اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی:

فعالیت‌های قرآنی محوری‌ترین رسالت آستان قدس رضوی است

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: فعالیت‌های قرآنی محوری‌ترین رسالت آستان قدس رضوی در حوزه فرهنگی است.

فعالیت‌های قرآنی محوری‌ترین رسالت آستان قدس رضوی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید احمد علوی ظهر امروز در همایش «کتابت ربنا» در نگارخانه رضوان، ضمن گرامیداشت میلاد امام حسن مجتبی(ع) و ماه پر برکت رمضان اظهار کرد: با توجه به اینکه رسالت اصلی آستان قدس رضوی از سیرهی حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع) نشأت می‌گیرد، از سال‌های نخست پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با تدابیر ویژه حضرت آیت‌الله واعظ طبسی، تولیت عظمای آستان قدس رضوی، فعالیت‌های مختلف قرآنی در این مجموعه‌ مقدس آغاز شد.

وی افزود: این فعالیت‌ها شامل ایجاد مؤسسات متعددی در زمینه‌های پژوهش، تالیف، آموزش، نشر، چاپ و ترویج معارف قرآنی می‌شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اظهار داشت: قرآن‌های خطی و چاپی نفیس فراوانی در کتابخانه‌‌ مرکزی آستان قدس رضوی و در موزه قرآن و بخش‌های مختلف از جمله بخش مخطوطات با استفاده از روش‌های نوین کتابداری نگه‌داری می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند از این منابع عظیم بهره‌مند شوند.

علوی با اشاره به فعالیت‌‌های پژوهشی آستان قدس رضوی گفت: موضوع پژوهش در قرآن در جوار مضجع منور امام رضا(ع) از سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی با تأسیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آغاز شد که هم‌اکنون جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه و محققان مجرب مشغول پژوهش در علوم اسلامی و به‌ ویژه علوم قرآنی در این مؤسسه هستند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: تاکنون کتب متعددی در زمینه علوم مختلف قرآنی تالیف و منتشر شده است که به عنوان نمونه «کتاب المعجم فی فقه الغه القرآن و سر بلاغته» از دستاوردهای عظیم این مجموعه است که مورد توجه مجامع فرهنگی جهان اسلام است و تاکنون 22 جلد آن چاپ شده است.

علوی قرائت قرآن و آشنایی با مفاهیم آن را از دیگر فعالیت‌های آستان قدس رضوی دانست و گفت: در زمینه‌های گوناگون قرائت قرآن به شکل ترتیل، صوت، تفسیر و تدبر در قرآن مجید، کلاس‌های آموزشی متعددی در طول سال توسط اداره‌ علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی در دارالقرآن حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود که نکته جالب توجه این مجموعه امکان بهره‌مندی طبقات و سنین مختلف زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) از دوره‌های مختلف این کلاس‌های آموزشی است.

وی تصریح کرد: گام بعدی مجموعه آستان قدس رضوی در مورد چاپ و نشر این کتاب مقدس است که در چند سال اخیر با سرمایه‌گذاری که در این زمینه بر حسب دستور تولیت عظمای آستان قدس رضوی صورت گرفت، مجهزترین چاپ‌خانه قرآن در سطح خاورمیانه در مشهد مقدس ایجاد شد که قرآن‌های نفیس با شمارگان در آن به زیور طبع آراسته می‌شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی فعالیت‌های هنری این مجموعه را نیز بسیار جامع و گسترده توصیف کرد و اظهار داشت: فعالیت‌های هنری قرآنی آستان قدس رضوی در بخش‌های گوناگون از جمله سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد و موسسه آفرینش‌های هنری انجام می‌شود که در زمینه‌ی حفاظت از آثار قرآنی می‌توان به مرمت و صحافی قرآن‌های خطی و چاپی و در زمینه انواع هنرهای قرآنی به تذهیب، خطاطی و آرایه‌های قرآنی اشاره کرد.

علوی با اشاره به جایگاه ویژه هنر در آستان قدس رضوی تصریح کرد: حرم مطهر حضرت رضا(ع)، کانون تجلی هنر است و هنرمندان با عشق و ارادتی که به ساحت کبریایی ائمه اطهار(ع) و حضرت رضا(ع) داشته‌اند؛ زیباترین و فاخرترین آثار خود را در زمینه‌های مختلف در جوار این بارگاه نورانی خلق کرده‌اند.

وی گفت: آثار و گنجینه‌های هنری و ابتکارات و خلاقیت‌های هنرمندان در صورتی متبلور و ماندگار می‌شود که ریشه در تدین و معنویت داشته باشد.

وی افزود: بحمدالله پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با توجه ویژه به مقوله هنر، شاهد شکوفایی، حفظ و احیاء هنر در رشته‌های مختلف همچون هنر فرش‌بافی، خط، تذهیب، کاشیکاری، آئینه‌کاری هستیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با ابراز خرسندی از فعالیت‌های متنوع موسسه آفرینش‌های هنری، بیان کرد: پرورش استعداد‌های هنری و تربیت شاگردان توانمند موضوعی است که باید مورد توجه اساتید قرار گیرد تا هنرهای اصیل و فاخر ایرانی و اسلامی به آیندگان منتقل شده و در دسترس آنها باشد.

علوی ادامه داد: مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی کوشیده است تا علاوه بر حفظ،‌ توسعه و ترویج هنر اسلامی به ویژه هنرهای به کار رفته در حرم مطهر حضرت رضا(ع) با رشد و توسعه‌ هنرهای اسلامی – ایرانی در همه رشته‌ها و شاخه‌های مرتبط همت گمارد.

انتهای پیام/70004/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول