اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌‎دهد

رشد 236 درصدی پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های شهرکرد

افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری، افزایش تعداد مقالات منتشر شده در مجلات علمی داخلی و خارجی و تسریع در روند تصویب طرح‌های پژوهشی برخی از مهم‌ترین اقدامات چند سال اخیر برای توسعه فعالیت‌های علمی در این استان است.

رشد 236 درصدی پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های شهرکرد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، در جهان امروز پیشرفت و توسعه کشورها بر مبنای علم و دانش استوار است، پژوهش و تولید علم و فناوری از مهم‌ترین عناصر رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، صنعتی و سیاسی کشور به حساب می‌آید. مسئولان کشور نیز با آگاهی از این تأثیر و اهمیت موضوع همواره سعی بر آن داشته‌اند تا با تخصیص اعتبارات و بودجه لازم بستر توسعه و رشد علمی کشور را بیش از پیش هموار سازند، در این میان دولت‌های نهم و دهم با اهتمام بسیار و فراهم سازی بستر لازم موجب شد تا جوانان کشور بتوانند موفقیت‌های چشمگیری در حوزه‌های مختلف علمی از جمله پژوهش‌های هسته‌ای، سلول‌های بنیادی و ساخت موشک‌ها و هواپیماها و ... بدست آورند و این بدان معنی است که ما در همین آغاز راه طعم شیرین سرمایه‌گذاری در امر پژوهش را دیده‌ایم و می‌دانیم که چگونه علم و فناوری موجب بالندگی و اقتدار کشور بوده است. در این گزارش نیز سعی شده است تا با مقایسه فضای علمی استان چهارمحال و بختیاری در طول هشت سال اخیر روند توسعه علمی استان واکاوی گردد.

* رشد 321/7 درصدی انتشار مقالات علمی از سوی دانشگاه علوم پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: این دانشگاه موفق شد طی 10 سال متوالی رتبه نخست کشور را در بخش پژوهش در بین سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی از آن خود کند.

رضا ایمانی با بیان اینکه این دانشگاه طی دو سال اخیر رشد چشمگیری داشته است، گفت: تعداد مقاله‌های علمی ارسالی از سوی این دانشگاه به کنگره‌های علمی و مجلات معتبر علمی داخلی و خارجی از 23 مقاله در سال 84 به 74 مقاله در سال 91 افزایش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین تاکنون 170 نفر از اعضای هیئت علمی این دانشگاه برای شرکت در کنگره‌های علمی اعزام شده‌اند.

ایمانی در ادامه از بهبود وضعیت بهداشت و درمان استان طی هشت سال اخیر خبر داد و گفت: در این مدت تعداد داروخانه‌های فعال در سطح استان از 61 داروخانه به 83 داروخانه افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: همچنین افزایش تعداد پزشکان متخصص این استان از 150 نفر به 240 نفر، افزایش تعداد پرستاران استان از 580 نفر به یک هزار و 220 نفر، افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی از یک‌هزار و 200 تخت به یک هزار و 470 تخت از دیگر شاخص‌های رشد خدمات درمانی استان در مدت هشت سال اخیر محسوب می‌شود.

* رشد 236 درصدی پذیرش دانشجو در شهرکرد

رئیس دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: در ابتدای روی کار آمدن دولت نهم تنها 13 مرکز آموزش فنی در استان فعال بود، این در حالیست که در حال حاضر تعداد مراکز آموزش فنی این استان به 33 مرکز افزایش یافته است.

اسماعیل اسدی افزایش تعداد دانشجویان واحدهای دانشگاهی را یکی از شاخص‌های رشد علمی کشور دانست و گفت: در سال 84 افزون بر 21 هزار و 817 دانشجو در دانشگاه‌های استان مشغول به تحصیل بودند، این در حالیست که در حال حاضر افزون بر 51 هزار و 548 دانشجو در این استان مشغول به تحصیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: با مقایسه تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های استان در سال 84 و 92 شاهد رشد 236 درصدی پذیرش دانشجو در این استان هستیم.

* افزایش 426 رشته جدید تحصیلی در دانشگاه‌های شهرکرد

رئیس دانشگاه شهرکرد تعداد کد رشته‌های ارائه شده در دانشگاه‌های استان را در سال 84 افزون بر 289 کد رشته اعلام کرد و گفت: در حال حاضر کد رشته‌های ارائه شده در دانشگاه‌های استان با رشد 247 درصدی به 715 کد رشته افزایش یافته است.

وی از رشد 9 برابری تعداد کد رشته تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه خبر داد و گفت: همچنین در حال حاضر 35 کد رشته دکتری تخصصی در این دانشگاه تدریس می‎شود.

اسدی با اشاره به تعداد مراکز پژوهشی استان، افزود: در حال حاضر 14 مرکز پژوهشی در این استان مشغول به فعالیت است، همچنین راه‌اندازی مرکز رشد دانشگاه شهرکرد و احداث پارک علم و فناوری از دیگر افتخارات دولت‌های نهم و دهم در این استان محسوب می‎شود.

* چهارمحال و بختیاری 178 نخبه دارد

رئیس بنیاد علمی نخبگان چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه این گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان کشور با تأکید مقام معظم رهبری از سال 84 فعالیت خود را رسما در سطح کشور آغاز کرد، در این استان نیز از سال 89 بنیاد علمی نخبگان پایه گذاری شد.

خداداد پیرعلی افزود: با تلاش دولت در حال حاضر در 30 استان کشور بنیاد علمی نخبگان راه‌اندازی شده است.

وی کیفی سازی علوم را از اهداف راه‌اندازی بنیاد علمی نخبگان برشمرد و گفت: این بنیاد با شناسایی، جذب و هدایت نخبگان و استعدادهای برتر و مخترعین موجب شده است تا مهاجرت نخبگان به خارج از کشور کاهش چشمگیری پیدا کند.

پیرعلی از شناسایی 178 نخبه در این استان خبر داد و افزود: با راه‌اندازی این بنیاد تنها 51 نخبه در استان شناسایی شده بود که در حال حاضر این تعداد به 178 نخبه افزایش یافته است.

رئیس بنیاد علمی نخبگان چهارمحال و بختیاری با اشاره به عملکرد این بنیاد در استان، گفت: شرکت نخبگان استان در سه جشنواره منطقه‌ای، کسب رتبه‌های تک رقمی نخبگان استان در آزمون‌های سراسری دانشگاه، افزایش تعداد مخترعان در استان به 51 مخترع از مجموعه این اقدامات محسوب می‌شود.

وی از راه‌اندازی موزه علم و فناوری در این استان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: ارائه طرح نخبگان استان برای تشکیل بازار سنتی شهرکرد، ایجاد مجموعه فرهنگی در شهرک شیدا از دیگر برنامه‌های پیش روی این بنیاد محسوب می‌شود.

......................................

گزارش از مریم پوراعتمادی

......................................

انتهای پیام/68006/صا40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول