اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین خبر داد

اجرای طرح پایش فرهنگی با هدف تهیه گزارش تحلیلی

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین با اشاره به فقدان گزارش تحلیلی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان گفت: طرح پایش وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان به دنبال تهیه گزارش جامع تحلیلی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان قزوین است.

اجرای طرح پایش فرهنگی با هدف تهیه گزارش تحلیلی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حسن کاشی در جلسه کلیات طرح پایش وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان قزوین که ظهر امروز در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین در یک نگاه کلی مدیریت راهبردی فرهنگی و اجتماعی استان را بر عهده دارد.

وی افزود: پایش وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان از جمله مهم‌ترین وظایف دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین به شمار می‌رود.

این مسئول اضافه کرد: تا زمانی که وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان به درستی و به صورت مستمر پایش نشود، تمام اقداماتی که برای بهبود وضعیت فرهنگی و اجتماعی صورت گیرد، قطع یقین ناقص خواهد بود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین با بیان اینکه طرح پایش وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان قزوین بر اساس اطلاعات اولیه نوشته شده و باید مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد، گفت: پیچیده‌ترین موضوعات دنیا مسائل فرهنگی است به همین دلیل خداوند متعال برای هدایت بشر بهترین بندگان خود که پیامبران هستند را فرستاد.

کاشی افزود: شناخت وضع موجود در حوزه فرهنگی و اجتماعی مهمترین اقدام در فرآیند برنامه‌ریزی برای این حوزه به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: بنابر این برای این که برنامه‌ای در این حوزه تدوین شود باید وضع موجود، چالش‌ها، نقاط ضعف و قوت فرهنگی و اجتماعی استان به صورت دقیق شناسایی شود تا بر اساس آن برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد.

این مسئول عنوان کرد: برنامه‌ریزی نامناسب علاوه بر اینکه منابع مالی و انسانی در فرآیند برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی را از بین می‌برد، موجب یأس و ناامیدی در بین مردم جامعه نیز می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین با اشاره به شرایط فعلی حوزه فرهنگی و اجتماعی استانداری قزوین اظهار کرد: در حال حاضر یک سامانه اطلس اجتماعی در دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین وجود دارد که از سوی وزارت کشور ابلاغ شده است.

کاشی افزود: با استفاده از این سامانه اطلاعات مربوط به شاخصه‌های فرهنگی و اجتماعی استان از دستگاه‌های اجرایی که در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارند، دریافت می‌شود.

وی با اشاره به رویکرد سامانه اطلس اجتماعی تصریح کرد: رویکرد این سامانه ناظر بر آمار توصیفی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر اطلاعات کاملی از وضعیت شاخصه‌های فرهنگی استان در دسترس نیست، گفت: در حال حاضر ساز و کاری که با استفاده از آن بتوانیم تمام شاخصه‌های موثر در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی را دریافت کنیم و برای برنامه ریزی در این زمینه‌ها از آنها بهره ببریم در استان قزوین وجود ندارد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین با اشاره به عدم وجود گزارش جامع از وضعیت اجتماعی و فرهنگی استان بیان کرد: همچنین گزارش جامع و مستمری که علاوه بر آمار و ارقام موجود تحلیل و بررسی درستی در خصوص وضعیت استان در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی در اختیار برنامه‌ریزان و مدیران استان قرار دهد، تولید نمی‌شود.

کاشی با بیان اینکه این طرح دو کاربرد اساسی دارد، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین کاربردهای طرح پایش وضعیت فرهنگی و اجتماعی این است که گزارش‌هایی به صورت تحلیلی ارائه شوند قطع یقین اتخاذ تصمیم‌های درست و به موقع که مبنی بر اطلاعات کامل است را به دنبال دارد.

وی افزود: تعیین اولویت‌های پژوهشی استان در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز دومین کاربرد اساسی و مهم طرح پایش وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان قزوین به شمار می‌رود.

این مسئول با اشاره به منابع و نحوه جمع آوری اطلاعات برای تکمیل طرح پایش وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان قزوین گفت: اطلس اجتماعی دفتر امور اجتماعی استانداری، گزارش تحلیلی دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی از روند شاخص‌ها و استفاده از نظرات صاحب نظران و چهره‌های شاخص استان در این دو حوزه از مهم‌ترین منابع جمع آوری اطلاعات برای تکمیل طرح است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین با اشاره به منابع انسانی مورد نیاز برای اجرای طرح عنوان کرد: منابع انسانی مورد نیاز برای اجرای طرح شامل شناسایی و دعوت از صاحب نظران و چهره‌های شاخص استان در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و تشکیل کارگروه کارشناسی ویژه برای تولید گزارش جامع تحلیلی و تخصصی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی است.

به گفته کاشی اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح پایش وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان قزوین سالانه 10 میلیون تومان است.

انتهای پیام/77010/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول