اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان:

آشنایی امدادگران با مسایل روانی آسیب‌دیدگان ضروری است

مدیرعامل جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان گفت: آشنایی امدادگران با مسایل روانی آسیب‌دیدگان حوادث غیرمترقبه ضروری است.

آشنایی امدادگران با مسایل روانی آسیب‌دیدگان ضروری است

حسین قاسم‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت آشنایی امدادگران با مسایل روانی آسیب‌دیدگان حوادث غیرمترقبه را ضروری دانست.

وی با اشاره به نکات مورد توجه امدادگران اظهار کرد: پس از وقوع بلایا واکنش مردم در مراحل مختلف متفاوت است و امدادگران باید این تفاوت‌ها را بشناسند و مناسب با آنها رفتار کنند.

این مسئول ادامه داد: هر نوع فشار جسمانی یا روانی که به انسان وارد شود معمولاً منجر به بروز یک سری واکنش‌های غیراختصاصی به نام استرس می‌شود که غالباً در هنگام مواجه با درد، سرما یا گرمای زیاد، گرسنگی و خستگی و یا مشاهده صحنه‌های ناراحت کننده به وجود می‌آید.

وی استرس را بیماری ندانست و گفت: استرس حالتی است که می‌تواند منجر به بروز بیماری جسمانی یا بیماری روانی شود.

قاسم‌پور، با بیان اینکه افراد در جریان بلایای طبیعی متحمل استرس‌های شدید می‌شوند، تصریح کرد: تخریب منازل، از دست دادن دارایی، مشاهده اجساد عزیزان و زجر و ناله دیگران، مجروحیت، سرما، گرمای زیاد، گرسنگی، تشنگی و ... موجب استرس‌های شدید می‌شود که می‌توانند منجر به بروز اختلالات روانی در افراد شوند.

وی اذعان کرد: در افراد مستعد این اختلالات شدیدتر و احتمال ماندگار شدن آن نیز بیشتر است.

به گفته مدیرعامل جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان، به دلیل استرس‌های متفاوت در بازماندگان، اختلالات روانی مختلفی ایجاد می‌شود که یکی از آنها اختلال یا واکنش‌های حاد استرس است.

وی وجود این اختلال‌ها را در اثر آسیب‌های شدید جسمانی توأم با تهدید مرگ عنوان کرد که به دنبال آن فرد شدیداٌ احساس وحشت و ترس و درماندگی می‌کند و منجر به بروز برخی از علایم و اختلالات روانی می‌شود.

قاسم‌پور، احساس کرختی و بی‌تفاوتی، گیجی و کاهش آگاهی از محیط اطراف، احساس عدم واقعیت خود و دنیای اطراف، فراموشی روان‌‌زا و... را از جمله علایم اختلالات روانی مذکور برشمرد.

وی تصریح کرد: برای بازماندگان در برخورد با آثار حادثه مرتباً افکار، تصاویر، رؤیاها، خطاهای حسی و احساس وقوع دوباره حادثه تجدید می‌شود.

این مسئول، اضطراب،‌ برانگیختگی شدید، اختلال خواب، افزایش تحریک‌پذیری، عدم تمرکز حواس و بی‌قراری حرکتی و تشدید رفلکس از جا پریدن را از دیگر علایم همراه با اختلالات روانی ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه در مجموع این اختلال‌ها حداقل دو روز و حداکثر چهار هفته طول می‌کشد، خاطرنشان کرد: معمولاً این اختلالات در چهار هفته نخست پس از بروز حادثه به وجود می‌آید و موجب اختلال شدید فعالیت‌های اجتماعی و شغلی فرد می‌شود.

قاسم‌پور با توصیه به امدادگران متذکر شد: به هنگام وقوع حوادث معمولاً اخبار ناگوار مانند مرگ فرزند و والدین وجود دارد بنابراین هرگز به لحاظ مصلحت سعی نکنید حقیقت را از بازماندگان کتمان کنید و به آنها دروغ بگویید و واقعیت باید به تدریج و حتی‌الامکان در حضور جمع با آنها در میان گذاشته شود.

وی انتقال اطلاعات دروغ به بازماندگان را موجب بی‌اعتمادی در آنها دانست و یادآور شد: قرار دادن شخص داغدار در جمع گروهی از افراد داغدار شبیه به موقعیت او، تحمل درد و رنج را برای فرد داغدیده آسان‌تر می‌کند.

مدیرعامل جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات گیلان، ممانعت از ابراز احساسات بازماندگان را به صلاح ندانست و گفت: به بازماندگان اجازه داده شود تا راحت گریه و زاری کنند زیرا تخلیه احساسات آنها را راحت‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه نباید مانع از تجمع داغدیدگان به دور یکدیگر شوند، اذعان کرد: این تجمع و همدردی موجب آرامش روانی آنها می‌شود.

قاسم‌پور جدا کردن کودکان از والدینشان را منع کرد و افزود: مادر مصدوم است و هنگام ارجاع مادر به مراکز درمانی تخصصی‌تر سعی شود کودکان زیر چهار ساله نیز همراه او یا پدرش اعزام شوند.

وی با قدردانی از تمام امدادگرانی که در کشور بی‌ادعا در خدمت مردم هستند، از مسئولان گیلانی خواست تا نسبت به جمعیت فوریت‌های امداد و خدمات این استان که به عنوان یک نهاد امداد رسان مردمی با مجوز استانداری گیلان در مسیر آغاز فعالیت مردمی خود است، همکاری و مساعدت‌های لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/2300/خ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول