اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل ستاد دیه قزوین خبر داد

آزادی 92 زندانی غیرعمد قزوین در کمتر از 3 ماه

مدیرعامل ستاد دیه استان قزوین از آزادسازی 92 تن از زندانیان غیرعمد این استان از اردیبهشت تا اواخر تیر ماه سال جاری در کمتر از سه ماه خبر داد.

آزادی 92 زندانی غیرعمد قزوین در کمتر از 3 ماه

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، ستاد مردمی حمایت از زندانیان دیه سال 69 به همت شهید گرانقدر اسدالله لاجوردی پایه‌گذاری شد.

هدف این ستاد تنها کمک به خانواده‌ها و زندانیان جرایم غیرعمد شامل تصادف، حادثه کاری، مهریه یا نفقه و جرایم مالی است و زندانیان غیرعمدی که جرایم کیفری نداشته باشند، می‌توانند از کمک‌های نقدی یا تسهیلات بانکی این ستاد بهره‌مند شوند.

خبرنگار فارس در قزوین در گفت‌وگویی که طی بازدید محمد آبفروش، مدیرعامل ستاد دیه این استان از دفتر خبرگزاری فارس در قزوین داشت، پرسش‌های خود را در خصوص نحوه فعالیت این ستاد در استان قزوین با وی مطرح کرد که پاسخ‌های آن در ادامه می‌آید.

* ستاد دیه استان قزوین از چه زمانی در قزوین فعال شد؟

این ستاد از سال 76 در قزوین فعالیت خود را آغاز کرد.

*ستاد قزوین بین ستادهای دیه سراسر کشور در چه جایگاه و رتبه‌ای قرار دارد؟

قزوین تا پایان سال گذشته در این زمینه جزو پنج استان نخست کشور بود و در جلسه‌ای هم که تیر ماه امسال به مدت دو روز و با حضور مسئولان ستاد دیه 11 استان کشور در شهر ارومیه برگزار شد، ستاد دیه قزوین به عنوان بهترین ستاد در میان استان‌های حاضر برگزیده شد که دلیل آن نظم در کار، جذب اعتبار و آمار بالای آزادی به نسبت جمعیت کیفری موجود در استان است. 

*ستاد دیه قزوین در جذب اعتبار چگونه از دیگر استان‌ها پیشی گرفته است؟

جذب اعتبار استان قزوین به طور متوسط سه برابر بیشترین اعتبار جذب شده در میان دیگر استان‌ها بوده است.

*علت موفقیت استان در این زمینه چیست؟

از 15 اسفند سال گذشته مبلغ 150 میلیارد تومان برای آزادی 10 هزار نفر از سوی ستاد کل کشور برای استفاده ستادهای استانی تخصیص یافت؛ به این ترتیب که نیمی از مبلغ رأی محکومیت زندانی را ستاد دیه پرداخت می‌کند و بقیه آن از محل گذشت شاکی یا ارائه 50 درصد کمک مالی بلاعوض و 50 درصد کمک بانکی تا حد 126 میلیون تومان تأمین می‌شود.

استان‌های کشور در مجموع از 37 میلیارد تومان از کل این مبلغ استفاده کرده‌اند و استان قزوین یک میلیارد و 600 میلیون تومان از این 37 میلیارد تومان را برای آزادسازی زندانیان غیرعمد به کار گرفت که این امر یکی از دلایل موفقیت قزوین محسوب می‌شود.

*این مبلغ در چه مدتی و برای آزادی چند زندانی مورد استفاده قرار گرفت؟

مبلغ یاد شده از ابتدای اردیبهشت ‌ماه امسال تا 25 تیر ماه برای آزادسازی 92 تن از زندانیان غیرعمد استفاده شد.

*تعداد پرونده‌های مربوط به تصادفات در استان چگونه است؟

ستاد دیه استان در سال 89 موفق شد، آمار زندانیان مربوط به پرونده‌های تصادف را به صفر برساند؛ اما در حال حاضر این تعداد به 36 مورد رسیده که تعدادی از آن‌ها محکوم و تعدادی متهم هستند.

*برگزاری جشن‌های گلریزان چه اندازه در رفع مشکلات زندانیان غیرعمد تأثیر دارد؟

در جشن گلریزان امسال که برای هجدهمین بار در استان برگزار شد، استقبال نیکوکاران به حدی بود که در سالن 950 نفره حدود یک هزار و 50 نفر میهمان حضور داشتند و حتی برخی از آنان به صورت ایستاده روزه خود را افطار کردند.

به طور قطع شاکیان با دیدن این شور و شوق افراد نیکوکار برای آزاد کردن زندانیان، تمایل بیشتری برای گذشتن از حق خود نسبت به محکوم پیدا می‌کنند. 

*وضعیت زندانیان مهریه چگونه است؟

این گروه از زندانیان به طور معمول به چهار دلیل عمده شامل بیکاری، اعتیاد، دخالت خانواده‌ها و عشق‌های خیابانی به زندان رفته‌اند.

در زندان کسانی هستند که مهریه‌ای افزون بر یک هزار سکه طلا را تقبل کرده‌اند؛ اما پرداخت آن از عهده این افراد خارج است.

پس موضوعی که توجه به آن ضرورت دارد، فرهنگ‌سازی و پیشگیری از وقوع جرایم غیرعمد مانند تقبل مهریه‌های سنگین است.

*آیا اقدامی برای این فرهنگ‌سازی از سوی حوزه متبوع شما صورت می‌گیرد؟

ستاد دیه و زندان آخرین حلقه‌های متصل به فرهنگ‌سازی هستند. آنچه اهمیت دارد شروع حلقه است و در ابتدای این حلقه نیز رسانه‌های جمعی و صدا و سیما قرار دارند؛ در حالی که شروع حلقه اطلاع‌رسانی ضعیف است و نهادهای اجتماعی و مردمی در این حوزه ضعیف عمل می‌کنند.

*پس ستاد دیه اقدامی در حوزه پیشگیری ندارد؟

البته. این ستاد به محض رسیدن معرفی از زندان برای جرمی مانند مهریه، ابتدا سعی در ایجاد صلح و سازش دارد و البته تاکنون در انجام این کار موفق عمل کرده است.

علاوه بر این در سال جاری پرونده‌های موجود در ستاد دیه استان در مجموع 16 میلیارد تومان محکومیت داشتند که 13 میلیارد تومان از این مبلغ از طریق میانجی‌گری ستاد و جلب رضایت شاکیان مرتفع شد.

همچنین یک میلیارد و 600 میلیون تومان از آن به صورت بلاعوض از سوی ستاد دیه پرداخت شد، مختصری از آن آورده زندانیان بود و پرداخت بقیه مبلغ از سوی محل صندوق تأمین، بیمه و تسهیلات بانک‌ها صورت گرفت.

انتهای پیام/77011/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول