اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

20 طرح همدان در اولویت پیگیری است / آب همچنان دغدغه اصلی صنعت همدان

20 طرح‌ صنعتی همدان که دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد هستند، با اولویت‌ و زمان‎بندی خاصی پیگیری می‌شوند.

20 طرح همدان در اولویت پیگیری است / آب همچنان دغدغه اصلی صنعت همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ظهر امروز در کارگروه امور اقتصادی استان همدان چهار پروژه پتروشیمی همدان مورد بررسی قرار گرفت و مشکلات آن برای حل و فصل بحث و تبادل و نظر شد.

در این کارگروه مدیرعامل دو پتروشیمی هگمتانه و ابن‌سینا حضور داشتند و به دغدغه‌های این دو صنایع پرداختند که قرار شد دستگاه‌های متولی با همکاری که با این دو طرح خواهند داشت، مشکلات آنها حل و فصل شود.

* طرح تفضیلی و جامع پتروشیمی در حال انجام است

در همین راستا نماینده شورای برنامه‌ریزی در پیگیری چهار پروژه پتروشیمی استان همدان با ارائه گزارشی از چهار طرح پتروشیمی همدان اظهار کرد: طرح پتروشیمی هگمتانه از اسفندماه تسریع یافته و از سوی سرمایه‌گذار تأمین اعتبار شده است.

ظاهر پورمجاهد با بیان اینکه پتروشیمی هگمتانه از طرح‌های بزرگ استان به شمار می‌رود، افزود: تقویت و گرم شدن پست برق 63 این طرح باید هر چه سریع‌تر آماده شود تا پتروشیمی هگمتانه بتواند پیش‌راه‌اندازی خود را داشته باشد.

وی مشکل آب و سند این زمین را نیز مهم دانست و گفت: با برطرف شدن مشکل آب و مشخص شدن سند ثبتی زمین این طرح، مشکل آن برطرف می‌شود.

نماینده پیگیری طرح‌های بزرگ در استان در ادامه با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار و هسته اولیه پروژه پتروشیمی ابن‌سینا مشخص شده است، افزود: سایت این طرح در منطقه ویژه اقتصادی راه‌اندازی شده و در حال تکمیل شدن است.

وی با بیان اینکه تسهیلات بانکی عمده مشکل این طرح است، خاطرنشان کرد: نامه‌ای به تهران ارسال شده است تا این طرح بتواند از صندوق توسعه ملی استفاده کند.

پورمجاهد تأمین آب این طرح را ملزم به استفاده از تصفیه‌خانه فاضلاب دانست و گفت: برخی از دستگاه‌های اجرایی با نظارت کارشناسی زمان‌بر کار را کند می‌کنند به طوری که در استان مصوباتی داریم که اگر عملیاتی شود، نتایج بهتری گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه نباید صورت‌جلسه‌ای در کش و قوس مناقصه باشد، افزود: امور برق نیز باید در این پروژه همکاری کند چرا که اگر برق نباشد اجرای کار با مشکل مواجه می‌شود.

نماینده پیگیری طرح‌های بزرگ در استان بیان داشت: طرح تفضیلی و جامع پتروشیمی نیز در حال انجام است که امیدواریم با همکاری دستگاه‌ها این امر نیز به سرانجام برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه پروژه ابن‌سینا نیاز به جلسات کشوری دارد، افزود: این پروژه باید در سطح کشور بررسی شده و اعتبار آن مشخص شود، چرا که برخی استان‌ها با ارائه طرح‌های آماده اعتبارات را می‌برند که با این حال ما چهار ماه از برنامه عقب هستیم.

پورمجاهد یادآور شد: در صورت جلسه‌ای چهار بار یک موضوع تکرار می‌شود، که نباید چنین باشد، بلکه اگر ایرادی به روند کار است به صراحت کارشناسان آنها اعلام کنند تا بازنگری در طرح‌ها صورت گیرد.

وی با اشاره به پروژه پتروشیمی ملایر نیز خاطرنشان کرد: این طرح در مکان‌یابی پیگیری شد و سرمایه‌گذار آن نیز آماده اقدام است.

نماینده پیگیری طرح‌های بزرگ در استان با بیان اینکه طرح پتروشیمی گنجنامه در منطقه ویژه اقتصادی جانمایی نشد، تصریح کرد: این طرح با پیگیری که شد، قرار شد در جای دیگری مکان‌یابی شود که با انتقال به جای دیگر سرمایه‌گذار آن نیز دیگر دنبال نکرد.

*20 طرح با پیشرفت فیزیکی 60 درصد در اولویت پیگیری است

معاون برنامه‌ریزی استاندار همدان نیز در ادامه با بیان اینکه استفاده از سرمایه‌گذاران در استان باید سرلوحه همه دستگاه‌ها باشد، افزود: احصاء و بررسی طرح‌های استان که به هر دلیلی کند، متوقف و یا روند آنها بدوی است، شناسایی شود و با پیگیری به نتیجه برسد.

حسن خیریان‌پور بیان داشت: در جلسات قبلی کارگروه به سازمان صنعت، معدن و تجارت مأموریت داده شد که طرح‌ها و پروژه‌هایی که بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، شناسایی و برنامه زمان‌بندی آن مشخص شود تا هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس 20 طرح احصاء شد و باید با برنامه زمان‌بندی پیگیری شده و به نتیجه برسد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار همدان از پیگیری طرح‌هایی که به صندوق توسعه ملی معرفی شده، خبر داد و بیان داشت: دستگاه‌های اجرایی مرتبط، خود را موظف به پیگیری طرح‌ها کنند و اگر مشکلی وجود داشت به معاونت برنامه‌ریزی اعلام کنند تا ما نیز آن را از استاندار و نمایندگان مجلس پیگیری کنیم.

خیریان‌پور با اشاره به اینکه باید با تمام ظرفیت این طرح‌ها را به نتیجه برسانیم، یادآور شد: نباید طرحی که چند سال از شروع آن می‌گذرد، به دلایل کوچکی مسکوت بماند، بلکه باید با یک تعامل سازنده آن را حل کرد.

وی با تأکید بر اینکه باید سه پروژه پتروشیمی پیگیری شود، افزود: طرح پتروشیمی ابن سینا جانمایی و دیوارکشی شده و پتروشیمی ملایر نیز در شهرک شیشه مکان‌یابی شده که باید به ریز پیگیری شود.

معاون برنامه‌ریزی استاندار همدان بیان داشت: ما برای هر پتروشیمی یک برنامه‌ زمان‌بندی و یک چک‌لیست تهیه کردیم تا بزرگترین موارد مطرح شده و در فهرست قید شود و هر هفته یک مورد آن در امور اقتصادی بررسی شود.

*جلب و جذب سرمایه‌گذار سرلوحه دستگاه‌های اجرایی باشد

وی با تأکید بر اهتمام ویژه برای جلب و جذب سرمایه‌گذار ابراز داشت: جلب و جذب سرمایه‌گذار سرلوحه کار باشد و از حداکثر تلاش خود برای به نتیجه رسیدن طرح‌ها استفاده شود.

خیریان‌پور اضافه کرد: در شورای برنامه‌ریزی هر سه ماه یک بار گزارش پیشرفت کار اعلام خواهد شد، و در صورت سهل‌انگاری دستگاه مرتبط پاسخگو خواهد بود.

رئیس هیئت مدیره پتروشیمی ابن‌سینا نیز مشکل آب و تسهیلات را دغدغه این طرح دانست و گفت: قرارداد آب و برق برای این طرح انجام شده و سال آینده نصب تجهیزات این پروژه آغاز می‌شود.  

محمدعلی یوسفان یادآور شد: منابع ارزی در بحث تسهیلات این طرح نیز باید از طریق صندوق توسعه ملی اختصاص یابد که از طریق بانک عامل برای اخذ تسهیلات اقدام شده است اما هنوز محقق نشده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته سرمایه‌گذار پتروشیمی ابن ‌سینا مشخص شده است، افزود: 20 درصد سرمایه‌گذاری این پروژه دولتی و 80 درصد آن توسط بخش خصوصی تأمین شده است.

مدیرعامل پتروشیمی هگمتانه نیز با بیان اینکه این طرح 88 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بیان داشت: 12 درصد باقی‌مانده از این طرح مربوط به عملیات پیش‌راه‌اندازی است.

بهزاد دارغیاثی با بیان اینکه تأمین برق این مجتمع نیازمند پست اختصاصی است، بیان داشت: برق این مجتمع پتروشیمی باید از طرق برق باختر تأمین شود.

وی با بیان اینکه مشکل آب این مجتمع نیز با آب منطقه‌ای باید حل شود، یادآور شد: آب منطقه‌ای مجوز حفر چاه را با تعهد محضری به ما داده که باید با امضای صاحبان شرکت از آن بهره‌برداری کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی هگمتانه با بیان اینکه زمان پیش‌راه‌اندازی این مجتمع شهریور ماه تعیین شده بود، افزود: راه‌اندازی آن بهمن‌ماه است که هنوز هم امیدواریم بر اساس این زمان پیش رویم.

انتهای پیام/89003/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول