اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کارشناس لبنانی در گفت‌وگو با فارس:

تصمیم اتحادیه اروپا بیشتر به ضرر کشورهای اروپایی است

کارشناس مسائل سیاسی لبنان تاکید کرد تصمیم اتحادیه اروپا برای درج شاخه نظامی حزب‌الله در لیست گروه‌های تروریستی بیش از آنکه به ضرر مقاومت باشد، به ضرر کشورهای اروپایی خواهد بود.

تصمیم اتحادیه اروپا بیشتر به ضرر کشورهای اروپایی است

«امین الحطیط» کارشناس مسائل سیاسی لبنان در گفت‌و گو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس درباره درج شاخه‌ نظامی حزب‌الله در لیست گروه‌های تروریستی توسط اتحادیه اروپا گفت:‌ این تصمیم از واقعیت دور است و برای فهم این موضوع باید دید، چراکه در آن جناح نظامی حزب‌الله با جناح سیاسی جدا در نظر گرفته شده ولی در واقعیت افراد سیاسی حزب الله جزء مقاومت هستند و جدایی در حزب‌الله وجود ندارد.

وی افزود: همه حزب الله حامی مقاومت است و نمی‌توان آن را به دو بخش جدا از مقاومت و همراه با مقاومت تقسیم کرد.

الحطیط تصریح کرد: اتحادیه اروپا تصمیمی در راستای طرح‌های آمریکا و اسرائیل اتخاذ کرده است و خود این اتحادیه سودی از این تصمیم نخواهد برد و کما اینکه با دشمنی و تهدیداتی هم مواجه می‌شود.

این کارشناس لبنانی اظهار داشت که این تصمیم برای حزب‌الله و مقاومت نیز به هیچ وجه ضرری ندارد، چرا که مقاومت جایگاه قوی قبل از این تصمیم داشته و جایگاه محکمش ادامه خواهد داشت.

الحطیط تاکید کرد که اگر اسرائیل می‌توانست مقاومت را مهار کند سال‌ها قبل این کار را می‌کرد ولی نتوانسته و اتحادیه اروپا قوی‌تر از اسرائیل در مقابل مقاومت نخواهد بود.

وی تصریح کرد که حزب‌الله می تواند نیروهای اتحادیه اروپا در جنوب لبنان را از طریق قطع ارتباط با آنها درباره مسائل امنیتی بی‌اثر (بی‌نقش) ‌کند.

الحطیط افزود: با این عدم همکاری منافع امنیتی اروپایی‌ها لطمه می‌خورد و ما شاهد هستیم که تصمیم اتحادیه اروپا به زیرساخت‌های حزب‌الله لطمه نمی زند و مقاومت ادامه خواهد داشت.

این کارشناس لبنانی ابراز داشت: این تصمیم برای کسانی که به دنبال ویزای کشورهای اروپایی هستند یا آنجا کارهای مالی دارند مهم است، پس آنها هستند که با اتحادیه اروپا هماهنگ‌اند و نگران می‌شوند.

وی درباره اینکه در لیست سیاه اروپایی‌ها چرا تنها نام شاخه نظامی حزب الله ثبت شده، گفت: هدف اروپایی از تقسیم حزب الله به دو جناح سیاسی و نظامی ناشی از دو چیز است، اول اینکه این تصمیم درپی فشار آمریکا و اسرائیل بوده است و دوم نیازشان به حزب‌الله به عنوان بازیگر اصلی در عرصه سیاسی لبنان است.

الحطیط اظهار داشت: اگر نام حزب‌الله در لیست تروریسم قرار داده شود، دیگر نمی‌توان با بخشی از شورای وزیران و پارلمان لبنان رایزنی داشت و این در حالی است که لبنان دارای اهمیت استراتژیک برای اروپا در خاورمیانه است.

وی افزود: اتحادیه اروپا به دلیل مشکلاتی که دارد در شرایط کنونی توان مقابله با فشارهای اسرائیل و آمریکا را ندارد و از این رو وادار شده این موضع‌گیری را انجام دهد و در یک موقعیت با «منافع متناقض» گرفتار شده است.

وی درباره اینکه آیا کانال‌های ارتباطی بین حزب‌الله و اتحادیه اروپا حفظ خواهد شد یا خیر؛ تصریح کرد: این مسئله به چگونگی اجرای تصمیم اتحادیه اروپا بستگی دارد، اگر سختگیرانه برخورد کنند حزب‌ الله نیز پاسخ می‌دهد و اگر به گونه‌ای دیگر اجرا شود، حزب‌الله فرصتی برای ادامه ارتباط را فراهم می‌کند و شرایط برای بازگشت از این تصمیم را آماده می‌کند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول