اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط متخصصان صنعت نفت انجام خواهد شد

طراحی و ساخت 5 بازوی بارگیری نفت خام و فرآورده‌های نفتی

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران گفت: پروژه طراحی و ساخت پنج بازوی بارگیری نفت خام و فرآورده‌های نفتی طبق استانداردهای جهانی توسط توانمندان داخلی کلید زده شده است.

طراحی و ساخت 5 بازوی بارگیری نفت خام و فرآورده‌های نفتی

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، سیدپیروز موسوی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کارکنان شرکت پایانه‌های نفتی ایران با توجه به تجربه جانفشانی‌ها و تلاش‌های تاریخی خود در دوران هشت سال دفاع مقدس و تخصص بالا در زمینه پهلودهی نفت کش‌های غول پیکر، بارگیری و صادرات نفت خام از جمله متخصصان برجسته و تاثیرگذار در صنعت نفت کشور هستند.

وی بیان کرد: هم اکنون به دلیل وجود این تخصص، شعاع عملیاتی شرکت پایانه‌های نفتی ایران از آب‌های دریای عمان و مناطق عملیاتی در جزایر لاوان، قشم و کیش نیز فراتر رفته و منشا موفقیت‌های بزرگی برای صنعت نفت شده است.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران گفت: برای انجام عملیات جداسازی و نوسازی بازوی بارگیری شماره ٢ پهلوگاه ١١ اسکله غربی جزیره خارگ پس از طی فرآیندهای قانونی، اقدامات لازم برای برگزاری مناقصه انجام شد و شرکت‌های حاضر در مناقصه مبالغ بسیار زیادی را برای انجام این عملیات اعلام کردند.

موسوی افزود: این مبالغ که از ٧٠ تا ٢٨٠ میلیارد ریال بود، به طور طبیعی موجب صرف هزینه سنگین برای صنعت نفت می‌شد. این درحالی بود که از سوی دیگر، پیچیدگی عملیات نیز انصراف این شرکت‌ها حتی با مبالغ بالا را در پی داشت. هزینه انجام کار شامل پیاده‌سازی و نصب مجدد بازو بود که از طرف شرکت‌های حاضر شده در روند مناقصه مطالبه شده بود.

وی اظهار داشت: پس از کسب اطلاعات شرکت‌ها و اطمینان از عدم انجام کار توسط آنها، چند نشست کارشناسی و تخصصی به منظور بررسی و مطالعه جوانب فنی موضوع با حضور کارشناسان ادارات مختلف شرکت پایانه‌های نفتی ایران انجام شد و سرانجام تصمیم نهایی مبنی بر انجام کار با امکانات موجود اتخاذ شد.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران تصریح کرد: در این راستا اداره ایمنی روش اجرایی انجام کار را در کتابچه‌ای تدوین کرد و در اختیار عوامل اجرایی قرار داد. اداره ترابری شرکت نیز روش انجام کار را در خشکی شبیه سازی کرد و با تعیین زوایای جابه‌جایی‌ها و حرکت‌هایی که در حین انجام کار باید صورت گیرد مدلها و روش‌های واقعی عملیات را در قالب کار تیمی تمرین کرد.

موسوی اظهار داشت: اداره تعمیرات صنعتی نیز با ارائه راهکار مناسب و تهیه دستورالعمل نحوه پیاده‌سازی بازوی بارگیری به روش ایستاده مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده که به لحاظ ایمنی دارای کمترین ریسک بود، اقدام کرد. سپس دستورالعمل تهیه شده برای بررسی و اظهارنظر ادارات ایمنی، مدیریت عملیات دریایی، ترابری و اداره صادرات نیز ارسال شد و متعاقبا اداره ایمنی ریسک عملیات را ارزیابی نمود. در نهایت عملیات پیاده سازی بازوی بارگیری با رمز «یا مهدی (عج)» در چند مرحله آغاز شد.

وی با بیان اینکه بعضی از مراحل انجام این عملیات مهم و پیچیده از دقت و ظرافت و ریسک بسیار بالایی برخوردار بود، خاطرنشان کرد: هم اکنون به مدد وجود تجربه بالای کارکنان صنعت نفت در پایانه‌های نفتی و تلاش متخصصان در راستای خوداتکایی صنعت نفت، پروژه طراحی و ساخت پنج بازوی بارگیری نفت خام و فرآورده‌های نفتی طبق استانداردهای جهانی توسط توانمندان داخلی کلید زده شده که این مهم پس از آزمایش‌‌های نهایی نمونه‌ (پایلوت) و تایید مهندسی و جزییات ساخت آن بازوهای اصلی در آینده به صنعت نفت تحویل می‌شود.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران اضافه کرد: این موفقیت می‌تواند کشور را در زمره تولیدکنندگان این تجهیزات ارزشمند قرار دهد، قرارداد ساخت این بازوهای بارگیری نفت خام در قالب یک پروژه پژوهشی بین شرکت پایانه های نفتی ایران و جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت به امضا رسیده است. اما مهم‌ترین رهآورد و تاثیر این عملیات، انجام این مهم با حداقل هزینه و بدون حادثه بود که خوشبختانه به خوبی انجام شد.

انتهای پیام/66006/ب30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول