اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در هشتمین نمایشگاه قرآن و عترت صورت گرفت

برگزاری نشست تخصصی حوزه کودک، نوجوان و خانواده در مشهد

دومین نشست تخصصی حوزه کودک، نوجوان وخانواده با موضوع «شیوه‌های مدیریت و بهره‌وری از رسانه در خانواده» در هشتمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد برگزار شد.

برگزاری نشست تخصصی حوزه کودک، نوجوان و خانواده در مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، دومین نشست تخصصی حوزه کودک، نوجوان و خانواده با موضوع «شیوه‌های مدیریت و بهره‌وری از رسانه در خانواده» با حضور پری‌رخ، عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و دانشیار گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه فردوسی مشهد در حاشیه هشتمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد مقدس به همت موسسه فرهنگی بچه‌های آفتاب برگزار شد.

در این نشست پری‌رخ با بیان مولفه‌های شکل‌گیری شناخت در کودکان تجربه‌های کودکان را عامل اصلی رشد شناختی آنها برشمرد.

وی تاکید کرد: هر مقدار تجربه‌های کودکان بر اساس الگوها و نمادهای بومی و ملی باشد سبب شکل‌گیری هویت و غرور ملی در کودکان می‌شود.

این استاد دانشگاه، رسانه را عاملی موثر برای تسهیل رشد شناختی کودکان بیان کرد و با برشمردن انواع رسانه و کارکردهای آن به نقش موثر نشریه‌های کودکان در ایجاد هویت و حس مهم بودن برای مخاطب کودک و نوجوان تاکید کرد.

وی در این راستا توزیع ضعیف مجلات کودک و نوجوان و آشنایی نداشتن و استفاده نکردن والدین از این محصول را جزو عوامل کاهش استفاده از این رسانه موثر دانست.

پری‌رخ با تحلیل و آسیب‌شناسی میزان و نحوه استفاده از رسانه و آثار سوء از قبیل کاهش تمرکز و تفکر، افزایش قدرت بصری و کاهش بهره‌گیری از سایر حواس، رشد ناهنجاری‌های اجتماعی، تشدید اضطراب، ترویج و الگوگیری از فرهنگ بیگانه اشاره کرد.

این استاد دانشگاه، کم محتوا و بی‌کیفیت بودن تولیدات رسانه‌ای و تناسب نداشتن با نیازهای واقعی مخاطب را عامل مهم عقب ماندن رسانه‌های دیجیتال ایرانی در رقابت با همتایان غربی برشمرد.

وی به ضرورت لحاظ کردن تیم‌های مختلف روانشناختی و جامعه شناختی در فرآیند تولید محصولات رسانه‌ای تاکید کرد.

پری‌رخ غالب بازی‌های رایانه‌های موجود را مروج خشونت و کشتن دانست که ماحصل آن ازبین رفتن عاطفه در کودکان و نوجوانان است.

این استاد با اشاره به راهکارهای موجود برای پیشگیری از این مشکلات اظهار کرد: والدین و مربیان باید نسبت به مزایای رسانه‌ها و کارکردهای آن آشنایی داشته باشند.

وی افزود: همچنین رشد جامع کودک در حوزه‌های مختلف رسانه، آشنا ساختن مخاطبان با ویژگی‌ها و خاصیت‌های محصولات رسانه‌ای، توجه به کیفیت در تولید همچون تناسب رنگ، قلم، سوژه ضرورت دارد.

پری‌رخ، شکل‌دهی شبکه توزیع هدفمند و گسترده، ضرورت مخاطب‌شناسی در تولید، تست و بازخوردگیری در مرحله پیش تولید، بهره‌گیری از دانش،سلیقه و تجربه مربیان و والدین را از دیگر راهکارها عنوان کرد.

وی همچنین، نظرسنجی‌ها و اثر بخشی‌های مداوم از رسانه‌ها، توجه به نمادها و اسطوره‌های ملی، تجربه مشترک والدین با فرزندان در بهره‌گیری از رسانه‌ها را از راهکارهای موثر در این راستا خواند.

در ادامه این نشست تخصصی مهدی نادری، دانشجوی دکترای علوم تربیتی به تحلیل انواع رسانه‌های دیجیتال و کارکردهای آن در ارتباط با مراحل شکل‌گیری رشد شناختی کودکان پرداخت.

وی رسانه‌های دیجیتال را عاملی موثر در تسهیل رشد شناختی کودکان دانست.

انتهای پیام/70006/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول