به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سعید خزائی صبح امروز در کارگاه آمورشی آیندهپژوهی در پژوهشگاه مهندسی بحرانهای طبیعی شاخصپژوه اظهار کرد: با برنامهریزیهای مدیریت محوری که در چشمانداز آموزش و پرورش انجام میگیرد، از همان ابتدا خلاقیت را در دانشآموزان کشتهایم.
وی با اشاره به استفاده از علم آیندهپژوهی و داشتن چشماندازی برای آینده، تصریح کرد: آینده مطلوب با آینده دلخواه متفاوت است همانگونه که چشمانداز نباید با برنامهریزی اشتباه شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخصپژوه ادامه داد: آینده گنجی در لابهلای عدم قطعیتها است که نیازمند اجماع و پشتیبانی جمعی است و به همین دلیل طرحهایی که در انزوا رشد کنند به زحمت به پدرخواندهای تبدیل شوند.
وی با بیان اینکه نگارش چشماندازها بدون عمل رویایی بیش نیست، بیان کرد: فقیرترین و درماندهترین فرد کسی است که رویایی ندارد و عمل بدون چشمانداز نیز اتلاف وقت بیش نیست.
خزائی افزود: در کشورهای جهان سوم اغلب چشماندازها را نخبهگراها مینویسند و کمتر مدیریت به خرد جمعی توجه دارد به همین دلیل از کارآیی کمتری برخوردار هستند هر چند که جایی که چشمانداز نباشد افراد نابود میشوند.
وی با بیان اینکه در نگارش چشمانداز باید اصل تعامل میان مدیر و مردم آن جامعه در نظر گرفته شود، تأکید کرد: رهبران براساس نیاز از حمایت برخوردار میشوند و همین دستاوردهای چشماندازهاست که منجر به هستی میشوند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص پژوه اضافه کرد: چشمانداز به عنوان تصویری عمیق از مسیر و هدف دستاوردهایی نیر دارد که از آن جمله میتوان به ایجاد ارزش در افراد، بازخوانی ساختاربندیها، آمادهسازی تغییر سیر و تفکر، رهاسازی انرژی سازمانی و فردی، توازن میان مدیریت و رهبری، ارتقای عملکرد و افزایش سودآوری و اعتماد داخلی و خارجی اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه آیندهپژوهی پیشبینی نیست، یادآور شد: با بررسی روندها در آینده اینکه هر کدام از روندها دارای شاخصی است که برای هر کدام باید سناریوی داشته باشیم.
خزائی توجه به عوامل پیشبینی نشده در آینده را لازم دانست و اظهار کرد: سردرگمی، عدم هماهنگی میان افراد، روزمرگی و نبود نشاط، ناسازگاری با روندهای حاکم و تغییرات، نارضایتی از دستاوردها، نبود حس مشترک از جمله عواملی است که در به عدم دستیابی به چشمانداز تاثیرگذاری است.
وی به پنج بعد کلیدی در چشمانداز اشاره کرد و ابراز داشت: تحصیل وضعیت کنونی سازمان، ارزیابی محیط خارجی، شناسایی آینده مطلوب، اتصال آینده به حال و آزمایش و تست چشمانداز از موارد کلیدی چشمانداز است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخصپژوه آینده ممکن، محتمل و رویایی را بیان و تصریح کرد: آینده ممکن بررسی و باور خیالها است و آینده رویایی که مکانی برای اتصال آینده به حال است سخن از آیندهای مطلوب میکند.
انتهای پیام/63007/ذ30/ژ1001