوی دیگر در کنار تلاش‌های اداره کل تبلیغات اسلامی و اداره اوقاف و امور خیریه استان البرز برای برگزاری مراسم احیاء در این استان، نهادهای خدماتی نیز برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار دارند.

از جمله آنکه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان البرز از اجرای تمهیدات ویژه و محدودیت‌های ترافیکی ویژه لیالی پر برکت قدر در این استان خبر داد.

همایون شریفی به خبرنگار فارس در کرج گفته بود: برای خدمات‌رسانی به مردمی که برای برگزاری مراسم احیاء به اماکن متبرکه و مساجد استان البرز مراجعه می‌کنند، در نخستین گام محل‌هایی که امشب و شب‌های بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان اقدام به برگزاری مراسم معنوی احیا می‌کنند، از جمله امامزاده‌ها، حسینه‌ها، مساجد و تکایا مورد شناسایی قرار گرفته است.

شریفی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، طی شب‌های قدر امسال در مقابل تمامی اماکن متبرکه و مذهبی که مردم برای شرکت در مراسم مذهبی خود به آنجا مراجعه می‌کنند، ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی مستقر شده و در خیابان‌های منتهی به این اماکن متبرکه محدودیت‌های مقطعی اعمال خواهد شد.

وی بیان داشت: همچنین به صورت ویژه برای لیالی پر خیر و برکت قدر اقدام به تشکیل اکیپ‌های موتوری و پیاده راهنمایی و رانندگی کرده و ماموران ما از اذان مغرب تا ساعاتی پس از سحر اقدام به گشت‌زنی در سطح شهر کرده و برای باز کردن گره‌های ترافیکی که بیشتر در اطراف محل‌های برگزاری مراسم احیاء ایجاد می‌شود، آماده هستند.

این فرمانده ارشد انتظامی ادامه داد: برای اینکه تجمع خودروها را در اطراف محل‌های برگزاری این مراسم معنوی و مذهبی شاهد نباشیم، پلیس مکان‌هایی را در محدوده برخی از این اماکن متبرکه مانند مساجد و امامزاده‌ها برای پارک خودروها در نظر گرفته است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی طی شب‌های برگزاری مراسم ویژه احیاء تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم انجام خواهند داد، گفت: تقاضای ما از شهروندان و رانندگان خودروها این است که در این ساعات با ماموران پلیس همکاری لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/2302/ک40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول